نیر پروتکل Near Protocol پروژه ای به وسعت اتریوم

نیر پروتکل Near Protocol پروژه ای به وسعت اتریوم

امروز قصد داریم باهم به بررسی تکنیکال و فاندامنتال ارز دیجیتال نیر Near بپردازیم و درنهایت به یک جمع بندی در خصوص این ارزدیجیتال از لحاظ دسته بندی با ریسک کم، ریسک متوسط و ریسک زیاد، برسیم.

نیر پروتکل را اساسا می‌توان جایگزینی برای اتریوم 2 در نظر گرفت. پروژه‌ای که سازندگان آن سابقه 10 ساله در شرکت‌هایی هم‌چون مایکروسافت و گوگل را دارند و سرمایه‌گذارانی قدرتمند چون کوین بیس و اندرسون هوروویتس را پشتوانه خود می‌بیند. شبکه‌ای با امنیت بالا، برنامه نویسی راحت، ساپورت برنامه‌های اتریوم، سازمان غیرمتمرکز (دائو) و کارمزد کم که شاید همه این ویژگی ها را بتوانید در پروژه‌ای مانند اتریوم 2 پیدا کنید، پروژه ای که هنوز به مرحله عمل نرسیده و حرف و حدیث‌های زیادی پشت سر آن جریان دارد.

معرفی Near Protocol

در مرحله اول باید بدانیم اصلا Near protocol  برای چه کاری آمده و هدف از ساخت آن چه بوده؟ دلیل محبوبیت بالای این پروژه بین سرمایه‌گذران چیست؟! درواقع اکثر قابلیت هایی که شما می‌توانید برای اتریوم 2 در نظر بگیرید، می‌توانید برایNear  هم در نظر بگیرید. نیر پروتکل با کارمزد کم و سرعت تراکنش بالا و تورم پایینی که دارد، می‌تواند به عنوان یک ارز رایج مورد استفاده قرار بگیرد و از طرفی امکان راه‌اندازی و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌‎کند، هم‌چنین فضاهایی همچون web3 و ابزارهایی مانند NFT را نیز دراختیار دارد، که با داشتن تمام اینها تحت یک بنیاد غیرمتمرکز ( DAO ) خیال کاربران خود را از توسعه‌های آینده و عدم قدیمی شدن تکنولوژی راحت می‌کند.

ساختار اقتصادی

در نگاه اول باید یک اقتصاد یک طرفه را بشناسیم و معایب آن را در نظر بگیریم تا بتوانیم به درکی از ساختاری که در مدل اقتصادی Near Protocol  پیاده می‌شود، برسیم.

ساختار اقتصادی

با ذکر یک مثال ساده می‌توان مدل اقتصادی یک طرفه رو اینگونه تعریف کرد:

هنرمندی که اثری به مانند یک آلبوم تولید می‌کند را می‌توان به عنوان یک سازنده در نظر گرفت و جوامع حمایت‌کننده را می‌توان به عنوان مصرف کننده نهایی این آلبوم و در واقع خریداران این اثر در نظر گرفت؛ با این تفسیر واسطه‌ها و پلتفرم‌هایی که این آلبوم از طریق آن‌ها منتشر می‌شود، را می‌توان به عنوان ابزارها و پلتفرم‌های مالی در نظر گرفت.

در این مدل اقتصادی سازندگان دیده نمی‌شوند و بیشتر درآمد خود را به واسطه رابطه با طرفداران از دست می‌دهند، از طرفی چنین مدل اقتصادی فقط برای افراد پرطرفدار و به شدت درگیر مناسب است و به دلیل وجود واسطه‌های متعدد بسیاری از سازندگان کار سختی پیش رو دارند.

راه حل نیر پروتکل NEAR

استفاده از تکنولوژی بیت کوین و ترکیب آن با اینترنت و ابزارهای جدید مانند DeFi,DAO,NFTs

راه حل نیر پروتکل NEAR

در چنین مدل اقتصادی، سازنده با در اختیار داشتن حق مالکیت تحت عنوان NFTs، می‌تواند به راحتی آثار خود را به اشتراک بگذارد و در واقع ابزار Open Finance  ( DeFi )  به NFT و DAO ها، اجازه اتصال به یکدیگر را به روشی که قبلا کسی انجام نداده می‌دهد.

بد نیست بدانیم DAO ها همان ساز وکار شرکت‌های رسمی را دارند اما بدون رییس، به شکل غیرمتمرکز، شفافیت بالا و با یک هدف مشترک

توسعه Near Protocol

از آن‌جایی که توسعه دهندگان نیر پروتکل از سرعت رشد زیاد و مشکلات شبکه‌هایی چون اتریوم و سولانا درس گرفته بودند، ترجیح دادند به صورت کاملا محتاطانه پروژه NEAR را جلو ببرند و درواقع کیفیت نهایی را به جای سرعت کار مدنظر قرار دادند. در این بین آن‌ها تصمیم گرفتند تا ارزدیجیتال نیر ( Near ) را در 4 فاز به مرحله نهایی و اجرایی برسانند و بعد از این 4 فاز وارد مراحل جدیدی شوند.

فاز صفر Near؛ Simple Night Shad

در ابتدای کار باید بدانیم پروژه Near از فناوری شاردینگ استفاده می‌کند، مشابه همان فناوری که اتریوم قصد پیاده‌سازی و اجرای آن را دارد؛ فناوری‌ که به علت پیچیده بودن اجرای آن توسعه‌دهندگان نیر تصمیم گرفتند در 4 مرحله آن را به اجرا برسانند.
در فاز صفر به علت پیچیده بودن فناوری شاردینگ و این موضوع که نیازی به پردازش صدها میلیون تراکنش وجود نداشت، توسعه‌دهندگان تمرکز خود را بر روی افزایش توان عملیاتی و بهبود عملکرد نیر پروتکل گذاشتند، آن‌ها در این مرحله 800 میلیون دلار صرف توسعه تکنولوژی و کامیونیتی خود کردند؛ هم‌چنین با افزودن پلتفرم پاگودا ( Pagoda ) و پل ارتباطی آئورا ( Aurora )، سعی در توسعه حوزه WEB3 و جذب کاربران اتریوم داشتند.

درواقع Auora ماشین مجازی اتریوم نامیده می‌شود و هدف آن ترکیب اقتصادهای نیر و اتریوم است. برای استفاده از آئورا شما نیازی به استفاده از برنامه‌های مجدد ندارید و این پلتفرم کاملا با اتریوم سازگار است.

فاز صفر Near؛ Simple Night Shad

فاز یک Near ، Chank-Only Producers

در فاز یک توسعه دهندگان تصمیم گرفتند تمرکز خود را بر روی برروی تمرکززدایی بیشتر شبکه قرار دهند با این تفاوت که امنیت شبکه مختل نگردد. در این مرحله آن‌ها نیاز به 300 تا 400 اعتبار سنج داشتند و سعی کردند از سخت ‌افزارهای گران قیمت استفاده نکنند.

هرچقدر یک شبکه تمرکز زدایی بیشتری داشته باشد، به همان میزان امنیت شبکه کمتر خواهد شد، به همین علت پروژه‌ای مانند سولانا نسبتا متمرکز است و به همین علت توسعه اتریوم 2 زمان‌بر خواهد بود.

فاز یک Near ، Chank-Only Producers

فاز دو Near ، Night Shad

در این فاز توسعه دهندگان نیر پروتکل Near Protocol تصمیم گرفتند افزایش قابلیت دسترسی برای اعتبار سنج‌ها را داشته باشند به صورتی که اکثر افراد بتوانند به عنوان یک اعتبار سنج در شبکه فعالیت کنند؛ در واقع توسعه دهندگان فاز دو را برای اجرای تکمیلی تر شاردینگ در نظر گرفتند.

فاز 2 در سه ماهه سوم سال 2022 ( پاییز 1401 ) تکمیل خواهد شد.

فاز دو Near ، Night Shad

فاز سه Near ، Dynamic Resharding

در فاز سوم توسعه دهندگان نیر پروتکل تصمیم گرفتند قفل شبکه را به سمت مقیاس بی‌نهایت بازکنند و با این عمل ، Near عملا مشکلی از لحاظ پردازش تراکنش به هرمقداری که باشد، نخواهد داشت.
در واقع توسعه دهندگان Near Protocol با چنین ادعایی عملا مثلث بلاکچینی معروف و غیرممکن امنیت، مقیاس پذیری و تمرکز‌زدایی را نقض کرده‌اند. کاری که چندین سال است ویتالیک بوترین و توسعه دهندگان اتریوم در پی انجام آن هستند.
چنین ادعایی می‌تواند بسیار بزرگ تلقی گردد اما تا به اینجای کار پروژه Near طبق نقشه راه از قبل تعیین شده پیش رفته و توسعه دهندگان نیر به تمامی وعده‌های خود عمل کرده‌اند.

فاز 3 در سه ماهه چهارم سال 2022 ( زمستان 1401 ) تکمیل خواهد شد.

فاز سه Near ، Dynamic Resharding

اصول طراحی Near Protocol

سازندگان Near Protocol این ارزدیجیتال را بر اساس چند اصل ساده طراحی کردند و در بین این اصول سعی کردند پلتفرم Near یک ارز دیجیتال کاربردی و کاربر پسند باشد. به همین علت Near از زبان برنامه نویسی Rust و پلتفرم AssemblyScript پشتیبانی می‌کند و در آینده از زبان‌های برنامه نویسی رایج‌تری نیز پشتیبانی خواهد کرد؛ تا توسعه دهندگان مجبور به یادگیری زبان برنامه نویسی خاصی نباشند.

اصول طراحی Near Protocol

توکنومیک Near Protocol

اگر بخواهیم نگاهی به اقتصاد و کاربردهای توکن شبکه و نحوه پخش و عرضه توکن Near داشته باشیم باید توکنومیک شبکه را در نظر بگیریم. تعداد کل توکن‌ها شبکه 1 میلیارد توکن در نظر گرفته شده که از این مقدار 680 میلیون توکن فعلا عرضه شده و سازندگان Near Protocol در خصوص زمان عرضه باقیمانده توکن‌ها فعلا صحبت خاصی نکرند و همین موضوع می‌تواند ریسک عرضه در پروژه را بالا ببرد.

توکن Near برای پرداخت‌های سیستمی و پاداش اعتبارسنج‌ها و رای دادن و فرآیند‌های حاکمیتی استفاده می‌شود. درواقع شبکه Near 70% از کارمزدهای تراکنش‌ها را می‌سوزاند و 30% باقیمانده را تحت عنوان پاداش بین اعتبارسنج‌ها و نودها تقسیم می‌کند، به این شکل در صورتی که استفاده از شبکه نیر گسترده گردد، تورم آن منفی خواهد شد؛ از طرفی حداکثر تورم شبکه 5% در نظر گرفته شده که 10% از آن ( یا 0.5% از کل عرضه سالانه ) جهت توسعه اکوسیستم به خزانه Near Protocol واریز می‌گردد.

توکنومیک Near Protocol

طبق گفته توسعه‌دهندگان، ممکن است در آینده پرداخت‌های تراکنشی بر حسب یک واحد پولی با ثبات صورت گیرد، مانند یک استیبل کوین.

امنیت شبکه Near Protocol

درواقع به علت محتاط بودن بیش از حد توسعه‌دهندگان ارزدیجیتال Near Protocol ، یک هکر یا فرد خاطی که قصد نفوذ به شبکه را دارد، کار بسیار سختی پیش رو خواهد داشت، زیرا سازندگان نیر پروتکل چندین لایه امنیتی را برای این ارزدیجیتال در نظر گرفته‌‌اند و هر لایه امنیتی با این تصور ساخته شده که سپر امنیتی قبلی کاملا از بین رفته. با تمام این وجود در عمل احتمالا کسی نمی‌تواند به شبکه نفوذ کند؛ اما حتی با نفوذ به شبکه Near Protocol ودستکاری در بلاک‌ها، فرد خاطی قادر به ساخت یک فورک جدید نخواهد بود و شبکه به صورت خودکار خاموش خواهد شد و درنهایت پس از پاک‌سازی عوامل مخرب به صورت دستی، شروع به کار خواهد کرد.

امنیت شبکه Near Protocol

نودهای ماهیگیر، پاداشی جهت اعتبار سنجی در شبکه دریافت نمی‌کنند؛ بلکه این اعتبار سنج‌ها با انگیزه های خاص امنیت شبکه را تامین می‌کنند؛ ماهیگران می‌توانند صرافی‌ها یا توسعه‌دهنده‌های اپ باشند.

آئورا و اختاپوس؛ راه‌های ارتباطی Near

شبکه نیر برای اینکه بتواند کاربران و توسعه‌دهندگان اتریوم را به سمت خود جذب کند، از پل ارتباطی آئورا Aurora استفاده کرده و با استفاده از این پلتفرم شما می‌توانید هر توکنی که روی شبکه اتریوم وجود دارد را به شبکه Near منتقل کنید.
شبکه اختاپوس ( octopus ) نیز برای نیر پروتکل به مانند پولکادات عمل کرده و با فراهم کردن امنیت اپ چین ها، بلاک چین های مختلف را به شبکه Near متصل کرده و آن‌ها را با این شبکه سازگار می‌کند.

آئورا و اختاپوس؛ راه‌های ارتباطی Near

حکومت در جامعه Near

نهاد حکومتی جامعه نیر به شکل یک دائو ( DAO ) تنظیم شده، تا بتواند شفافیت بالایی در کار خود داشته باشد و ادامه پروتکل نیر را تضمین کند؛ این نهاد باید برای همه ساده و قابل درک باشد.
وظیفه این نهاد نظارت بر خزانه Near Protocol و تقسیم بودجه بین بخش‌های مختلف پروتکل نیر است و از طرفی یک نهاد مرجع ( Reference Maintainer ) که به نمایندگی از جامعه انتخاب می‌گردد، وظیفه ارتباط نهاد حکومتی نیر و ارتباط آن با جامعه را دارد.

آینده Near Protocol

یکی از مهم ترین‌دلایلی که می‌تواند آینده نیر پروتکل و ادامه کار این ارزدیجیتال را تضمین کند، حکمرانی به شیوه سازمان خودگردان DAO است. زیرا فقط یک سازمان خوگردان و شفاف است که بودجه آموزش و پیشرفت را بیشتر از بودجه مدیران و کارمندان و سرمایه‌گذای ها در نظر می‌گیرد.
از مهم‌ترین برنامه‌های آینده نیرپروتکل می‌توان به پرایوسی کوین شدن، اینترنت اشیاء و اعتبار سنجی شبکه با استفاده از موبایل‌ها اشاره کرد؛ که تمام موارد گفته شده با رای جامعه و تحت نظارت سازمان دائو می‌تواند اتفاق بیفتد.

آینده Near Protocol

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال نیر پروتکل (Near Protocol)

با تمام مواردی که گفته شده اگر شما در جای مناسبی سرمایه‌گذاری نکنید، قطعا یا متضرر خواهید شد یا درنهایت در ریزش‌های بازار کاسه صبر شما لبریز خواهد شد، بر همین اساس مهم‌ترین اصل در سرمایه‌گذاری درکنار دیدگاه فاندامنتال، نگاه به وضعیت تکنیکال می‌باشد.

نمودار تحلیل تکنیکال نیرپروتکل (روزانه)

جهت مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا را کلیک کنید

Near Protocol متاسفانه کانال صعودی که در آن در حال حرکت بوده از دست داد، اما با سرعت بالایی از نزدیک سطح حمایتی اول برگشته است؛ با توجه به داده‌های موجود در چارت می‌توان انتظار یک برگشت به سطوح حمایتی را از نیرپروتکل ( Near ) در محدوده‌های 2.5 تا 3.5 دلار داشت. هم‌چنین احتمالا در سیکل مجدد صعودی از مارکت کریپتوکارنسی شاهد ثبت یک ATH از نیر پروتکل باشیم.

تحلیل‌های ارائه شده نظر کارشناسان تیم سیگنال بوده و نباید مبنای خرید و فروش قرار گیرد. مسئولیت هرگونه استفاده از داده‌های موجود، بر عهده کاربران محترم می‌باشد.

جمع بندی

در نهایت با توجه به تمام موارد بنیادی و کاربردهای توکن Near که گفته شد، این پروژه را می‌توان در محدوده‌های قیمتی 2.5 تا 3.5 دلار به عنوان پروژه‌ای کم ریسک و آینده‌دار توصیف کرد و از این جهت می‌تواند مناسب یک سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد.

پرسش و پاسخ

ارزدیجیتال نیر Near Protocol هم از دیدگاه تکنیکالی و هم بنیادی بررسی شد و ریسک سرمایه‌گذاری در آن مورد ارزیابی قرار گرفت؛ در این مقاله سعی شد هم جنبه‌های مثبت و هم منفی این ارزدیجیتال مورد ارزیابی قرار گیرد، اما درنهایت نباید از یاد ببریم که اکثر نکات گفته شده توسط بنیاد نیر در وایت پیپر پروژه آمده و تنها با بررسی سابقه و عملکرد این نهاد در گذشته می‌توانیم متوجه شویم چقدر به وعده‌های خود عمل کرده‌ است.


نظر شما در مورد ارزدیجیتال Near چیست؟!


پروژه بعدی که علاقه دارید مورد بررسی قرار بگیرد را برای ما زیر همین پست کامنت کنید؛ بیشترین رای، به عنوان ارزدیجیتال بعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *