نگاهی به ذوب روی اصفهان از پنجره فروش‌های فصلی | 19 آذر 99

نگاهی به ذوب روی اصفهان از پنجره فروش‌های فصلی | 19 آذر 99

درآمد ذوب روی اصفهاندر سه ماهه تابستان 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد چشمگیر 80 درصدی مواجه بوده است. افزایش مبلغ فروش شرکت نسبت به سال مالی قبل، عمدتا به دلیل افزایش 108 درصدی نرخ فروش شمش روی است.

بررسی اجمالی شرکت

شرکت ذوب روی اصفهان در سال 1377 با موضوع فعالیت اکتشاف، استخراج، بهره برداری از معادن، تولید شمش، احداث کارخانه های مربوط و انجام کلیه فعالیت‌های بازرگانی مرتبط با فعالیت شرکت تاسیس شده است. ظرفیت اصلی کارخانه از ابتدای سال 1386به تن 10,000 شمش روی در سال افزایش یافته است و در سال 1399 نیز ظرفیت حفظ شده است.

اطلاعات کلی شرکت

نمادفروی
سرمایه ثبت شده60
ارزش بازار (15/09/1399)3,088
جمع بدهی‌ها146
جمع حقوق صاحبان سهام406
سال مالی29/12

*اعداد به میلیارد تومان می‌باشد.

شمش روی که محصول اصلی شرکت می‌باشد از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین فلزات غیرآهنی بوده و در صنایع متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بیشترین کاربرد آن در تولید آلیاژهای مختلف از جمله فولاد گالوانیزه می‌باشد. بازار اصلی فروش شرکت صادرات به کشورهای آسیایی و اروپایی است.

در نمودار زیر نسبت اجزای هزینه به درآمد شرکت طی سه سال گذشته نمایش داده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود عمده هزینه شرکت مربوط به مواد اولیه مصرفی است و همچنین حاشیه سود شرکت طی سه سال اخیر صعودی بوده است.

محدودیت های صادراتی وضع شده برای شرکت کاملا از بین رفته و شرکت ذوب روی اصفهان در زمره شرکت‌هایی قرار گرفته که بدون نیاز به تایید وزارت صمت مجاز به صادرات شمش روی می باشد.

مقدار فروش شمش روی در نمودار زیر به صورت ماهانه از فروردین 98 ارائه شده است. با توجه به حجم پایین تولید شرکت معمولا تمام محصولات شرکت فروخته می‌شود و شرکت از جهت عدم فروش محصولات متوجه ریسک نیست. لازم به ذکر است که شرکت برای سال 99 تصمیم دارد تا تمام محصولات شمش خود را صادر کند.

نرخ فروش شمش روی به صورت ماهانه در تصویر زیر ارائه شده است. نرخ فروش محصولات شرکت کاملا متاثر از قیمت جهانی روی و قیمت دلار است. با شیوع ویروس کرونا قیمت‌های جهانی روی با افت شدیدی مواجه شد اما بعد از اتمام قرنطینه بزرگ نرخ‌های جهانی رشد بسیار زیادی کرده اند.

نمودار فوق نشان‌دهنده نرخ جهانی روی بر حسب دلار است. افت قیمتی متاثر از ویروس کرونا مشهود است. تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که روی بتواند به سقف قبلی خود یعنی محدوده 3000 دلار برسد.

با توجه به الزام دستورالعمل حاکمیت شرکتی ماده 28، شرکت در نیم‌سال اول کلیه سهام شرکت باما را از طریق بورس اوراق بهادار به فروش رسانده است و توانسته بابت این فروش مبلغ 141 میلیارد تومان سود کسب کند. لازم به ذکر است این دستورالعمل اجازه نمی‌دهد که شرکت‌ها سها‌م‌دار شرکت‌های مالک خود باشند؛ با توجه به اینکه شرکت باما سهامدار اصلی شرکت ذوب روی اصفهان است، شرکت ملزوم به فروش سهام شرکت باما شد.

جمع بندی

شمش روی محصول اصلی شرکت می‌باشد از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین فلزات غیرآهنی بوده و در صنایع متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بیشترین کاربرد آن در تولید آلیاژهای و محصولاتی مانند فولاد گالوانیزه است.

درآمد ذوب روی اصفهان در سه ماهه تابستان 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد چشمگیر 80 درصدی مواجه بوده است. افزایش مبلغ فروش شرکت نسبت به سال مالی قبل، عمدتا به دلیل افزایش 108 درصدی نرخ فروش شمش روی است.

لازم به ذکر است که شرکت برای سال 99 تصمیم دارد تا تمام محصولات شمش خود را صادر کند. بازار اصلی فروش شرکت صادرات به کشورهای آسیایی و اروپایی است.

شرکت در نیم‌سال اول کلیه سهام شرکت باما را از طریق بورس اوراق بهادار به فروش رسانده است و توانسته بابت این فروش مبلغ 141 میلیارد تومان سود کسب کند.

پس از اتمام قرنطینه‌ها و افزایش تقاضای جهانی برای فلز روی، قیمت این محصول به شدت افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد که این رشد قیمتی تا اوایل سال آینده میلادی برقرار باشد. این موضوع می‌تواند میزان سود عملیاتی شرکت را بسیار رشد دهد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *