تحلیل تکنیکال شاخص کل | 9 اردیبهشت 1400

تحلیل تکنیکال شاخص کل | 9 اردیبهشت 1400

همه ما از وضعیت این روزهای بازار کم و بیش با خبریم، وضعیت نامعلوم سیاست خارجی و قیمت دلار، قیمت گذاری دستوری کالا، نرخ بهره بانکی، وضع قوانین جدید سازمان بورس، دامنه نوسان نامتقارن و دیگر پارامترهایی که ریسک سرمایه گذاری را برای سهامداران بالا برده است و سرمایه گذاران تلاش دارند که تا مشخص شدن این وضعیت و کاهش ریسک سرمایه گذاری، سهام خود را به فروش برسانند یا نقدینگی جدید وارد بازار نکنند.

عدم تزریق نقدینگی جدید به معنای به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و قفل شدن بازار در صف های شده است. البته عدم اعتماد و سقوط وحشتناک قیمت در برخی سهام باعث القای ترس در ورود پول (ذات ترسوی پول) شده است.

تحلیل تکنیکال انواع بازارهای مالی در سایت و اپلیکیشن سیگنال

در این مقاله قصد داریم به بررسی شاخص کل از جنبه تکنیکالی بپردازیم و سناریو های مختلف آن را زیر ذره بین ببریم:

شاخص کل اصلاح پیچیده ای را پشت سر می گذارد که کار تحلیل گران بازار را با سختی روبرو کرده است چرا که وضعیت کشور عادی نیست و هر لحظه امکان تغییر در برخی پارامترهای بنیادی وجود دارد که تحلیل گران برای پوشش این ریسک، سناریوهای مختلفی را در نظر می گیرند.

ما برای شاخص دو سناریو را مورد بررسی قرار می دهیم:

سناریو اول:

تا نقطه فعلی شاخص کل هر دو سناریو یکسان هستند و از این محدوده می توان سناریو های مختلف برای آن در نظر گرفت. به عبارتی شاخص کل در منطقه مرگ و زندگی قرار گرفته است که نقطه عطف آن گذر مقاومت مینوری 1،225،000 واحد و در ادامه شکست مقاومت خط روند نزولی خواهد بود.

در صورت عبور از این منطقه، می توان به صعود شاخص کل امیدوار بود (فعال شدن سناریو خوشبینانه به منظور شکست سقف 2،100،000 واحد نیست.)

در این سناریو نمودار می تواند تا سطح 1،263،000 واحد و حتی 1،316،600 واحد رشد کن و سپس برای تکمیل موج c از (y) مجدد وارد اصلاح شویم و تا سطح 1،131،000 واحد افت داشته باشیم و پس از آن وارد روند اصلی (انگیزشی یا اصلاحی) تا محدوده 1،500،000 واحد شویم.

تحلیل تکنیکال شاخص کل | 9 اردیبهشت 1400
جهت مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا را کلیک کنید.

سناریو دوم:

همانطور که در نمودار مشخص است، شاخص کل سطح حمایتی خط روند صعودی خود را از دست داده است و در بدبینانه ترین حالت صعود فعلی شاخص را می توان صرفا پولبک به مقاومت شکسته شده دانست و پس از آن با از دست دادن کف 1،184،000 واحد به سمت کف قبلی و شکست آن و سپس 1،087،000 واحد و 967،000 واحد پیش خواهیم رفت.

شایان ذکر است سناریو های دیگری نیز برای شاخص محتمل خواهد بود (موج y الگوی اصلاحی مثلث یا پهنه به خود ببیند) که در اینجا از بررسی آن ها عبور می کنیم چرا که شکل گیری این سناریو ها، در جهت سناریو اول قرار دارند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار و مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

جمع بندی:

با توجه به حساسیت بازار، سران سه قوه دوشنبه هفته آینده به بررسی این معضل خواهند پرداخت و در صورت تحقق وعده ها می توان به سناریو اول امیدوار بود در غیر این صورت وضعیت نامناسب تر خواهد شد.

برای سرمایه گذارانی که قصد ورود به بازار را دارند، پیشنهاد می شود تا مشخص شدن روند شاخص، احتیاط را در دستور کار قرار دهند. برای سهامدارانی که زیان های چند ده درصدی را در سبد های خود می بینند، تا مشخص شدن خروجی جلسه سران قوا، کمی صبور باشند.

گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیل‌ها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران