تغییر مجدد قوانین معاملات در بورس | لغو ممنوعیت نوسان گیری روزانه

تغییر مجدد قوانین معاملات در بورس | لغو ممنوعیت نوسان گیری روزانه

حدودا اوایل مهر ماه بود که نوسانگیری روزانه در بورس تهران ممنوع شد!

این خبر که توسط مدیر عملیات بازار در اولین هفته مهر ماه منتشر شده بود در کنار اطلاعیه های مربوط به توقف معاملات الگوریتمی، افزایش حداقل سفارش فروش تا 500 هزار تومان، ممنوعیت ثبت سفارش های پر تکرار و برخی دستورالعمل های دیگر با موجی از نظرات موافقان و مخالفان مواجه شده بود. یکی از مهمترین دلایل اعلام شده برای این تصمیمات؛ کمک به کاهش التهابات بازار بود، موضوعی که در آن بازه زمانی به خوبی به چشم میخورد.

حالا با گذشت نزدیک به 5 هفته؛ دستور العمل ممنوعیت نوسانگیری روزانه لغو شد و به گفته محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس تهران، انجام معاملات روزانه از سه شنبه 20 آبان به روال قبل بر خواهد گشت. اما در پاسخ به این سوال که نوسانگیری روزانه چه تاثیری بر روند بازار و وضعیت معاملات دارد، کارشناسان نظرات متفاوتی دارند که نقطه مشترک اکثر آن ها افزایش نقد شوندگی و عدم تاثیرگذاری بر روند بلند مدت بازار است.

نقد شوندگی به این معناست که با چه سرعتی می‌توانیم دارایی یا سهام خود را بفروشیم و مستقیما به حجم و ارزش معاملات روزانه و تعداد خریداران و فروشندگان وابسته است. حالا با مجاز شدن معاملات روزانه این امید شکل گرفته که با روآوردن مجدد این طیف از فعالان بازار به خرید و فروش سهام، حجم معاملات و ارزش آن افزایش پیدا کند و در نتیجه شاهد بهبود روند خرید و فروش‌ها و در نتیجه کاهش تعداد صف ها باشیم. از طرفی به نظر این کارشناسان، نوسانگیری تنها منجر به افزایش نقدشوندگی سهام خواهد شد و در بلند مدت نمی تواند تاثیری بر روند قیمت و شاخص داشته باشد. در نتیجه سهامداران و مخصوصا کسانی که تجربه کافی در زمینه خرید و فروش سهام را ندارند باید مراقب تغییرات قیمت ها باشند و در تصمیم گیری برای خرید یا فروش سهام دقت بیشتری کنند.

اما امروز شاهد یک خبر دیگر هم بودیم؛ گودرزی علاوه بر خبر تغییر معاملات روزانه عنوان کرد که به زودی تغییراتی در روند پیش گشایش بازار خواهیم داشت و علاوه بر کاهش این بازه به 15 دقیقه، در 5 دقیقه انتهایی امکان حذف یا ویرایش سفارش وجود نخواهد داشت. این تغییر در پی گشایش مدت ها بود که توسط فعالان بازار بررسی و با نظرات متفاوتی مواجه شده بود، هرچند که اجماعی در زمینه اثرات احتمالی و تاثیرات آن به وجود نیامده و باید منتظر نوع برخورد سهامداران با این موضوع باشیم. البته به نظر می‌رسد این تصمیم بتواند منجر به کاهش صف های خرید و فروش غیر واقعی در شروع معاملات شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *