همه چیز در مورد صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل (Grayscale)

همه چیز در مورد صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل (Grayscale)

صندوق سرمایه گذاری گری اسکیل (Grayscale)، یکی از زیر مجموعه‌های شرکت سرمایه گذاری دیجیتال کارنسی گروپ (DCG) به حساب می‌آید که از سال 2013 آغاز به کار کرده است. این شرکت صندوق های سرمایه گذاری ارز های دیجیتال را مدیریت نموده و مهم‌ترین صندوق تابع آن، گری اسکیل بیت کوین تراست نام دارد که با نماد اختصاری (GBTC) نمایش داده می‌شود.

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد این صندوق بدانید در ادامه بررسی این موضوع جذاب همراه ما باشید.

 در قسمت معرفی، سایت شرکت سرمایه گذاری دیجیتال کارنسی گروپ (DCG) اینگونه خود را معرفی کرده‌اند:

Banks can’t ignore Bitcoin anymore.

We are a team who passionately believe bitcoin and blockchain technology will drive global economic and social change. Our unique model enables us to deploy our resources to build the bitcoin and blockchain ecosystem over the long term.”

بانک ها دیگر نمی‌توانند بیت کوین را نادیده بگیرند.
ما تیمی هستیم که مشتاقانه اعتقاد داریم که فناوری بیت کوین و بلاکچین، تغییرات اقتصادی و اجتماعی جهانی را تغییر می‌دهد. مدل منحصرد به فردمان این امکان را برای ما فراهم می‌کند تا منابع خود را برای ساخت بیت کوین و بلاک چین در بلند مدت به‌کار گیریم.”

گری اسکیل (Grayscale) در سال 2013 توسط بری سیلبرت ( Barry Sibert) تاسیس شد، این شرکت در ابتدا با نام      بیت کوین اینوستمنت تراست (Bitcoin Investment Trust) راه‌اندازی شد و در سال 2017 توانست بیش از 208 میلیون دلار دارایی را در تراست سرمایه گذاری گری اسکیل مدیریت نماید.

همه چیز در مورد صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل (Grayscale)

طبق گزارش این شرکت 56 درصد از سرمایه های جمع‌آوری شده در نیمه اول سال 2018 از طریق موسسات، 20درصد از  سرمایه گذران شخصی معتبر، 16درصد از سرمایه گذاران بازنشسته و 8 درصد از سرمایه مشاغل خانوداگی تامین شده است.

با یک نگاه به این گزارش می‌توان متوجه شد که بیشتر سرمایه‌داران و موسسات، مشتاق سرمایه گذاری در این صندوق هستند و در زمان نوشتن مقاله، صندوق سرمایه گذاری گری اسکیل ( Grayscale Investments) بیش از 31 میلیارد دلار دارایی را مدیریت می‌کند.

در اوایل تاسیس این صندوق در 8 سال پیش فقط سرمایه گذاران معتبر قادر به خرید سهام بودند و براساس گزارشات بدست آمده حداقل میزان خرید برای سرمایه‌گذاران تایید شده در صندوق گری اسکیل بیت کوین تراست (Grayscale Bitcoin Trust)  50000دلار است .

همچنین 2درصد کارمزد سالیانه صندوق در همان روز خرید کسر خواهد شد؛ اما در سال 2015  صندوق بیت کوین گری اسکیل برای فروش سهام خود به صورت عمومی به سرمایه گذاران خرد در بازار ثانویه مجوز‌های لازم را دریافت کرد و اکنون در زمان نگارش این مقاله هر سهم صندوق گری اسکیل با نماد GBTC  با قیمت 30 دلار معامله می‌شود و قیمت آن وابسته به بیت کوین است.

برای مشاهده اخبار و تحلیل‌های بیشتر می توانید به کانال سیگنال ارز دیجیتال مراجعه کنید.

دارایی این صندوق در حال حاضر بیش از 23 میلیارد دلار است  و دارای 651700 بیت کوین می‌باشد که سهم 3.43 درصدی از کل مارکت بیت کوین را شامل می‌شود.

درست است که بزرگترین صندوق یا محصول شرکت گری اسکیل، گری اسکیل بیت کوین تراست (Grayscale Bitcoin Trust)  است اما این شرکت صندوق های دیگری هم ارائه می‌دهد که در بورس قابل معامله هستند.

  • Grayscale Bitcoin Cash: این صندوق در سال 2018 تاسیس شد و نماد اختصاری آن BCHG   بوده و حداقل سرمایه  مورد نیاز برای سرمایه گذاری روی این صندوق 25000 دلار تعیین شده است. دارایی این صندوق در حال حاضر 163 میلیون دلار معادل 296000 بیت کوین کش می‌باشد.
  • Grayscale Ethereum Trust: این صندوق در سال 2017 تاسیس شد و نماد آن   ETHE   بوده و حداقل سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری روی این صندوق 25000 دلار تعیین شده است. دارایی این صندوق در حال حاضر 3.16 میلیون اتریوم معادل 6.91 میلیارد دلار است.
  • Grayscale Digital Large  Cap Fund: این محصول در واقع یک صندوق سرمایه گذاری ترکیبی متشکل از چند ارز دیجیتال است و با نماد GDLC در بورس معامله می‌گردد. دارایی این صندوق به شرح زیر است:

66.9درصد بیت کوین-29.5درصد اتریوم-1.27درصد بیت کوین کش-1.20درصد لایت کوین-1.17درصد چین لینک

همه چیز در مورد صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل (Grayscale)

حداقل سرمایه گذاری در این صندوق نیز 50000 دلار است.

در زمان نگارش این مقاله، شرکت گری اسکیل (Grayscale) دارای 14 صندوق سرمایه گذاری که تنها 5 صندوق آن در بورس قابل معامله می‌باشند است؛ این شرکت برای سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری بصورت کلان و مستقیم را دارند شرایط خاصی را در نظر گرفته از جمله برخی گواهینامه ها و تاییدیه ها، نگهداشتن واحد های صندوق حداقل به مدت 6 ماه، حداقل خرید در 12 صندوق این شرکت 25000 دلار و در دو صندوق 5000 دلار است همچنین درآمد شما باید بالای 200 هزار دلار در سال باشد یا حداقل 1 میلیون دلار دارایی در اختیار داشته باشید و …. که به راحتی میتوان متوجه شد مخاطبان سرمایه گذاری بصورت مستقیم در این صندوق ها افراد ثروتمند جامعه هستند.

در شکل زیر تاریخچه شرکت و زمان تاسیس صندوق ها و نمادهای آن ها آورده شده است.

همه چیز در مورد صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل (Grayscale)

چرا گری اسکیل (Grayscale)؟!

مسلما سوال خیلی از افراد این است که چرا وقتی می‌توانیم بصورت مستقیم در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم به چه علتی در صندوق هایی که پشتوانه آن ها تنها یک رمز ارز است، سرمایه گذاری کنیم؟!

پاسخ این سوال شاید برای نسل جوان قابل درک نباشد اما پاسخ در کلاس این دارایی ها نهفته است؛ دارایی های دیجیتال کلاس جدیدی از دارایی ها هستند و بسیاری از افراد میان سال و ثروتمند با رمزارزها آشنا نیستند و حاضر به پذیرش ریسک این بازار ها به صورت مستقیم نمیباشند. در جدول زیر به صورت خلاصه علت مقایسه‌ای بین این صندوق‌ها و خرید ارز دیجیتال بصورت مستقیم آورده شده است.

همه چیز در مورد صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل (Grayscale)

شاید برای کسی که به مقدار کم در این بازار سرمایه گذاری می‌کند، چنین ریسک هایی منطقی نباشد اما افرادی که می‌خواهند بصورت میلیون دلاری وارد این بازار شوند قطعا ریسک و نگرانی‌های از دست دادن دارایی‌هایشان با یک جا‌به‌جایی اشتباه در شبکه بلاکچین یا فراموش کردن رمز کیف پول را درک می‌کنند و آن را بسیار بزرگ می‌بینند. با یک نگاه ساده به جدول می‌توان متوجه شد، شرکت سرمایه گذاری گری اسکیل (Grayscale Investment) آحاد جامعه ای ثروتمند را هدف قرارداده که قادر به درک بالایی از نحوه کارکرد و اصلا فلسفه وجودی ارز های دیجیتال نیستند و تنها می‌خواهند بدون پذیریش ریسک از دست دادن دارایی ها، به سرمایه گذارای در این بازار جدید و پر سروصدا بپردازند و از این بازار عقب نمانند و از سود های آن منتفع شوند.

اهداف صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل

باید پرسید که چرا دارایی های دیجیتال، نظر این شرکت سرمایه گذاری را جذب کرده و هدف این شرکت از سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال به خصوص بیت کوین چیست؟!

همه چیز در مورد صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل (Grayscale)

طبق چارت ارائه شده توسط شرکت سرمایه گذاری گری اسکیل (Grayscale Investment)، هنوز در اول را هستیم و تازه این شروع کار است، فناوری بلاکچین قرار است دنیای ما را تغییر دهد و ما هم از این قضیه مستثنا نیستیم.

در این چارت مقایسه‌ای بین انواع کلاس دارایی ها صورت گرفته و واضح است که دارایی های دیجیتال هنوز در اول راه رشد خود می‌باشند و با توجه به تورم جهانی پیش رو، بسیاری این دارایی ها به خصوص بیت کوین را، یک منبع دخیره ارزش و محافظت شده در مقابل تورم می‌دانند.

از اهداف این شرکت می‌توان به تاسیس صندوق های ETF  برای مقابله با ETF های کانادایی اشاره کرد، در زمان نوشتن این مقاله هنوز مجوز های لازم برای تاسیس این  ETFها در ایالات متحده صادر نشده است.

نتیجه‌گیری

به طور کلی صندوق‌های سرمایه گذاری شرکت گری اسکیل (Grayscale Investment) هم مزایا ارزهای دیجیتال از جمله رشد بالا و ضد تورم بودن را دارند و هم مزایا اوراق بهادار و صندوق های‌سرمایه گذاری و از این رو مشتاقان سرمایه گذاری در این صندوق‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود، آنچنان‌که شرکت مادر آن، دیجیتال کارنسی گروپ (DCG) از سوی مجله تایمز (TIMES) به عنوان یکی از صد شرکت تاثیرگذار در دنیا معرفی شد؛ این نشان می‌دهد تا به اینجای کار این شرکت راه درستی را در پیش گرفته و احتمال موفیقت ها و تاثیرگذاری آن با خرید و فروش هایش بر بازار ارزهای دیجیتال، روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

تحلیل‌های ارائه شده نظر کارشناسان تیم سیگنال بوده و نباید مبنای خرید و فروش قرار گیرد. مسئولیت هرگونه استفاده از داده‌های موجود، بر عهده کاربران محترم می‌باشد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *