تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران (18 شهریور ماه 1399)

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران (18 شهریور ماه 1399)

با ادامه عرضه ها و عدم اعتماد سرمایه گذاران به گفته های مسئولین و همچنین حمایت های مقطعی حقوقی های بازار و استمرار نداشتن این حمایت ها باعث افزایش فشار فروش در کلیت بازار شده است. ادامه افت قیمت ها، موجب فعال شدن حد ضرر های سهامداران میان مدتی در بعضی از سهام شده است که این مساله به دامنه فشار فروش افزوده است.

خروج پول از بازار سرمایه باعث ورود پول به بازارهای موازی از قبیل خودرو، ارز و طلا خواهد شد (که در هفته های قبل افزایش قیمت ها را در این بازارها شاهد بودیم) و در ادامه گسترش تورم به دیگر بخش های کشور را در پی خواهد داشت.

به نظر می رسد برای به تعادل رسیدن بازار، بازگشت اعتماد به بازار سرمایه و ورود مجدد پول های خارج شده از آن، علاوه بر حمایت های همه جانبه بدنه بازار سرمایه، نیاز به محرک های بیشتری مانند کاهش نرخ خوراک پالایشگاه ها (که این مورد به پالایشگاه ها ابلاغ شده است.)، تجدید ارزیابی زیرمجموعه های سازمان تامین اجتماعی و شرکت های دولتی خواهد بود که می تواند بر جذابیت های بازار سرمایه اضافه کند.

حال به بررسی تکنیکالی شاخص کل از دیدگاه امواج می پردازیم. برای شاخص کل سناریو های مختلفی وجود دارد که به بررسی دو مورد از محتمل ترین آن ها می پردازیم. در صورت از دست رفتن کف قبلی و حمایت 1،600،000 واحد به نظر می رسد باید سناریو کف دوقلو برای شاخص را شکست خورده دانست، پس به بررسی دیگر سناریو ها می پردازیم:

سناریو اول

با توجه به از دست رفتن حمایت خط روند کانال صعودی، به نظر می رسد روند نزولی شاخص تا محدوده 1،500،000-1،542،000 واحد ادامه خواهد داشت و پس از آن وارد اصلاح زمانی همراه با نوسانات در بازه 1،500،000 و 1،750،000 واحد خواهد شد و سپس مسیر صعودی خود را به سمت اهداف بالاتر ادامه خواهد داد. مشخص شدن اهداف بلند مدت شاخص نیاز به آرام گرفت شاخص و بازگشت تعادل به بازار است.

سناریو دوم

در این سناریو با فرض اتمام گام اول موج اصلاحی، اکنون درون موج b از یک پهنه هستیم که می تواند تا همان بازه 1،500،000-1،550،000 افت داشته باشد و پس از آن مورد حمایت قرار گیرد و در گام اول تا حوالی 1،760،000 واحد رشد داشته باشد و پس از تکمیل اصلاح زمانی مجددا به مسیر صعودی خود بازگردد.

جمع بندی

با درنظر گرفتن هر دو سناریو موجود به نظر می رسد شاخص کل فاصله چندانی تا کف خود نداشته باشد و پس از آن می تواند مجددا با افزایش تقاضا به سمت اهداف بالاتر و حتی شکست سقف قبلی خود پیش رود. به سهامداران توصیه می شود با تمرکز و با بررسی و تحلیل همه جوانب و مفروضات موجود، نسبت به خرید یا فروش سهام خود اقدام نمایند.

تحلیل‌های ارائه شده نظر کارشناسان تیم سیگنال بوده و نباید مبنای خرید و فروش قرار گیرد. مسئولیت هرگونه استفاده از داده‌های موجود، بر عهده کاربران محترم می‌باشد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما

    اگر بشه یه طور دقیق موج شماری کنید شاخص رو و دقیق بگید که شاخص طبق امواج الیوت در موج چند هست

    الان خیلی ها میگن موج ۵ تمام شد ، خیلی ها میگن موج ۴ تمام شد و وارد موج ۵ شدیم

    نظر کارشناسان شما چیه ؟ در موج چند هستیم؟

    • باسلام
      موج 3 اصلی (شامل 5 موج) تموم شده و الان درون موج 4 اصلی هستیم
      و سپس وارد موج 5 خواهیم شد.

  • ممنون.لطفا به سوالم اگر میشود جواب بدید.درتکنیکال کلا همیشه برای من سوال است‌این جدول و نمودار.است در بازه ها وگذشته ها و…در این میانانسانها افکار مولفه های اجتماعی سیاسی حتی میزان مشکلات روحی وروانی.اموزش و..هیحان.وحتی پوپولیسم حکومت جهان سومی. جذابیت بازارهای دیگر با سهم های دیگر چگونه لحاظ میشه .مگر نمودار حس دارد و رنج انسانها و تناسب و حمایت. ‌انسانها را میواند‌این سوال شاید مبتدی باشد اما خیلی مسائل برام آشکار میشه لطفا

    • سلام دوست عزیز
      شما باید با تعریف درست تحلیل تکنیکال آشنا بشید و بدونید که تکنیکال علت حرکات بازار نیست. تنها مزیتی که تکنیکال داره مزیت روانشناختی آن است و اساس آن بر احتمالات استوار است.

    • باسلام
      اخبار و اتفاقات سیاسی تاثیر خود را در نمودار قیمتی آن سهم یا شاخص می گذارد.
      در بورس با اصلاح قیمتی، در طلا و ارز با افزایش قیمت