تورم مسکن تک‌رقمی شد

تورم مسکن تک‌رقمی شد

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه مسکن در خردادماه به 9.7 درصد رسید؛ به این معنی که قیمت مسکن در شهر تهران در خرداد 1403 به نسبت خرداد 1402 معادل 9.7 درصد رشد کرده است. این عدد، پایین‌ترین عدد تورم مسکن از آبان 1396 تا خرداد 1403 است.

همچنین تورم مسکن به طرز محسوسی از تورم کالاها و خدمات جا مانده است و عقب‌ماندگی رشد قیمت مسکن از تورم کالاها و خدمات به بیشترین مقدار خود در چند سال اخیر رسیده است.

در نبود تقاضای سرمایه‌گذاری، تورم ماهانه مسکن در ماه‌های اخیر به نسبت دو سال قبل، با کاهش قابل‌توجهی همراه بوده و معاملات آن در خردادماه نیز به کمتر از 4000 فقره رسیده است.

عوامل مختلفی بر کاهش تورم قیمت مسکن موثر بوده، یکی از مهم‌ترین آن‌ها، کاهش التهابات سیاسی در دو ماه اخیر است. بعد از واکنش ایران به اسرائیل(در پی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه) و بعد از سقوط بالگرد مرحوم رئیسی، قیمت دلار به بالاترین سطح تاریخی خود(70 هزار تومان) رسید تورم مسکن نیز در اردیبهشت‌ماه به شکل قابل‌توجهی افزایش یافت و عدد 3.8 درصد را نیز به ثبت رساند. اما در دو ماه اخیر شرایط متفاوت بوده و التهابات سیاسی به طرز محسوسی فروکش کرد. همین موضوع بازار مسکن را نیز-مشابه بازار ارز-تحت تاثیر قرار داد و شاهد کاهش تقاضای مازاد در این بازار بودیم.
عامل دیگری که در یک‌سال اخیر بر همه‌ی بازارهای مالی؛ من‌جمله بازار مسکن موثر بوده، تشدید سیاست پولی انقباضی است که تا حدی تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن را نیز متاثر کرده است. چرا که آمارها نشان‌دهنده کاهش رشد نقدینگی در بازه‌ی زمانی یک‌سال اخیر تا پایان بهار سال جاری است.
از طرفی بعد از جهش‌ قیمت بازار مسکن در سال‌های اخیر، بخش عظیمی از جامعه دیگر توان خرید مسکن را ندارند و به طور کلی از جمع‌ خریداران در این بازار نیز حذف شده‌اند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • ببخشید آ چونکه نمودار صندوقها از ۱۳ همین ماه اپدیت نشده بود الانه که نگاه کردم درس شده.با عرض معذرت و تشکر از برنامه عالی تون

  • با عرض سلام و خدا قوت.ببخشید این نمودارها یه هفته ای هست اپدیت نمیشه ایا مشکل از منه یا سرورتون؟با تشکر از شما.

    • سلام دوست عزیز، ممنون میشیم اشاره بفرمائید که کدوم نمودارها منظورتون هست؟
      اگر منظور شما نمودارهای مندرج در متن بالا هست، این نمودارها بر اساس آخرین آمار بازار مسکن رسم شده و بعد از انتشار داده‌های جدید در ماه‌های آتی، مجددا در تحلیل جداگانه‌ای، در مورد مسکن بحث خواهیم کرد.