تورم در هسته سخت باقی ماند

تورم در هسته سخت باقی ماند

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه در مردادماه 1403 معادل 31.6 درصد بوده و به نسبت چهار ماه ابتدایی سال، بدون تغییرِ محسوسی در حوالی 32 درصد باقی مانده است. بانک مرکزی در یک‌‌و‌نیم سال اخیر سعی کرد از طریق سیاست انقباض پولی تا حدی فشار تورمی را کاهش دهد و نرخ تورم مورد نظر خود در سال جاری را کم‌تر از 30 درصد هدف‌گذاری کرده است. در صورتی‌که قیمت کالاها و خدمات با سرعت فعلی افزایش یابند و تورم ماهانه به کمتر از دو درصد نرسد، بعید است که بانک مرکزی بتواند به هدف مورد نظر خود دست یابد.

از پاییز سال گذشته تا تابستان سال جاری، تورم بخش خوراکی‌ها به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته، اما تورم اجاره‌بهای مسکن همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و همین موضوع باعث شده تا تورم کل کاهش نیابد.

تورم ماهانه نیز با وجود اینکه در سال جاری روند کاهشی را در پیش گرفته، اما همچنان به کم‌تر از دو درصد نرسیده است. در صورتی‌که تورم ماهانه تا پایان سال در سطح دو درصد باقی بماند، بانک مرکزی به تورم هدف‌گذاری شده در سال جاری دست نخواهد یافت.

با همه‌ی این اوصاف، تورم ماهانه‌ی مردادماه به نسبت سال‌های گذشته در سطح پایین‌تری بوده و کم‌ترین عدد خود در پنج سال اخیر را به ثبت رسانده است.

در مردادماه سبد مصرفی خانوارهای کم‌برخوردار به نسبت خانوارهای با درآمد بالا، به میزان بیشتری متورم شده است؛ به نحوی‌که تورم سبد مصرفی دهک اول(خانوارهای با کمترین درآمد) معادل 2.21 و تورم مصرفی دهک دهم(خانوارهای با بیشترین درآمد) معادل 1.8 درصد بوده است.

در چند سال اخیر تورم افسارگسیخته به چالش بزرگی برای اقتصاد ایران تبدیل شده است، تورم در صورتی کاهش خواهد یافت که در کنار سیاست انقباض پولی، انتظارات تورمی نیز از طریق ثبات‌بخشی به بازار ارز و افزایش تعامل با خارج، کنترل گردد؛ در غیر این‌صورت، سیاست‌های پولی در نبود چشم‌انداز مثبت نسبت به آینده اقتصاد، از کارایی لازم برخوردار نخواهند بود.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *