روند بازار سرمایه در سایه ی قیمت گذاری های دستوری؟! | دیلی سیگنال

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز 4500 واحد رشد کرد و به عدد یک میلیون و 530 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با افت 2700 واحدی به 463 هزار و 345 واحد رسید. ارزش معاملات بورس امروز حدود 6900 میلیارد تومان و ارزش معاملات فرابورس 10700 میلیارد تومان بود.

از اخبار تاثیر گذار امروز به سخنان علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی میتوان اشاره کرد که گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت قول داده است که ظرف ۱۵ روز قیمت هر پاکت سیمان به ۲۵ هزار تومان برسد. این خبر سبب شد که معاملات اکثر نمادهای این گروه در دامنه ی منفی انجام گیرد.
اوجی وزیر نفت نیز طی هشداری اعلام کرد: در زمستان با کسری گاز مواجه می‌شویم. این مساله تاثیرات منفی زیادی بر میزان تولید صنایعی نظیر نیروگاه ، سیمان و پتروشیمی خواهد گذاشت.

در برنامه ی امروز به همراه آقای امیر توپچی پور، تحلیلگر بازار سرمایه به بررسی این اخبار و تاثیرات آن روی بازار پرداختیم. همچنین ایشان در خصوص صنایعی که میتوانند در وضعیت فعلی بازدهی مناسبی داشته باشند، توضیحاتی ارائه دادند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

آیا تولید ناخالص داخلی ایران یک‌سوم شده است؟

بانک جهانی طی چند روز اخیر آمار مربوطه به تولید ناخالص داخلی کشورهای مختلف را منتشر نمود. مطابق آن، تولید ایران به قیمت جاری از عدد 598 میلیارد دلار در سال 2012 به رقم 191 میلیارد دلار در سال 2020 رسیده است.
آیا این به این معنی است که اقتصاد ایران طی چند سال اخیر 70 درصد منقبض شده است؟ آیا اساسا چنین برداشتی صحیح است؟ این روزها این ارقام در رسانه‌های مختلفی به بحث و بررسی گذاشته شده و اختلاف‌نظرهای زیادی در رابطه با این موضوع وجود دارد. از این‌رو در قالب برنامه‌ای تحلیلی به سراغ کارشناسان مربوطه رفتیم و جزئیات اعداد و ارقام منتشر شده را جویا شدیم.
در همین رابطه رسول خدادوست، تحلیلگر اقتصادی با استفاده از آمار بانک جهانی و با توجه به شاخص‌های مهم اقتصادی به واکاوی آخرین آمار مربوطه پرداختند. ابتدا سه معیار مهم اندازه‌گیزی تولید ناخالص داخلی توسط بانک جهانی به بحث و بررسی گذاشته شد و در ادامه با توجه به نقاط قوت و ضعف هرکدام، روند تولید در ایران و مقایسه آن با کشورهای همسایه صورت پذیرفت.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *