صنایع برتر هفتگی و آبان ماه 99 را بشناسید | فراز و فرود بازار سرمایه در یک قاب

صنایع برتر هفتگی و آبان ماه 99 را بشناسید | فراز و فرود بازار سرمایه در یک قاب

شاید بتوان گفت طی یک‌ماه اخیر بیشترین نوسان در بازار را شاهد بودیم، به گونه‌ای که برخی از صنایع دارای بازدهی بسیار منفی در ماه جاری بوده‌اند؛ در عین‌حال، طی یک هفته اخیر نزدیک به 15 درصد بازدهی مثبت را کسب کرده‌اند.

کدام صنایع چه کردند؟

طی یک‌ماه اخیر، طبیعتا به دلیل برگزاری انتخابات آمریکا، اکثر صنایع با وضعیت مبهم و هیجانی مواجه بودند. حتی در این میان با پیش‌تازی دونالد ترامپ در روز اول انتخابات بازار سرمایه واکنش مثبت عجیبی را نشان داد و بخش قابل توجهی از سهام(به ویژه گروه فلزات اساسی) با صف‌های خرید سنگین مواجه شدند، در ادامه ورق برگشت و با جلو افتادن جو بایدن، تقریبا کل بازار (به جز برخی صنایع، همچون خودرویی‌ها) صف فروش شدند. اما برآیند کل بازدهی‌های منفی برای تمام بازار بود. نمودار1 بازدهی صنایع مختلف طی یک‌ماه اخیر را نشان می‌دهد.

صنایع برتر هفتگی و آبان ماه 99 را بشناسید

مطابق نمودار فوق، اکثر صنایع طی یک‌ماه اخیر بازدهی منفی از خود بجایی گذاشتند و بیش‌ترین کاهش قیمت و زیان را سهامداران گروه محصولات کاغذی، فرآورده‌های نفتی و انبوه‌سازی متحمل شدند. کاهش شدید قیمت در گروه فرآورده‌های نفتی باعث کاهش ارزش شدید در واحدهای صندوق پالایش‌یکم(دارادوم) گردید و درنتیجه تصمیم دولت برای بازگشایی آن طی ماه جاری نیز تغییر کرد. همانطور که از نمودار فوق نیز مشهود است، صنعت لاستیک‌سازی با رشد بیش از 17 درصدی، بیشترین بازدهی طی یک‌ماه اخیر را تجربه کرده است؛ چرا؟ دلیل این امر را باید در مصوبه دهم آبان وزارت صمت جستو کرد. مطابق مصوبه مذکور نرخ فروش تایرهای سواری به میزان 50 درصد افزایش یافت و درنتیجه خبر خوبی برای این گروه ارزیابی می‌شود. شرکت ایران‌تایر(نماد پتایر) بیشترین تاثیر از این خبر را پذیرفت و طی دو روز متوالی بیش از 25 درصد رشد را تجربه کرد.

همچنین گروه کاشی و سرامیک به دلیل افزایش نرخ فروش محصولات، با تقاضای نسبتا بالایی مواجه شدند و برخی نمادها؛ همچون کساوه، بی‌اعتنا به نتایج انتخابات آمریکا و هیجانات بازار، مسیر صعودی خود را ادامه دادند.

در این میان، رفتار بازار در هفته پایانی آبان‌ماه بسیار متفاوت بود و تقریبا تمامی صنایع روند مثبتی را طی کردند. نمودار2(نمودار پایین) بازدهی صنایع مختلف در هفته پایانی آبان را به تصویر می‌کشد.

صنایع برتر هفتگی و آبان ماه 99 را بشناسید

مطابق نمودار فوق تمامی صنایع به جز صنعت چندرشته‌ای بازدهی مثبتی را طی یک هفته اخیر تجربه کرد‌ه‌اند. از آنجائیکه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) روز سه‌شنبه هفته جاری با منفی 17.8 درصد بازگشایی شد، درنتیجه شاخص کل این صنعت افت شدیدی را تجربه کرد و بازدهی کل صنعت نیز رقم منفی را به ثبت رساند، درحالیکه باقی شرکت‌های این گروه، روند مثبتی را طی هفته تجربه کرده‌اند.

همانطور که از نمودار فوق نیز مشهود است، گروه فلزات اساسی بیشترین بازدهی(معادل 20 درصد) را به ثبت رسانده است و دلیل این امر عمدتا در افزایش مجدد قیمت دلار تا کانال 27 هزار تومان نهفته است، این درحالی است که قیمت دلار بعد از پیش‌تازی بایدن در انتخابات آمریکا تا 23 هزار تومان نیز کاهش یافته بود. برگشت مجدد دلار، روند معاملات فولادی‌ها را نیز تغییر داد.

همچنین گروه فرآورده‌های نفتی با رشد 17.6 درصد رتبه دوم بیشترین بازدهی طی هفته جاری را به خود اختصاص دادند. صف‌های خرید سنگین درصنایع و سهام شاخص‌ساز باعث شد تا بعد از مدت‌ها، ارزش صف‌های خرید بر ارزش صف‌های فروش پیشی بگیرد. نمودار3(نمودار پایین) ارزش صف‌های خرید و فروش در روز پایانی هفته را نشان می‌دهد.

صنایع برتر هفتگی و آبان ماه 99 را بشناسید

همچنین ارزش معاملات بازار بعد از یک ماه مجددا به رقم بیش از 20 هزار میلیارد تومان رسید و این از بالاتر رفتن نقدشوندگی بازار حکایت دارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران