نگاهی به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از پنجره فروش‌های فصلی

نگاهی به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از پنجره فروش‌های فصلی

شرکت چادرملو طی انتهای سال مالی 98 از نظر درآمدی رشد 36 درصدی را تجربه کرده است؛ همچنین در سه ماهه اول امسال شرکت توانست نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 11 درصدی را به ثبت برساند. شرکت در سال 96 خط تولید فولاد خود را راه‌اندازی کرده است. ظرفیت تولید شمش‌های فولادی شرکت در حال حاضر 1 میلیون تن در سال است. این اقدام علاوه بر سودآوری و رشد درآمدی شرکت بر روی میزان صادرات شرکت هم تاثیر ویژه‌ای داشته است؛ به گونه‌ای که صادرات شرکت از حدود 2 درصد در سال 97 به 18.5 درصد در سال 98 رسیده است.

بررسی اجمالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

موضوع فعالیت شرکت عبارتست از اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن سنگ آهن و تولید محصولات کنسانتره سنگ آهن, سنگ آهن دانه بندی, گندله, آهن اسفنجی, شمش فولادی و برق.

اطلاعات کلی شرکت

نمادکچاد
سرمایه ثبت شده (میلیارد تومان)4,400
ارزش بازار (میلیارد تومان) (1399/05/27)99,789
جمع بدهی‌ها (میلیارد تومان)16,533
جمع حقوق صاحبان سهام (میلیارد تومان)11,344
سال مالی29/12
  • بخش عمده هزینه مواد اولیه مورد مصرف در چرخه تولید مربوط به سنگ آهن و گندله می‌باشد.
  • شرکت چادرملو اولین شرکتی است که زنجیره کامل تولید فولاد را درون خود ایجاد نموده است.
  • شرکت چادرملو بعد از شرکت گل‌گهر بزرگترین تولید کننده محصولات معدنی سنگ آهن بوده و تقریبا 20 درصد از کل تولید این قبیل محصولات در کشور بر عهده شرکت چادرملو می‌باشد.
  • مبلغ حاصل از فروش کنستانتره سنگ آهن و شمش فولادی بالغ بر80 درصد فروش کل شرکت را تشکیل می‌دهد. بازار اصلی فروش محصولات شرکت در داخل کشور بوده و عمده محصولات به متقاضیان داخلی مانند شرکت های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان و آهن و فولاد ارفع فروخته می‌شود.
  • فرآیند تعیین نرخ فروش محصلولات کنستانتره به متقاضیان در قالب قردادهای سالانه صورت می‌گیرد. این افزایش نرخ فروش محصولات، متاثر از افزایش قیمت شمش فولاد خوزستان می‌باشد. نرخ فروش هر تن کنستانتره به شرکت‌های فولاد خوزستان و فولاد مبارکه اصفهان به میزان 16 درصد از قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین شده است. بنابراین افزایش قیمت فروش فولاد تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر درآمد شرکت دارد.
  • نمودار زیر وضعیت مقدار فروش محصولات اصلی شرکت را نشان می‌دهد. سهم شرکت از فروش کنستانتره آهن تغییرات به خصوصی نداشته است. از سال 96 شرکت اقدام به راه اندازی خط تولید شمش های فولادی و فروش آن کرده است. به همین دلیل بخش عمده‌ای از گندله تولیدی در خود شرکت جهت تولید شمش‌های فولادی مصرف می‌شود. علت کاهش حجم فروش گندله طی سال‌های اخیر به همین دلیل بوده است.
نگاهی به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از پنجره فروش‌های فصلی
  • نرخ فروش شرکت برای محصولات طی 3 سال گذشته حدود 200 درصد رشد داشته است. علت افزایش نرخ فروش، عمدتا ناشی از افزایش نرخ ارز و نرخ تورم نسبت به دوره‌های قبلی است. درآمد ناشی از فروش محصولات اصلی شرکت عمدتا صعودی بوده است. به گونه ای که در سال 98 رشد درآمدی 36 درصدی را ثبت کرده است. علت اصلی این رشد همانگونه که ذکر شد ناشی از رشد نرخ فروش و قیمت دلار طی سال‌های اخیر بوده است.
نگاهی به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از پنجره فروش‌های فصلی
نگاهی به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از پنجره فروش‌های فصلی
  • نمودار فوق نشان دهنده درصد فروش داخلی و خارجی از فروش کل شرکت طی سه سال اخیر می‌باشد. بازار فروش محصولات شرکت چادرملو عمدتا داخی بوده اما نکته جالب توجه این است که درصد فروش صادراتی شرکت طی 3 سال گذشته از 0 به 18% رسیده است.
  • شرکت چادرملو در زمینه سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی و غیره فعالیت دارد. در حال حاضر 43% سهام شرکت‌ ارفع، 65%  سهام شرکت آهن و فولاد سرمد و 30%  شرکت فولاد غدیر در اختیار چادرملو می‌باشد.

جمع بندی

  • شرکت از سال 96 اقدام به راه اندازی خط تولید شمش فولادی کرده است تا زنجیره تولید خود را کامل کند. هم اکنون  محصول اصلی شرکت کنستانتره سنگ آهن و شمش فولادی می‌باشد.
  • با توجه به رشد نرخ فروش محصولات، شرکت توانسته است رشد خوبی را از لحاظ درآمدی به ثبت برساند. لازم به ذکر است که نرخ فروش محصولات تابعی از قیمت نرخ ارز و دلار نیمایی است. نرخ فروش شرکت به طور تقریبی طی 3 سال اخیر به میزان 200 درصد رشد داشته است.
  • شرکت در سال گذشته توانست فروش صادراتی خود را تا حد بسیار زیادی افزیش دهد. تقریبا تمام بخش صادراتی مربوط به صادرات شمش‌های فولادی می‌باشد.
  • شرکت در زمینه سرمایه گذاری فعال بوده است. به گونه ای که هم اکنون 43 درصد از سهام شرکت ارفع در اختیار شرکت چادرملو می‌باشد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • با توجه به این توضیحات قیمت هر سهم ۱۶۹۰ تومان ( به قیمت امروز) اگر روند نرمال داشته باشیم بایستی بزودی خاطره شود.