صندوق های مختلط در مقایسه با شاخص کل بورس در شهریورماه 99 چه عملکردی داشتند؟

صندوق های مختلط در مقایسه با شاخص کل بورس در شهریورماه 99 چه عملکردی داشتند؟

در این گزارش میزان بازدهی صندوق های سرمایه گذاری مختلط در یک ماه اخیر (شهریورماه 1399) با شاخص کل بورس و شاخص کل فرابورس مقایسه شده است.

صندوق های سرمایه گذاری “مشترک گنجینه مهر“، “توسعه ممتاز“، “مشترک آسمان خاورمیانه“، “مختلط گوهر نفیس تمدن” و “مشترک سپهر آتی” در شهریورماه 99 بالاترین بازدهی را در بین صندوق های سرمایه گذاری مختلط کسب کردند.

چالش نقدشوندگی در بازار سرمایه

در حالی که بسیاری از سهام بورسی با فشار عرضه کنندگان در صف فروش قرار گرفته اند، صندوق های سرمایه گذاری گزینه مناسبی برای این روزهای بازار سرمایه بوده و قدرت نقدشوندگی بالای آنها برای سرمایه گذاران مزیت خود را نمایان کرده است. در بازار فعال مستقیم، چنانچه سهمی با صف فروش میلیونی همراه باشد، سهام دار امکان ضعیفی برای نقد کردن دارایی خود دارد، اما دارندگان واحدهای صندوق های سرمایه گذاری، با ابطال واحدهای خود، به راحتی می توانند طی دو روز پولشان را دریافت کنند.

عملکرد برترین صندوق های سرمایه گذاری مختلط در شهریورماه 99

سیگنال با معرفی برترین صندوق های سرمایه گذاری از نوع مختلط سعی دارد تا برای طیف سرمایه گذارانی که ریسک متوسطی را می پذیرند، ارائه دهنده خدمات تحلیلی مناسبی در این عرصه باشد. بازدهی صندوق های سرمایه گذاری مختلط، حد وسطی از میزان رشد بازار سرمایه که ریسک بالایی دارد و اوراق بهادار کم ریسک نظیر اوراق بدهی می باشد. عملکرد این صندوق ها برآیندی از دو ابزار مالی کم ریسک و پرریسک خواهد بود.

همانطور که در نمودار بالا مشخص است، عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در شهریورماه 99 از شاخص کل بورس و شاخص کل فرابورس بهتر بوده است. این مسئله در حالیست که در ماه های گذشته و زمانی که بازدهی سهام بالاتر بود، بازدهی شاخص کل بورس از صندوق های مختلط بهتر بود.

صندوق های سرمایه گذاری “مشترک گنجینه مهر” و “توسعه ممتاز” و “مشترک آسمان خاورمیانه” سه صندوق مختلطی بودند که توانستند بازدهی مثبتی کسب کنند و در صدر بهترین صندوق های سرمایه گذاری مختلط در یک ماه اخیر قرار گرفته اند.

از بین پنج صندوق مختلط برتر در شهریورماه 99 هیچ صندوق قابل معامله در بورس (ETF) قرار نگرفت.

5 صندوق مختلط برتر در شهریورماه 99

پنج صندوق سرمایه گذاری مختلط برتر با بیشترین بازدهی ماهانه در شهریورماه 99 عبارت اند از:

ردیفنام صندوقمدیر صندوقبازدهی ماهانه (شهریورماه 99)
1مشترک گنجینه مهرکارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان2.86
2توسعه ممتازسبدگردان انتخاب مفید1.66
3مشترک آسمان خاورمیانهسبدگردان آسمان0.68
4مختلط گوهر نفیس تمدنتامین سرمایه تمدن-0.56
5مشترک سپهر آتیتامین سرمایه سپهر-2.72

ترکیب دارایی برترین صندوق سرمایه گذاری مختلط در شهریورماه 99

صندوق سرمایه گذاری مشترک گنجینه مهر با ثبت بازدهی ماهانه 2.86 درصدی در صدر جدول برترین های صندوق های مختلط قرار گرفت. این صندوق تحت مدیریت کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان در بازار سرمایه کشور فعالیت می کند. بازدهی های این ماه نشان می دهد که عملکرد کلی صندوق های مختلط نسبت با ماه گذشته افت داشته است.

 طبق نمودار دایره ای زیر 52 درصد از دارایی های صندوق مشترک گنجینه مهر در سهام و 44 درصد در اوراق بدهی سرمایه گذاری شده است. وزن نسبتا بالای سرمایه گذاری این صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت، بازدهی صندوق را از افت بازار بورس حفظ کرده است. در واقع مدیریت این صندوق به شیوه ای بوده است که به خوبی از ماهیت مختلط صندوق بهره برده و عملکرد مناسبی را به ثبت رسانده است.

جمع بندی

عملکرد صندوق های سرمایه گذاری مختلط برتر در مقایسه با شاخص کل نشانگر آن است که عملکرد این ابزارهای مالی با ریسک متوسط، در زمان شرایط نامساعد در بازار بورس می تواند جایگزین سرمایه گذاری های پر ریسک شود.

سرمایه گذارانی که مایلند ریسک کمتری در بازار بورس متوجه سرمایه شان شود، می توانند با خرید واحدهای این نوع صندوق‌ها از مدیریت حرفه ای صندوق های سرمایه گذاری مختلط بهره ببرند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *