سیگنال لایحه بودجه 1400 به بورس

سیگنال لایحه بودجه 1400 به بورس

همین امسال بود که با اعلام خبر فروش اوراق سلف نفتی، شوکی منفی به بازار سرمایه وارد کرد و شاخص کل مسیر نزولی را درپیش گرفت. روز گذشته با انتشار لایحه بودجه 1400 مشخص شد که دولت همچنان پیش‌فروش اوراق سلف نفتی را در دستور کار دارد. شاید بد نباشد به دلالت‌های بودجه بر بازار سرمایه بپردازیم.

طبیعتا فروش اوراق سلف نفتی باعث جذب بخش قابل توجهی از نقدینگی می‌شود. رقم پیش‌فروش نفت از محل اوراق سلف نفتی در بودجه 1400 معادل 70 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

برای اینکه مقیاس این عدد دست‌مان بیاید آن را مقایسه کنید با کل نقدینگی که در دوره رونق بورس در سال جاری وارد بازار سرمایه شد(معادل 110 هزار میلیارد تومان تا قبل از ریزش شاخص کل). در این‌میان، مجلسی‌ها با پیش‌فروش نفت در قالب اوراق سلف نفتی مخالفت کرده‌اند و باید منتظر تغییرات احتمالی در لایحه بودجه توسط مجلسی‌ها در این‌خصوص باشیم.

علی‌رغم اینکه مطابق گفته‌های قبلی رئیس سازمان برنامه و بودجه، مقدار فروش روزانه نفت برای سال 1400 حدودا 650 هزار بشکه نفت در روز در نظر گرفته شده بود، اما مطابق گفته‌های سخنگوی بودجه 1400 این رقم معادل 2.3 میلیون بشکه «نفت و میعانات» در روز خواهد بود. همین امر باعث شده سهم نفت از بودجه سال 1400 افزایش یابد.

به نظر می‌رسد پیش‌فرض دولت بر بازگشت بایدن به برجام و رفع تحریم‌ها و درنتیجه صادرات بیشتر نفت است. و درصورتیکه هماهنگی لازم میان مجلس و دولت در این زمینه صورت گیرد، می‌تواند در تعیین مسیر پیش‌روی بورس تاثیرگذار باشد. آنگاه صنایع مختلف مسیر خود را در ادامه راه جدا خواهند کرد. طبیعتا هرکدام از شرکت‌ها که هزینه‌های وارداتی بالایی داشته باشند، با برقراری تجارت با دنیا، از مواهب بیشتری برخوردار خواهند شد.

به طور کلی بودجه عمومی دولت نسبت به سال گذشته انبساطی بسته شده و حدودا 47 درصد رشد داشته است. برخی از مهم‌ترین اعداد و ارقام بخش منابع و درآمدهای لایحه بودجه 1400 از قرار جدول ذیل است:

ردیفاجزای اصلی درآمدهای دولت در لایحه بودجه 1499مبلغ(هزار میلیارد تومان)
1صادرات نفت150
2درآمدهای مالیاتی247
3فروش سهام و واگذاری شرکت‌های دولتی95
4فروش اوراق بدهی و پیش‌فروش نفت105
5برداشت از صندوق توسعه ملی75

در تحلیل‌های بعدی به واکاوی بیشتر و دقیق‌تر لایحه بودجه 1400 خواهیم پرداخت و دلالت‌های آن بر قیمت دلار، تعیین مسیر صنایع مختلف در بورس، قیمت سکه، رشد اقتصادی و به ویژه تورم را بررسی خواهیم کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • ممنون بابت تحلیل‌های دقیق و به موقع‌تون. منتظر تحلیل‌های دقیق بعدی هستیم

  • تحلیل امیدوار کننده ای بود جهت بهبود اقتصاد و انعطاف رو به رشد بازار سرمایه و نفت در برداشتن گامهای پایانی دولت تاثیر خوبی خواهد داشت
    به حول و قوه الهی