درباره شرکت گروه صنعتی بارز | تحلیل بنیادی پکرمان – مهر1400

درباره شرکت گروه صنعتی بارز | تحلیل بنیادی پکرمان – مهر1400

شرکت گروه صنعتی بارز درسال 1372با نام مجتمع صنایع لاستیک سیرجان به صورت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. شرکت مذکور دو بار در طی دوران فعالیت خود تغییر نام داده است. اولی در سال 1366 که نام آن به “مجتمع صنایع لاستیک کرمان” تغییر کرد و تغییر دوم در سال 1384 که نام آن به “گروه صنعتی بارز” تغییر کرد.

پس از گذشت 3 سال از فعالیت این شرکت با تصمیم سهامداران در سال 1366 شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و شهریور ماه سال 1376 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. مرکز اصلی شرکت در تهران و کارخانه شرکت در کیلومتر 25 جاده کرمان جوپار واقع شده است.

در حال حاضر اصلی ترین محصول تایر رادیال سیمی است. این محصول بیش از 50% تولید شرکت را به خود اختصاص داده است. بهره برداری از خط تولید تایر رادیال سیمی در سال 1380 آغاز گردید.

مواد اولیه مصرفی شرکت عبارت است از کائوچوی طبیعی، کائچوی مصنوعی،نخ تایر، مواد شیمیایی، دوده، سیم و تیوب ولو است. بیشترین ماده مصرفی کائوچوی طبیعی است. این ماده، جز مواد اولیه وارداتی شرکت به حساب می آید و نرخ ارز می تواند روی آن تاثیرگذار باشد.

مشتریان این شرکت به سه دسته نمایندگان فروش ، خودرو سازها و بازارهای صادراتی تقسیم می گردند. بررسی ها نشان می دهد گروه صنعتی باارز 19 سال متوالی رتبه یک تولید تایر را به خود اختصاص داده و آن را حفظ کرده است. در حال حاضر حدود 46% از تولیدات بازار مربوط به این شرکت است.

در حال حاضر تعداد کارکنان شرکت 2224 نفر می باشد.

روند سودآوری پکرمان

سودآوری پکرمان

بررسی نمودار سودآوری بر اساس گزارش‌ها عملکرد سه‌ماهه شرکت نشان‌دهنده روبه‌رشد بودن سودآوری در یک سال اخیر است. شرکت پکرمان در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ موفق به ثبت 6934516 میلیون ریال سود گردیده است. این میزان نسبت به دوره قبل 4% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 204% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه‌ماهه اول

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد:

  • اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟
  • دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟

نکته: تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمان‌های آماری اعلام شده است.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 45% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این عدد تقریبا معادل با نرخ تورم اعلام شده است.

بررسی عملکرد ۳ماهه اول۱۴۰۰ و مقایسه آن با دوره های سه ماهه یکسال گذشته نشان می دهد؛ رتبه سوم بین پنج دوره آخر را به خود اختصاص داده است و رتبه خوبی از نظر نرخ رشد نخواهد بود.

روند فروش شرکت پکرمان

فروش شرکت در ماه‌های مختلف در مجموع درحال‌رشد بوده است. مقایسه آمارها نشان از رشد فروش این شرکت در 1400 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل است. پکرمان توانسته در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ فروش 20607458 میلیون‌ریالی را ثبت نماید. این میزان نشان‌دهنده رشد 134% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک پکرمان

شرکت در حال حاضر ۴ محصول عمده را به بازار عرضه می‌نماید. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر تایر رادیال بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است و این محصول کالای استراتژیک شرکت محسوب می شود.

نرخ فروش محصول استراتژیک پکرمان

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک در سال 1400 نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است. با این حال، شرکت در مقایسه با سه ماه پایانی سال ۱۳۹۹میانگین فروش کاهشی 5% را تجربه کرده است. همچنین میانگین نرخ فروش سه ماه اول1400 محصول استراتژیک شرکت، نسبت به آخرین دوره مشابه سال 1399 رشدی 124% داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک در پکرمان

میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 9% کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 1% کاهش داشته است. در مجموع علارغم افزایش نرخ، فروش این محصول در 1400 نسبت به 1399 تغییر چندانی نداشته است و این موضوع از نشانه های کاهش سودآوری خواهد بود.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد پکرمان

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت در یک سال گذشته، نشان‌دهنده همبستگی متوسط بین قیمت سهم و رفتار سهامداران حقیقی است. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بررسی رفتار سهام‌دار حقیقی در هنگام انجام معاملات بر روی نماد است.

تطبیق قیمت سهم پکرمان و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار پکرمان نشان می‌دهد این سهم در بیشتر ماه‌ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی قوی بین این دو وجود دارد و در هنگام تحلیل سهم هم باید شرایط بازار و شاخص کل بورس را زیر نظر داشته باشیم.

ارزیابی

در مجموع بر اساس پارامترهای بررسی شده می توانیم امتیازات زیر را برای پکرمان درنظر بگیریم.

آخرین اطلاعات شرکت پکرمان درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *