تحلیل سیمان خاش (سخاش) | 13 اسفند 99

تحلیل سیمان خاش (سخاش) | 13 اسفند 99

معرفی

شرکت سیمان خاش، قدیمی­ترین کارخانه تولید سیمان در منطقه جنوب شرقی ایران، استان سیستان و بلوچستان است که در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار احداث و از سال ۱۳۷۴ به بهره برداری رسیده است که با تبدیل شرکت به سهامی عام در سال ۱۳۷۷، نهایتا در سال ۱۳۸۱ در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

این شرکت علیرغم قرار گرفتن در یکی از نقاط محروم کمتر توسعه یافته، با تدوین برنامه استراتژیک جهت توسعه بازارهای فروش محصولات خود در سطح کشور و بازارهای جهانی و کشف و نفوذ در بازارهای جدید، در سال ۱۳۸۶ نسبت به اجرای طرح افزایش ظرفیت تولید از ۲۰۰۰  تن به ۲۶۰۰ تن کلینکر در روز اقدام و در حال حاضر توانائی تولید و تحویل روزانه 0.003 تن انواع سیمان را داراست.

این شرکت در بورس اوراق بهادار در بخش سیمان و گچ طبقه­بندی شده است. به دلیل حضور بسیاری از شرکت های فعال این صنعت در بورس اوراق بهادار، اطلاعات شرکت یادشده در دسترس و قابل اتکا می­باشد و همچنین بر اساس تحقیقات به عمل آمده، بخش عمده­ای از بازار داخلی محصولات در استان سیستان و بلوچستان (بیش از 60% بازار) در اختیار این شرکت قرار دارد.

 ترکیب سهامداران عمده:

تولید و فروش :

تولیدات سیمان خاش به­طور کلی به دو دسته سیمان و کلینکر تقسیم می­شود. کلینکر محصولی است که در جریان تولید سیمان ساخته می­شود که شرکت هر ساله مقداری از آن را به صورت صادراتی به فروش می­رساند و مابقی را به سیمان تبدیل میکند.

تولیدات سیمان و کلینکر شرکت طی 4 سال گذشته به صورت زیر است:

در نمودار بالا مشاهده می­شود که تقریبا تولیدات در سنوات گذشته روند ثابتی را دنبال می­کردند.

میزان فروش داخلی و صادرات شرکت طی سنوات گذشته مطابق نمودار زیر است:

مشاهده می­شود که، عمده محصولات شرکت در داخل به فروش می­رسد. همانطور که در بالا اشاره شد، شرکت­های سیمانی با چالش های متعددی (به­خصوص در زمینه صادرات) مواجه هستند. مشخص است با مرور زمان و تشدید تحریم­ها، بخش صادراتی شرکت با مشکلات بیشتری مواجه شده است.

بهای تمام شده

بهای تمام شده کالای فروش رفته به لحاظ حسابداری، از سه جزء اصلی مواد مستقیم، حقوق و دستمزد و سربار تولید تشکیل شده است. در تمامی دوره­ها، همواره عمده بهای تمام شده کالای فروش رفته سیمان خاش را بخش سربار تولید تشکیل داده است. در ادامه به اجزای مختلف سربار تولید نیز پرداخته خواهد شد.

سربار تولید

سربار در واقع هزینه هایی می باشند که مستقیماً در ساخت کالا و تولید محصول دخالت ندارند و به راحتی نمی­توان تحمل این هزینه­ها را به تولید کالا یا محصولی خاص یا سفارشی مشخص مرتبط دانست.

سیاست پرداخت سود

در نمودار زیر نسبت سود تقسیمی به سود هرسهم برای چهار سال گذشته نشان داده شده است. مشاهده می­شود که خط میانگین تقریبا مستقیم است؛ بدین معنا که سیاست پرداخت سود شرکت دارای ثبات می­باشد. میاگین نسبت پرداخت سود شرکت در این چهار سال 97% می­باشد؛ که به­نسبت عدد بالایی است و دلیل آن سود انباشته بالای شرکت می­باشد.

نسبت های مالی:

نسبت های مالی139813971396
نسبت جاری۱٫۶۳۱٫۱۳۱٫۱۷
نسبت آنی۱۰٫۶۴۰٫۶۷
نسبت بدهی۰٫۴۸۰٫۶۳۰٫۶۱
حاشیه سود عملیاتی۳۱٫۲۲۲۰٫۳۹۱۸
ROE۶۳٫۹۲۵۰٫۷۳۴۲٫۹۴
ROA۳۳٫۲۲۱۸٫۶۴۱۶٫۹۱

در جدول فوق نسبت­های مالی شرکت برای 3 سال متوالی آورده شده است. روند نسبت های مالی شرکت در سنوات گذشته رو به بهبود است. از نسبت­های جاری و آنی و بدهی مشخص است که شرکت از سلامت مالی قابل توجهی برخوردار است؛  و احتمال مواجهه با آشفتگی مالی برای شرکت پایین است. نسبت­های سودآوری شرکت نیز  مطابق چیزی که از جدول بالا مشخص است، روندی مثبت را در پیش ­دارد .

پیش­بینی سود هر سهم در سیمان خاش

مفروضات:

در این تحلیل دلار سال 99 حدود 21700 تومان در نظر گرفته شده و برای پیش­بینی سال آینده (1400) محاسبات بر مبنای دلار 28000 تومان (رشد حدود 30%) فرض شده است. در خصوص تورم، مبنا را تورم 30% برای سال 1400 در نظر گرفته­‌ایم.

تحلیل حساسیت:

در جدول زیر تحلیل حساسیت سود خالص و سود پرداختی شرکت متناسب با نرخ های متفاوت دلار برای سال آتی براورد شده است.

نرخ دلار (هزار تومان)سود خالص (میلیون ریال)EPS (ریال)
۲۰۱,۱۰۷,۲۷۵۸,۸۵۸
۲۲۱,۱۳۷,۵۴۳۹,۱۰۰
۲۵۱,۱۸۱,۳۳۴۹,۴۵۱
۲۸۱,۲۲۶,۴۱۴۹,۸۱۱
۳۰۱,۲۵۵,۳۹۴۱۰,۰۴۳
۳۵۱,۳۲۹,۴۵۴۱۰,۶۳۶

ارزش­‌گذاری:

نتیجه‌­گیری:

با توجه به مشکلات فراوان شرکت­های سیمانی کشور در چند سال اخیر (بعد از تحریم­هایی که بر علیه کشور ما وضع شد)؛ در بحث فروش صادراتی، با این که شرکت بخشی از بازار صادراتی خود را از دست داد ولی با این­ حال شرکت سیمان خاش توانسته وضعیت پایداری خود را در زمینه فروش با افزایش دادن سهم بازار داخلی خود حفظ نماید. برای سال آینده نیز انتظار وضعیت ثبات و بهبودی برای شرکت را داریم. همچنین شرکت برنامه­ای برای افزایش سرمایه از محل سود انباشته بمیزان حداقل سرمایه مورد نیاز جهت حضور در بازار دوم بورس دارد.

تحلیل تکنیکال

سهم در روند صعودی بلندمدت خود، و در موج پنجم صعودی خود قرار دارد و به تازگی نیز سقف کانال خود را شکسته است و در حال پولبک به سقف کانال می­باشد. در تصویر زیر کانال بلندمدت سهم و حمایت میان مدت سهم (خط قرمز) مشخص شده است.

تحلیل بلندمدت:

همانطور که در تصویر مشخص است پس از موج نزولی که سهم داشت؛ یک موج صعودی را در قالب یک کانال آغاز کرده است. تا زمانی که کف کانال را از دست نداده اهداف 27 هزار تومان را در پیش دارد. در نمودار مشخص کرده­ایم که، از آنجایی که با تغییر دامنه نوسان سهم در صف فروش قفل می­باشد و حجم مبنا را پر نمی­کند؛ اصلاحی که سهم با آن رو در روست بیشتر از نوع زمانی است و طبق نمودار، ناحیه کم ریسک مشخص شده است.

تحلیل میان‌­مدت:

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *