درباره کارخانجات پلاسکوکار سایپا| تحلیل بنیادی پلاسک – مهر1400

درباره کارخانجات پلاسکوکار سایپا| تحلیل بنیادی پلاسک – مهر1400

کارخانجات پلاسکوکار درسال 1342به منظور تولید لوازم خانگی تاسیس گردید. پلاسکوکار در سال 1376 با هدف استفاده از امکانات این مجموعه شرکت سایپا سهام این شرکت را خریداری کرد. در حال حاضر نیز شرکت سایپا با 56% سهامدار عمده پلاسک به حساب می آید.

این شرکت در سال 1368 در بورس اوراق بهادار در گروه لاستیک و پلاستیک با نماد پلاسک درج و سهام آن مورد معامله قرار گرفت. مرکز اصلی شرکت در کیلومتر 20 اتوبان قزوین کرج واقع گردیده است.

در حال حاضر فعالیت شرکت تولید قطعات خودرو و محصولات پلاستیکی است. اصلی ترین محصول تولیدی شرکت مجموعه داشبورد تیبا است. این شرکت در سه ماه اول سال 1400 موفق به تولید 1662277 ست سپر، داشبورد و رودری گردیده است.

  • مواد اولیه مصرفی شرکت همگی داخلی است.
  • در حال حاضر تعداد کارکنان شرکت 593 نفر می باشد.

روند سودآوری پلاسک

روند سودآوری این شرکت از روند سودسازی و عملکرد شرکتهای خودروسازی بسیار متاثر است و در سالهای گذشته نتوانسته روند قابل اعتمادی داشته باشد. با این حال بنظر می رسد در یکسال گذشته این روند با نرخ مناسب در حال رشد بوده است.

شرکت پلاسک در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ موفق به ثبت 309214 میلیون ریال سود گردیده است که این میزان نسبت به دوره قبل 100% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 448% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه‌ماهه اول

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد نشان دهنده کاهش زیان نسبت به سال گذشته است. شرکت از نظر روند کاهش زیان وضعیت مناسبی دارد اما همچنان زیان ده است. لذا نمی توان برای آن نرخ رشد خوبی متصور بود. اگر در این بررسی شرکت از زیان ده بودن خارج و سود ده می گردد نکته بسیار مثبتی در نرخ رشد محسوب می شد.

بررسی عملکرد ۳ماهه اول۱۴۰۰ و مقایسه آن با دوره های سه ماهه یکسال گذشته مشخص می کند شرکت در دوره اول سال 1400 وضعیت مناسبی نداشته و جایگاهی بهتر از چهارم را کسب نمی کند.

روند فروش شرکت پلاسک

فروش شرکت در سال1400 بیشتر از 99 بوده است. ممکن است این افزایش فروش ناشی از فروش محصولات یا افزایش نرخ باشد. پلاسک در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ توانست فروش 2888365 میلیون‌ریالی را ثبت نماید. این میزان نشان‌دهنده رشد 261% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک پلاسک

شرکت در حال حاضر 13 تولید و به بازار عرضه می‌نماید. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر مجموعه داشبورد تیبا بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است. با این اوصاف این محصول را بعنوان محصول استراتژیک مورد بررسی قرار می دهیم.

نرخ فروش محصول استراتژیک پلاسک

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک در سه ماه اول 1400نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است.میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در 3 ماه اول1400 نسبت به دوره ماقبل آخر 43% رشد و نسبت به مدت مشابه 251% رشد داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک در پلاسک

میانگین میزان فروش شرکت در 3 ماه اول1400 نسبت به دوره قبل 14% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 88% رشد داشته است. کاهش چشمگیر فروش در ماه‌های تیر و مرداد 1400 و پایین‌تر بودن فروش این دو ماه نسبت به ماه‌های مشابه در سال قبل سبب کاهش سودآوری در این ماهها می گردد.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد پلاسک

مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت در یک سال گذشته نشان‌دهنده همبستگی قوی بین قیمت سهم و رفتار سهام داران حقوقی است. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بررسی رفتار سهام‌دار حقوقی در هنگام انجام معاملات بر روی نماد است.

تطبیق قیمت سهم پلاسک و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار پلاسک نشان می‌دهد این سهم در بیشتر ماه‌ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی قوی بین این دو وجود دارد. بنابراین در هنگام تحلیل سهم باید وضعیت بازار و تحلیل شاخص کل بورس را نیز مورد بررسی قرار داد.

ارزیابی

با توجه به پارامترهای بررسی شده در این مقاله پلاسک امتیازهای زیر را در ارزیابی کسب می نماید.

آخرین اطلاعات شرکت پلاسک درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *