نگاهی به داروسازی جابرابن حیان از پنجره فروش‌های فصلی

نگاهی به داروسازی جابرابن حیان از پنجره فروش‌های فصلی

فروش شرکت داروسازی جابرابن حیان در سه ماهه اول سال مالی 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 25 درصدی مواجه بوده است. این افزایش درآمد ناشی از رشد نرخ فروش و میزان تولید ‌می‌باشد. شرکت در تابستان سال 99 اقدام به تولید اسپری‌های تنفسی مخصوص بیماران کرونایی کرده است که تاثیر چشمگیری بر روی درآمد شرکت خواهد داشت.

بررسی اجمالی داروسازی جابرابن حیان

شرکت داروسازی جابر ابن حیان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی و غیر تزریقی و همچنین اسپری‌های تنفسی در ایران است. عمده محصولات شرکت داخلی بوده و مقدار ناچیزی را نیز به کشورهای همسایه صادر می‌کند.

اطلاعات کلی شرکت

نماددجابر
سرمایه ثبت شده (میلیارد تومان)113
ارزش بازار (میلیارد تومان) (1399/05/19)4،982
جمع بدهی‌ها (میلیارد تومان)334
جمع حقوق صاحبان سهام (میلیارد تومان)286
سال مالی29/12/99
  • حدود 50% از هزینه‌های کل شرکت مربوط به خرید مواد اولیه است. 60% از این مقدار برای تولید محصولات اصلی و 40% برای بسته‌بندی این محصولات هزینه می‌شود. کشورهای تامین کننده مواد اولیه ایران، چین و هند هستند.
  • بازار محصولات شرکت در داخل کشور بسیار پرتقاضا بوده و تقریبا تمامی محصولات تولید شده به فروش رسانده می‌شوند. عمده درآمد شرکت از 3 محصول ویال، قرص و کپسول و اسپری می‌باشد. شرکت به دلیل نوسازی تمام خطوط تولید خود دچار نوسان در میزان تولید و فروش است. نمودار زیر مقدار فروش محصولات اصلی شرکت را نشان می‌دهد.
نگاهی به داروسازی جابرابن حیان از پنجره فروش‌های فصلی
  • در نمودار زیر مقدار نرخ فروش فصلی برای 13 فصل گذشته به نمایش گذاشته شده است. نرخ محصولات شرکت بر اساس مصوبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌گردد. با توجه به اینکه بخش عمده هزینه مربوط به مواد اولیه با ارز 4200 تومانی تامین می‌گردد نرخ فروش محصولات رشد چشمیگیری نداشته است. بخشی از نوسانات نرخ‌گذاری‌ها به دلیل نوسانات شدید ارز نیمایی بوده که بر روی قیمت محصول اثر می‌گذارد.
نگاهی به داروسازی جابرابن حیان از پنجره فروش‌های فصلی
  • شرکت در مرداد سال 99 از محصول جدید خود با عنوان اسپری تنفسی برای بیماران کرونایی رونمایی کرد. این محصول با توجه به نرخ فروش بالا نسبت به دیگر محصولات مشابه و تقاضای بسیار زیاد، به صورت مستقیم بر روی سودآوری شرکت تاثیر چشمگیری می‌گذارد.
  • شرکت جابرابن حیان مالک 88 درصد از شرکت راموفارمین، 19 درصد از شرکت دانا و 30 درصد از شرکت پخش رازی می‌باشد. این ‌شرکت‌ها در دستور کار سازمان بورس برای عرضه اولیه قرار دارند. عرضه این شرکت‌ها با توجه به سوداوری بسیار بالای آن‌ها تاثیر به سزایی بر روی سودآوری شرکت دارد.

جمع بندی

  • حدود 50% از هزینه‌های کل شرکت مربوط به خرید مواد اولیه است.
  • بازار شرکت داخلی بوده و میزان صادرات محصولات بسیار ناچیز است.
  • شرکت از نظر درآمدی در سه ماهه اول سال مالی 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 25 درصدی مواجه بوده است.
  • نرخ محصولات شرکت بر اساس مصوبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌گردد.
  • شرکت در تابستان سال 99 اقدام به تولید اسپری‌های تنفسی مخصوص بیماران کرونایی کرده است که تاثیر چشمگیری بر روی درآمد شرکت خواهد داشت.
  • شرکت به دنبال آن است تا پایان سال 99 سه شرکت وابسته و فرعی خود را در بورس اوراق بهادار عرضه کند.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *