تعادل در بازار نفت و افزایش قیمت زغالسنگ و برنج در اخبار کامودیتی

تعادل در بازار نفت و افزایش قیمت زغالسنگ و برنج در اخبار کامودیتی

نفت

قیمت نفت روز دوشنبه افزایش یافت زیرا اختلالات عرضه در قزاقستان و لیبی نگرانی های ناشی از افزایش مبتلایان اومیکرون را خنثی کرد.

نفت خام برنت با 16 سنت معادل 0.2 درصد افزایش به 81.91 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 15 سنت معادل 0.2 درصد افزایش به 79.05 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت هفته گذشته پس از اعتراضات در قزاقستان که خطوط قطار را مختل کرد و تولید در میدان نفتی مهم تنگیز این کشور را تحت تاثیر قرار داد، 5 درصد افزایش یافت، در همین حین تعمیر خط لوله نفت در لیبی تولید را از 1.3 میلیون بشکه در روز را به 729،000 بشکه در روز کاهش داد.

شرکت نفتی قزاقستان Tengizchevroil  پس از اعتراضات در این کشور که باعث شده بود این کمپانی از تولید خود بکاهد، به تدریج تولید خود را افزایش می دهد تا به نرخ های قبلی تولید در میدان تنگیز برسد.

لازم به ذکر است که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، می تواند صادرات نفت خام روسیه به اروپا را مختل کند و قیمت نفت را بالا ببرد.

روند صعودی نفت همچنان از افزایش تقاضای جهانی و افزایش عرضه کمتر از حد انتظار از سوی سازمان اوپک پلاس انرژی میگیرد.

شرکت های انرژی ایالات متحده نیز پس از افزایش تعداد دکل ها در سال 2021 پس از دو سال کاهش، سال جدید را با ادامه افزودن دکل های نفت و گاز طبیعی آغاز کردند.

تعداد دکل‌های نفت و گاز، که نشان‌دهنده اولیه تولید آتی است، در هفته منتهی به 7 ژانویه با دو افزایش به 588 رسید که بالاترین میزان از آوریل 2020 است.

در سطح جهانی، دولت‌ها از اروپا گرفته تا چین و هند برخی محدودیت‌ها را به دلیل دست‌وپنجه نرم کردن با ویروس اومیکرون اعمال کرده‌اند.

در ایالات متحده، در ماه دسامبر در بحبوحه کمبود کارگران، اشتغال کمتر از حد انتظار افزایش یافت، و افزایش شغل ممکن است در کوتاه مدت معتدل باقی بماند، زیرا همچنان کووید-19 فعالیت های اقتصادی را مختل می کند.

زغال سنگ

اندونزی هنوز به تصمیمی برای لغو ممنوعیت صادرات زغال سنگ خود نرسیده است. مشکلات زنجیره تامین تلاش‌ها برای توزیع زغال سنگ در نیروگاه‌های داخلی را کند کرده است

این کشور صادرات زغال سنگ را در اول ژانویه به حالت تعلیق درآورده، زیرا شرکت برق دولتی اندونزی سطح موجودی بسیار پایین سوخت را گزارش کرد و بزرگترین اقتصاد جنوب شرق آسیا را در آستانه قطعی برق گسترده قرار داد.

این اقدام در هفته گذشته قیمت های جهانی سوخت را افزایش داد.

یکی از مسائل دیگری که مورد بحث قرار گرفت، محدودیت در دسترس بودن کشتی‌ها برای انتقال زغال سنگ به نیروگاه‌ها بود.

سفارت ژاپن از وزارت انرژی اندونزی خواست تا زغال سنگ حرارتی را از ممنوعیت صادرات مستثنی کند، زیرا این زغال‌سنگ توسط نیروگاه‌های محلی استفاده نمی‌شود و اجازه خروج پنج کشتی بارگیری شده با زغال سنگ را به ژاپن صادر کند.

ژاپن و کره جنوبی از جمله مقاصد اصلی برای زغال سنگ اندونزی هستند و به همراه چین و هند، 73 درصد از صادرات آن را در سال 2021 به خود اختصاص دادند.

برنج

برنج خام شیکاگو در ابتدای سال 2022 حدود 14.7 دلار به ازای هر صد وزن معامله شد، که نزدیک به سطوحی است که از جولای 2020 در میان انتظارات عرضه کمتر دیده نشده است. افزایش هزینه های کود در ماه های گذشته کاشت را محدود کرده است. همچنین، پیش‌بینی می‌شودکه کشاورزان محصولاتی را که کمتر به کود وابسته هستند، مانند سویا، یا محصولاتی با بازده مالی مطلوب‌تر، مانند ذرت، جایگزین کنند. در سال 2021، برنج در میان افزایش تقاضا به دلیل بهبود اقتصاد جهانی نزدیک به 21 درصد افزایش یافت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *