تحلیل و بررسی پرتفوی صندوق سرمایه گذاری سهامی سهم آشنا

تحلیل و بررسی پرتفوی صندوق سرمایه گذاری سهامی سهم آشنا

در این گزارش پرتفوی صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا را تحلیل کرده و پنج سهم با بیشترین وزن در پرتفوی این صندوق را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آشنایی با صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا

صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا از صندوق های سهامی نام آشنا در بازار سرمایه کشور است. مدیر این صندوق شرکت سبدگردان سهم آشناست و متولی صندوق نیز موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت رهبین می باشد.

خالص ارزش دارایی های صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا طبق آخرین گزارش صندوق بیش از یک هزار میلیارد تومان است.

بازدهی دوره‌ای صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا

در حال حاضر 87 درصد از سرمایه گذاران صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا را افراد حقیقی تشکیل می دهند. طبق آخرین اطلاعات از سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران، تعداد سرمایه گذاران حقیقی در صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا 5367 نفر است. 18 حقوقی نیز 13 درصد دیگر سرمایه گذاران را تشکیل می دهند.

    دوره      بازدهی
هفته گذشته1.44 ٪
ماه گذشته8.49 ٪
سه ماه گذشته76.25 ٪
شش‌ماه گذشته172.03 ٪
سال گذشته335.49 ٪
از آغاز فعالیت1,118.55 ٪

تاریخ بروز رسانی: 1399/03/10

اهمیت بررسی پرتفوی صندوق سرمایه گذاری

بررسی پنج سهم برتر موجود در پرتفوی صندوق ها به چند دلیل حائز اهمیت است. اول آنکه بیشترین وزن را در پرتفوی صندوق تشکیل می‌دهد و بیشترین تاثیر در میزان بازدهی‌ها را دارد. دلیل دیگر آن است که صندوق‌ها با بهره گیری از ابزارهای مختلف و پیچیده سعی می‌کنند بهینه‌ترین سهام را از نظر رشد و بازدهی شناسایی کنند بنابراین پنج سهمی که بیشترین درصدها را به خود اختصاص داده است می‌تواند نشان دهنده نوع مدیریت و مهارت کارشناسان آن صندوق باشد.

اطلاعاتی که سیگنال مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است بر اساس آخرین صورت های مالی منتشره از سایت اختصاصی صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا استخراج شده است.

ترکیب دارایی های صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا

ترکیب دارایی های صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا

مطابق ترکیب دارایی های صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا مشاهده می شود که این صندوق مایل است تا 35 درصد از دارایی های تحت مدیریت خود را در پنج سهم برتر قرار دهد تا از پتانسیل سود بالای آنها استفاده کند.

ترکیب دارایی در صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا نشان می دهد که 82.6% از دارایی ها در سهام پذیرفته شده در بورس و فرابورس سرمایه گذاری شده است. سپرده های بانکی 6.8% ، اوراق مشارکت 9.7% و سایر دارایی ها 1% از پرتفوی صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا را تشکیل می دهد.

قیمت صدور واحدهای صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا

قیمت صدور واحدهای صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا

قیمت هر واحد سرمایه گذاری در اردیبهشت سال گذشته حدودا دویست و هشتاد هزار تومان بود. در 11 اردیبهشت ماه 99 قیمت هر واحد با افزایش 322 درصدی به یک میلیون و صد و پنجاه هزار تومان رسید. در روز بعد (12 اردیبهشت ماه 99) صندوق سهم آشنا تصمیم گرفت قیمت هر واحد را به دویست هزار تومان برساند و تعداد واحدهای سرمایه گذاری را زیاد کند. بدین صورت سرمایه گذارانی که از قبل در این صندوق سرمایه گذاری کرده بودند، با افزایش تعداد واحدهای سرمایه گذاری مواجه شدند و ارزش سرمایه شان به همان مقدار قبل باقی ماند. همچنین سرمایه گذارانی که قصد خرید واحدهای سرمایه گذاری در این صندوق را داشته باشند می توانند با در اختیار گرفتن تعداد کمتری از واحد های سرمایه گذاری، مشارکت خود را در این صندوق آغاز کنند.

5  سهم با بیشترین وزن در پرتفوی صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا

برترین سهام موجود در پرتفوی صندوق های سرمایه گذاری می تواند مسیر حرکت سرمایه های هوشمند را برای سرمایه گذاران خرد مشخص کند. از این رو با بررسی پنج سهم برتر صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا در ادامه همراه ما باشید.

صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا
نوع صندوق : سهامی
ارزش خالص دارایی ها در آخرین گزارش صندوق : 10,687,862,081,846 ریال
بازدهی نقطه به نقطه یکساله : 335.49 ٪
مدیر صندوق : شرکت سبدگردان سهم آشنا
ردیفنام نمادنام شرکتدرصد از کل پرتفوی
1وپستپست بانك ايران10.07
2رمپناگروه مپنا10.07
3ثنوسانوسازی ‌و ساختمان‌ تهران5.87
4وساختسرمايه‌ گذاری‌ ساختمان ‌ايران4.71
5وآتیسرمايه‌ گذاری آتيه‌ دماوند4.64

نکته جالب توجه در این صندوق وزن بالای صنعت انبوه سازی املاک و مستغلات در پرتفوی آن می باشد. سهم های ثنوسا و وساخت جزو سهم های صنعت انبوه سازی املاک و مستغلات هستند که مجموعا 10.58% از پرتفوی صندوق سهم آشنا را در بر گرفته اند. دیگر صنایع مورد توجه این صندوق، بانک ها و موسسات مالی، خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری هاست.

ارزشمندترین خرید اردیبهشت ماه 99 صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا مربوط به سهم پست بانک می باشد. این سهم که تا پیش از این نیز در پرتفوی صندوق وجود داشته است، سرمایه به ارزش بالغ بر 43 میلیارد تومان را در سرمایه گذاری های مجدد صندوق به خود اختصاص داده است. بنابراین صندوق سهم آشنا که قبلا 42 میلیون سهم از پست بانک ایران را در اختیار داشت، با افزودن 32 میلیون سهم دیگر به سبد سهام خود، با ارزش ترین سهم خود را به این سهم صنعت بانکی اختصاص داد.

تحرک مهم دیگر صندوق سهم آشنا بر روی سهم گروه مپنا بود. صندوق در اردیبهشت ماه 99، به دارایی خود از این سهم که بیش از 38 میلیون سهم برآورد می شد، 4 میلیون سهم دیگر نیز اضافه کرد. بنابراین بالغ بر 10.5 میلیارد تومان از خریدهای جدید صندوق به این سهم اختصاص یافت. همچنین صندوق سهم آشنا تعداد یک میلیون و 400 سهم از رمپنا را در همین مدت به ارزش 3 میلیارد و هفتصد میلیون تومان فروخت.

اما قابل تامل ترین خرید صندوق مربوط به سهمی ست که تا پیش از این در پرتفوی صندوق سهم آشنا وجود نداشته است. 7میلیون و هشتصد هزار سهم از شرکت گلتاش (نماد شگل) به ارزش بیش از 28 میلیارد تومان در اردیبهشت ماه 99 به پرتفوی صندوق اضافه شده است.

سهم های ثنوسا، وساخت و وآتی نیز جزو سهم های مورد توجه صندوق سهم آشنا بوده است که وزن بالایی در سبد سهام این صندوق را دارا می باشند.

حجم بالای فروش صندوق در سهم گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) نیز جالب توجه بود. صندوق سهم آشنا که 30 میلیون سهم از این شرکت بورسی در اختیار داشت، در اردیبهشت ماه 99 تمام سهام خود را به ارزش 29 میلیارد تومان به فروش گذاشت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • یکی از ضعیف ترین صندوق های سهامی است، به حدی که در بازار سراسر مثبت هم بازده صندوق منفی است،‌ تماما هم بخاطر پرتفوی ضعیف و اصرار به خرید سهام های پست بانک

  • با عرض سلام و ادب
    با مراجعه به چه سایتی میشود پرتفوی سهام موجود در صندوق ها را مشاهده کرد ؟ آیا همچین امکانی هست ؟ ممنون میشم راهنماییم کنین

    • سلام
      در سایت صندوق هر ماه پرتفوی صندوق ها منتشر می شود.

  • من دوساله تو این صندوق سرممایه گذاری کردم که تا اردیبهشت بازده خوبی داشت اما این دوماه نمیدونم چرا بازده صندوق اینقدر ضعیف شده درحالیکه اکثر صندوق های سهامی بازده عالی داشتن اگه کسی میدونه مشکل از کجاست لطفا راهنمایی کنه

  • فوق العاده از سیگنال و کارشناسان باتجربه این سایت تشکر میکنم بخاطر اطلاعات خوب و عالی.ممنونم که همه چیو به زبان ساده و عامیانه بیان میکنید.خدا قوت

  • با سلام متاسفانه امروز بازدهی صندوقها را در فیپ ایران چک کردم 23تیر99 صندوق سهم اشنا دربین همه صندوقها از نظر بازدهی ماهیانه آخر شده این عملکرد جای تاسف داره…..من سرمایه گذار این صندوق هستم ممکنه راهنمایی بفرمایید که بازهم ادامه بدهم ودلیل این عملکرد ضعیف چیست؟؟؟

    • سلام دلیل خاصی نداره و ماهیت بازار سهام نوسان است . تصمیم برای سرمایه گذاری به عهده شماست

  • درود بر شما به نظر من هم صندوق سهم آشنا روزگار خوبی رو سپری نمیکنه و نزدیک 5 سال هست که با صندوقهای این گروه هستم ولی با وجود بازار خوب بازدهی خوبی اصلا نداره و تصمیم به خروج سرمایم از این صندوق گرفتم امیدوار بودم که گروه سیگنال بتواند جواب سوال من را بدهد که چرا در این وضعیت خوب بازار چرا اینقدر این صندوق ضعیف عمل می‌کند با سپاس فراوان

  • سلام خسته نباشید.
    چرا با وجود روزههای خوب بورس و روند صعودی شاخص ولی صندوق سهم آشنا بسیار ضعیف عمل میکنه و عملکردش نسبت به بقیه صندوق پایین اومده علتش چیه لطفا پیگیری نمایید

  • عملکرد این صندوق بشدت ضعیف شده. در حالیکه روزگاری جزو 3 صندوق برتر ایران بوده اما درحال حاضر با وجود حال بسیار خوب شاخص شاید صندوق پنجاهم باشه! و خیلی ضعیف شده. سیگنال جان پیگیری کنید ازشون که چرا سهم آشنا به اینجا رسیده؟

  • سلام علت اینکه این صندوق به ETF تبدیل نمیشه تا از طریق بورس هم بشه سهامشو خرید و فروش کرد چیه واقعا ؟ آیا ETF شدن صندوق شرایطی داره کا سهم آشنا اون شرایطو نداره ؟ یا اینکه ETF نبودن مزایایی داره که سهم آشنا ETF نمیشه ؟ لطفا ازشون بپرسید

    • سلام. برای مطالعه مقایسه صندوق غیرقابل معامله و قابل معامله در بورس (ETF) به این لینک مراجعه کنید.

  • سلام و سپاس از شما
    صندوق های ETF که از طریق کارگذار قابل خرید است سود ماهیانه خود را چگونه واریز میکنند.؟

    • سلام دوست عزیز… سود دریافتی از این صندوق ها یا به حساب کارگزاری واریز میشه یا به شماره حسابی که در کارگزاری اعلام کردید واریز میشه. البته بهتر است قبل از اقدام به سرمایه در صندوق با روابط عمومی صندوق تماس بگیرید و از جزئیات نحوه دریافت سود اطلاع پیدا کنید.

  • با سلام
    از طریق آدرسی که گفتین ، پنج نمادی که در جدول بالا ذکر کردین رو نمیشه پیدا کرد. میتونین مجددا توضیح بدین از کجا به اطلاعات 5 سهم با بیشترین وزن دسترسی پیدا کردین؟

    • سلام مجدد دوست عزیز… بامراجعه به آدرسی که گفته شد می تونید صورت وضعیت پرتفوی صندوق رو مشاهده کنید. در جدول ارائه شده درصد هر سهم در پرتفوی صندوق هم نمایش داده شده. پنج سهم برتر شامل بالاترین درصد ها هستند.

    • سلام دوست عزیز… برای اطلاع از نحوه سرمایه گذاری در صندوق ها به این لینک مراجعه کنید و حتما به سایت اختصاصی صندوق هم سر بزنید.

  • سلام ایا این صندوق سرمایه گذاری از طریق کد بورسی قابل معامله هست ؟ایا نمادی در بازار سرمایه داره؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • سلام دوست عزیز… خیر برای سرمایه گذاری در این صندوق نیازی به کد بورسی نیست اما حتما باید در سجام ثبت نام کرده باشید.

  • سلام صبحتون بخیر ممنونم از اطلاعات مفید وجامع و کاملتون ببخشید ایا سرمایه گذاری غیر حضوری در صندوق ها معتبر میباشد
    و اینکه چه سندی در دست ماست که ما واحد صندوق رو خریداری کردیم

    • سلام دوست عزیز… دارایی شما در صورتی که معتبر باشد در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه قرار میگیرد.

  • سلام
    ایا تمام صندوق ها در بورس و سایت tsecmc قابل خریداری هستند؟ مثلا این صندوق رو که بررسی کردید من پیدا نکردم
    … اگر تمام صندوق ها در بورس باشند تفاوت خرید از سایت خود صندوق و یا سایت tmc چیه؟
    اون مقداری که به عنوان سود هفتگی و ماهانه و… اراعه شده سود واقعی هست که به ما میدن؟

    • سلام دوست عزیز.. اطلاعات صندوق ها رو از سایت فیپیران میتونید ببینید و برای معاملات ثبت نام در سجام و مراجعه به سایت صندوق لازم است. سود های صندوق صرفا بازدهی صندوق می باشد نه پرداخت دوره ای به سرمایه گذار… صندوق ها برای پرداخت سود دوره ای فرمول های خاصی دارند که متفاوت از محاسبه بازدهی آنها ست. در این خصوص لازم است قبل از اقدام به سرمایه گذاری در صندوق حتما با اون تماس بگیرید و صندوق های مختلف رو با هم مقایسه کنید. موفق باشید.

  • با سلام
    من میخواستم در یک صندوق سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کنم سوال اینجاست در بانک گذاشتن پول بهتره یا صندوق
    ثانیا کدام صندوق سود ماهیانه بالاتری میدهد؟
    آیا می توان هر وقت خواستیم مبلغ اضافه یا کم کنیم بصورت اینترنتی؟

    • سلام دوست عزیز… تفاوت هایی بین سرمایه گذاری در صندوق و بانک وجود داره. پیشنهاد می کنم مقاله آموزشی ما رو در این لینک ببینید و برای مشاهده لیست صندوق های با تقسیم سود ماهانه هم به این لینک مراجعه کنید.

  • با سلام
    اطلاعات دقیق پنج سهم برتر و تاریخ خرید و فروش آنها رو از کدوم قسمت سایت صندوق میتوانیم بدست بیاوریم؟

    • سلام دوست عزیز… این اطلاعات در سایت صندوق-گزارشات- صورت های مالی- افشا پرتفوی ماهانه موجود می باشد.