دلار آرایش جنگی به خود گرفت

دلار آرایش جنگی به خود گرفت

بعد از شوک ارزی سال گذشته، قیمت دلار به مرور به ثبات رسید و طی دو ماه اخیر کم‌ترین نوسان را تجربه کرد. اما بعد از به صدا درآمدن ناقوس جنگ در خاورمیانه، دلار در دو روز گذشته از محدود امن خود خارج شد.

قیمت دلار

روایت گمرک از کم‌بود ارز

آخرین آمار گمرک نشان‌دهنده بیش از شش میلیارد دلار کسری تراز تجاری در شش‌ماهه‌ی نخست سال جاری است. این موضوع، امکان کنترل دلار توسط دولت را کاهش می‌دهد. زیرا کسری تجاری به معنی بالاتر بودن میزان واردات به نسبت صادرات است، از آنجائیکه در حال حاضر ایران در شرایط تحریمی قرار دارد، کسری تجاری می‌تواند وضعیت ارزی ایران را دچار بحران کند.

تراز تجاری

در این بین، اوج‌گیری تنش‌های سیاسی-نظامی در منطقه خاورمیانه می‌تواند مجددا انتظارات تورمی در ایران را نیز افزایش داده و بازارها را ملتهب کند.

با توجه به اینکه انتخابات مجلس ایران در نیمه‌ی دوم سال جاری در پیش است، به نظر می‌رسد دولت نیز انگیزه زیادی برای کنترل قیمت دلار دارد. همچنین آزادسازی 5.5 میلیارد دلار دارایی ارزی ایران، تا حدی دست دولت را برای کنترل موقت قیمت دلار باز نگه خواهد داشت.

اما نکته حائز اهمیت این است که میزان دارایی آزاد شده در مقایسه با واردات سالانه ایران حدودا 10 درصد است، از طرفی در نبود سرمایه اجتماعی کافی و در سایه افزایش ریسک‌های ناشی از جنگ در منطقه خاورمیانه، کنترل دلار بسیار سخت خواهد بود. در صورتی‌که جنگ حاضر، دامن سایر کشورهای منطقه را نیز بگیرد، واکنش بازارهای مالی شدیدتر خواهد شد.

از طرفی، با توجه به وضعیت بحرانی در خاورمیانه، تداوم گفت‌و‌گو میان ایران و طرف‌های غربی پیرامون موضوع رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران، به حداقل خواهد رسید و این امر چشم‌انداز اقتصاد را تاریک‌تر خواهد کرد و انتظارات تورمی را شدت می‌بخشد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *