نگاهی اجمالی به ارزش دارایی‌های سرمایه گذاری غدير (وغدیر)

نگاهی اجمالی به ارزش دارایی‌های سرمایه گذاری غدير (وغدیر)

درآمد شرکت سرمایه ‌گذاری غدير در نیمه اول سال مالی 99 منتهی به 31 خرداد، نسبت به مدت مشابه سال قبل 95 درصد رشد داشته است. گفتنی است که ارزش دارایی‌های بورسی شرکت به بیش از 129 هزار میلیارد تومان رسیده و رشد 416 درصدی را طی یک سال ثبت کرده است.

بررسی اجمالی سرمايه گذاری غدير

شرکت سرمايه گذاري غدير در سال ۱۳۷۰ با نام اوليه شرکت سرمايه‌گذاري بانک صادرات(سهامي خاص) و با مالکيت بانک صادرات ايران با سرمايه اوليه ۱۰ ميليارد ريال تاسيس گرديد. اين شرکت در سال ۱۳۷۴ به سهامي عام تبديل شده و در همان سال در بورس اوراق بهادار پذيرفته شد. با انتقال مالکيت شرکت سرمايه‌گذاري غدير از بانک صادرات ايران به سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح در سال ۱۳۸۷، رشد سودآوري و ارزش دارايي‌هاي شرکت شتاب گرفت به طوري که در حال حاضر اين شرکت با سرمايه‌اي معادل ۷,۲۰۰ ميليارد تومان به یکی از بزرگ‌ترين شرکت‌های سرمايه‌گذاري چند رشته‌اي بورس تبديل شده است.

اطلاعات کلی نماد وغدیر

نمادوغدير
سرمایه ثبت شده (میلیارد تومان)7,200
ارزش بازار (میلیارد تومان) (1399/06/31)120,240
جمع بدهی‌ها (میلیارد تومان)4,323
جمع حقوق صاحبان سهام (میلیارد تومان)12,681
NAV  بورسی (1399/05/31)124,659
سال مالی30/09

بهای تمام شده دارایی‌های بورسی شرکت در تاریخ منتهی به 99/05/31 معادل ۶,۱۳۷ میلیارد تومان و ارزش این دارایی‌ها در آن تاریخ معادل 129 هزار میلیارد تومان بوده است. عمده صنایعی که شرکت در آن‌ها فعال بوده صنعت‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي و معدنی مي‌باشد.

عمده شرکت‌های سرمایه‌پذیر بورسی منتهی به تاریخ 99/05/31 در جدول زیر به همراه میزان مالکیت ارائه شده است.

شرکتمالکیتارزش منتهی به 99/05/31 (میلیارد تومان)
گسترش نفت و گاز پارسيان۶۷.۴۳%82,778
پتروشيمي پارس۱۸.۵۷%16,086
سنگ آهن گهر زمين (حق تقدم)۱۰.۸۱%12,597
سنگ آهن گهر زمين۱۰.۴۷%12,200

در نمودار زیر تغییرات ارزش دارایی‌های بورسی و بهای تمام شده این دارایی‌ها طی 4 سال اخیر مشاهده می‌شود. با توجه به جهش هنگفت بازار سرمایه مشاهده می‌شود که ارزش دارایی‌های بورسی شرکت به بیش از 100 هزار میلیارد تومان رسیده است. گفتنی است که نمودار زیر تا تاریخ 31 خرداد 99 آماده شده است که مصادف با ارائه صورت‌های مالی نیم‌سال اول شرکت می‌باشد.

نگاهی اجمالی به ارزش دارایی‌های سرمایه گذاری غدير (وغدیر)

در نمودار زیر صنایعی که در پورتفوی بورسی شرکت وزن بیشتری دارند مشاهده می‌شود. لازم به ذکر است که این نمودار برای تاریخ منتهی به 31 مرداد سال 99 تهیه شده است. همانطور که اشاره شد عمده صنایعی که شرکت در آن‌ها فعال بوده صنعت‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي و معدنی مي باشد.

نگاهی اجمالی به ارزش دارایی‌های سرمایه گذاری غدير (وغدیر)
  • بهای تمام شده دارایی‌های غیربورسی شرکت در تاریخ منتهی به 99/05/31 معادل 3140 میلیارد تومان بوده است که ارزش روز آن‌ها به صورت رسمی اعلام نشده است. عمده این هزینه در 2 صنعت معدنی و عرضه برق، گاز، بخاروآب گرم بوده است.
  • عمده شرکت‌های سرمایه‌پذیر غیربورسی شرکت سرمايه گذاري برق و انرژي غدير، توسعه صنايع و معادن غدير و مجتمع صنايع آلومينيوم جنوب بوده است.
  • لازم به ذکر است که در تاریخ 99/05/31 ، 65 درصد از ترکیب بهای تمام شده پورتفوی شرکت مربوط به شرکت‌های بورسی و 35 درصد مربوط به شرکت‌های خارج از بورس می‌باشد.

جمع بندی

  • درآمد شرکت سرمايه گذاري غدير در نیمه اول سال مالی 99 منتهی به 31 خرداد 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 95 درصد رشد داشته است.
  • عمده صنایعی که شرکت در آن‌ها فعال بوده صنعت‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي و معدنی مي‌باشد.
  • گسترش نفت و گاز پارسيان، پتروشيمي پارس و سنگ آهن گهر زمين از عمده شرکت‌های سرمایه‌پذیر هستند.
  • 65 درصد از ترکیب بهای تمام شده پورتفوی شرکت، مربوط به شرکت‌های بورسی و 35 درصد مربوط به شرکت‌های خارج از بورس می‌باشد.
  • NAV  بورسی شرکت حدود 124 هزار میلیارد تومان و ارزش روز بازار شرکت حدود 120 هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین با خرید سهام وغدیر عملا ارزش پرتفوی غیربورسی رایگان محسوب می‌شود.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران