هر آنچه در مورد صندوق بورسی دارا سوم باید بدانید

هر آنچه در مورد صندوق بورسی دارا سوم باید بدانید

دولت در راستای تحقق اهداف بودجه و بر اساس تکالیف بودجه 99، از ابتدای امسال اقدام به فروش سهام شرکت های بزرگ دولتی در قالب صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) کرده است. در این راستا تا کنون صندوق های دارا یکم و پالایش یکم پذیره نویسی شده اند که دارایکم از اوایل تیر ماه در حال معامله است. پالایش یکم نیز با وجود انتقال به پورتفو سهامداران همچنان منتظر شروع معاملات است. البته شروع معاملات در این نماد تا کنون چند بار به تاخیر افتاده است که برخی آنرا به میزان بازدهی آن ارتباط می‌دهند، هرچند که تا کنون این موضوع تایید نشده است.

حالا با گذشت نزدیک به دو ماه از پایان پذیره نویسی صندوق پالایش یکم، گمانه زنی ها در مورد صندوق دارا سوم شدت گرفته است. این صندوق بر اساس صحبت های معاون امور بیمه و بانک وزارت اقتصاد و دارایی شامل سهام باقیمانده از پذیره نویسی دارایکم، در بانک های صادرات، تجارت و ملت خواهد بود. در نتیجه می توان این صندوق را گام دوم دولت برای فروش سهام بانک ها دانست.

در حال حاضر دولت مالک 10.14 درصد از سهام بانک تجارت، 8.7 درصد از بانک صادرات و 11.1 درصد از بانک ملت می باشد. مجموع ارزش این سهام در پایان معاملات 10 آذر به 28281 میلیارد تومان رسیده که در صورت اعمال تخفیف 20 درصدی در زمان فروش، ارزش فعلی آن برای دولت معادل 22.6 هزار میلیارد تومان است. این تخفیف 20 درصدی بر اساس آخرین مصاحبه های انجام شده شامل حال همه سرمایه گذاران خواهد شد و محدودیتی برای افرادی که در پذیره نویسی صندوق های دارایکم و پالایش یکم شرکت کرده اند وجود ندارد.

در ضمن سقف سرمایه گذاری در این صندوق 5 میلیون تومان برای هر نفر اعلام شده است. البته این شرایط تا زمان شروع پذیره نویسی و انتشار اطلاعیه آن می تواند تغییر کند.

اما در حال حاضر با توجه به وضعیت بازار و شرایط صندوق پالایش یکم این سوال مطرح می شود که آیا مشارکت در داراسوم سود ده خواهد بود؟ پاسخ دادن به این سوال با توجه به قابل پیش بینی نبودن بازارهای مالی بسیار سخت است اما سرمایه گذاران می توانند با بررسی وضعیت سهام موجود در این صندوق و تحلیل وضعیت آن ها در مورد آینده صندوق تصمیم گیری کنند.

البته در این بین دید زمانی سرمایه گذار و اینکه  تا چه حد ریسک پذیر است، عوامل تعیین کننده ای هستند که می‌تواند در شرکت کردن یا نکردن در این صندوق تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

با تمام این اوصاف آیا در این صندوق سرمایه گذاری خواهید کرد؟

برای بررسی تحلیل‌های مربوط به نمادهای حاضر در این صندوق می‌توانید به مقاله زیر مراجعه کنید:

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • بعد از ۳ ماه نیم .پالایش اون چیزی نبود ک ما دیدیم .الان ب غیر از پالایش پولمو تو بانک همینجوری می موند بیشتر سود داده بود .

  • مرسی بابت زحماتتون سیگنالیای عزیز
    درمورد پلایش یکم باید بگم حیف وقت و هزینه ای که توی این چندماه کردیم و میتونستیم با خرید سهم هایی امثال کدما،بپاس و… سودهای بیشتری با این ۵ میلیون دریافت کنیم و بازدهی مطلوب تری داشته باشیم، توی کار با سرمایه ای که داشتیم
    اما حیف …