حقوق و دستمزد در بازار کار ایران

حقوق و دستمزد در بازار کار ایران

گزارش و نظرسنجی «جاب‌ویژن» حاوی اطلاعات مهمی از بازار کار ایران است که تاثیر گروه‌های شغلی، سطح ارشدیت، سابقه‌ کاری و… بر میزان دریافتی کارکنان را به خوبی به تصویر می‌کشد. برخی از مهم‌ترین آمارهای کلان گزارش مزبور را در ادامه ارائه خواهیم کرد.

میزان دریافتی کارکنان در تهران حدودا 30 درصد بالاتر از سایر شهرها است. اگرچه میانه حقوق در شهرهای بزرگ و کوچک تقریبا یکسان بوده، اما میزان دریافتی نیروهای متخصص در شهرهای بزرگ‌‌، بالاتر از شهرهای کوچک است.

برنامه‌نویسان بالاترین دریافتی را در میان گروه‌های شغلی مختلف به خود اختصاص داده‌اند و در عین حال، بیشترین افزایش دستمزد در بازه‌ی زمانی 1399 الی 1402 را داشته‌اند. در نقطه‌ی مقابل، کارگران، پرستاران و بهیاران، کم‌ترین حقوق و پایین‌ترین افزایش دستمزد را تجربه کرده‌اند.

میزان سابقه کاری یکی از مولفه‌های مهم در تعیین دستمزد کارکنان است و فاصله‌ی میان دریافتی کارکنان با سوابق کاری مختلف، حتی به دو برابر نیز می‌رسد.

شاید بتوان گفت سطح ارشدیت مهم‌ترین عامل اثرگذار بر میزان دریافتی کارکنان به حساب می‌آید و میانه دریافتی مدیران حدودا 2.8 برابر دستمزد کارمندان است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *