رشد قیمت های فولاد و تاثیر آن بر بازار مسکن

رشد قیمت های فولاد و تاثیر آن بر بازار مسکن

به گزارش سیگنال نقل از کانال کامودیتی؛
از هفته های گذشته با شروع جنگ روسیه و اوکراین شاهد افزایش قیمت کامودیتی ها علی الخصوص بازار فولاد بودیم زیرا روسیه وتحریم شده و محصولات فولادی این کشور در بازار منطقه عرضه نمیشوند. از این رو شاهد کسری عرضه در بازارجهانی هستیم و حتی اروپا برای فولاد رو به واردات از چین و شرق آسیا نموده است.
از طرفی دولت چین با تدوین بخشنامه و سیاست های جدید مایل به صادرات محصولات فولادی نبوده و با اعمال تعرفه های صادراتی از حجم صادرات خود می کاهد. در بخش دیگر دولت چین در حال تسهیل روند خرید مسکن و رشد بخش ساخت و ساز این کشور است و این امر به افزایش تقاضای فولاد در داخل این کشور منجر خواهد شد.
در پی این تحولات شاخص قیمت اسلب صادراتی فوب ایران در هفته جاری جهش 14.3 درصدی داشته و به 850 دلار بر تن رسیده که بالاترین سطح تاریخ شاخص فوب ایران از زمان تعریف آن توسط متال بولتن است.
شاخص قیمت اسلب صادراتی فوب ایران

نمودار قیمت اسلب فولادی از سال 2018

نمودار قیمت اسلب فولادی از سال 2018

ادامه روند صعودی سنگ آهن


قیمت های سنگ آهن در چین با اتمام محدودیت های کرونایی با جهش 10 درصدی به 158 دلار بر تن رسیده که در بالاترین سطح 7 ماه گذشته است. افزایش تسهیلات کم بهره در چین برای خرید مسکن موجب رشد تقاضای سنگ آهن شده که به تداوم رشد تقاضا در بهار دامن میزند.
نمودار قیمت سنگ آهن

نمودار قیمت سنگ آهن از سال 2016

نمودار قیمت سنگ آهن از سال 2016

جنگ روسیه و اوکراین بازار میلگرد را هم متشنج کرد
قیمت میلگرد در آمریکا از سال 2020 رشد 118 درصدی را تجربه کرده و در آخرین روز کاری هفته پیش به عدد 1200 دلار بر تن رسیده است. جنگ روسیه و اوکراین باعث حذف ظاهری روسیه از بازار میلگرد شده و تقاضای رو به رشد پساکرونای جهان را بیشتر تحریک میکند.

نمودار قیمت میلگرد از سال 2004

نمودار قیمت میلگرد از سال 2004

تاثیر قیمت جهانی آهن بر بازار مسکن کشور

همانطور که در بالا مطالعه کردید قیمت های انواع محصولات فولادی در ماه‌های پیش رو صعودی بوده و این سیگنال را به بازار داخل کشور مخابره میکند که تداوم رشد قیمت های بورس کالا و بازار داخل را خواهیم داشت. از آنجایی که بیشترین سهم در قیمت گذاری مسکن را فولاد تشکیل میدهد این تورم ایجاد شده به بهای تمام شده مسکن خواهد افزود و بازار مسکن که به نوعی از سایر بازارهای مالی موازی عقب تر بوده است را به سمت جلو سوق خواهد داد. در نهایت افزایش قیمت مصالح به ویژه قیمت تیرآهن میلگرد و نبشی به ضرر متقاضیان مسکن در سال جدید خواهد بود و این افزایش ها فشار بیشتری بر روی این قشر ایجاد خواهد کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *