بررسی و تحلیل بنیادی نماد پتایر (ایران تایر) | 31 شهریور ماه 1399

بررسی و تحلیل بنیادی نماد پتایر (ایران تایر) | 31 شهریور ماه 1399

شرکت تولیدی ایران تایر (پتایر) جز شرکت ­های فرعی شرکت گسترش پایا صنعت سینا است و واحد نهایی گروه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ­می­ باشد. موضوع فعالیت اصلی شرکت تولید انواع تایر خودروهای سواری، سنگین، ماشین ­آلات کشاورزی و راهسازی است.

محصولات تولیدی شرکت سواری بایاس و سواری رادیال سیمی است. همان طور که در نمودار زیر مشاهده می شود روند تولید محصولات در 5 سال اخیر صعودی بوده است.

 بررسی و تحلیل بنیادی نماد پتایر (ایران تایر) | 31 شهریور ماه 1399

برنامه های آتی

در سال گذشته شرکت ایران تایر توانست سهم 10 درصدی بازار را در اختیار بگیرد و برای سال جاری تصمیم به ایجاد سیستم فروش اینترنتی و افزایش نمایندگی­های فروش مویرگی در سطح کشور دارد تا قدمی دیگر به هدف بلندمدت خود ( تصاحب 20% از بازار) نزدیک تر شود. با مقایسه تعداد تولید و فروش محصولات در سه سال گذشته می توان نتیجه گرفت شبکه فروش مویرگی به خوبی فعالیت می کند و شرکت با مشکل انباشتگی محصول در انبار روبرو نیست.

 بررسی و تحلیل بنیادی نماد پتایر (ایران تایر) | 31 شهریور ماه 1399

شرکت ایران تایر به منظور گسترش فعالیت خود در نظر دارد واحد جدید تولید تایر رادیال سیمی را در استان سمنان راه اندازی کند. اقدامات اولیه این طرح انجام شده است. در سال جاری شرکت تصمیم دارد به منظور تامین مالی بخشی از پروژه، از صندوق توسعه ملی تسهیلات اخذ نماید و در فاز بعدی نسبت به افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران اقدام کند. بررسی ترازنامه شرکت نشان می دهد که ساختار بدهی شرکت در وضعیت مطلوبی قرار دارد. بخش اصلی بدهی های جاری برای خرید مواد اولیه بوده و تسهیلات مالی شرکت در سال 98 تسویه شده است.

مشکلات شرکت

مهم ترین مساله ای که شرکت با آن روبروست هزینه تامین مواد اولیه است. ازآن جا که حدود نیمی از مواد اولیه مصرفی در تولید تایر از طریق واردات تامین می شوند و مابقی به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر قیمت ارز قرار دارند، ازین رو نوسانات نرخ ارز و عدم تخصیص ارز تاثیر مستقیم در قیمت خرید مواد اولیه دارد. همان طور که در نمودار زیر مشخص است مواد مستقیم بخش عمده هزینه تولید محصول را شامل می شود و روند صعودی نرخ خرید مواد اولیه و به تبع آن افزایش بهای تمام شده محصولات کاملا معلوم است.

 بررسی و تحلیل بنیادی نماد پتایر (ایران تایر) | 31 شهریور ماه 1399

مهم ترین راهبرد شرکت برای مواجهه با افزایش نرخ مواد اولیه، پیگیری افزایش قیمت مصوب تایر است. از سوی دیگر با استفاده حداکثری از ارز سیستم بانکی، افزایش بهره وری ، افزایش راندمان و کاهش ضایعات به دنبال کاهش هزینه تولید محصولات خود است.

عملکرد سال جاری

1. در نمودار زیر تولید و فروش محصولات در 5 ماه نخست سال 99 با مدت مشابه در سال قبل مقایسه شده است. پتایر علاوه بر فروش تمام محصولات تولیدی، در راستای گسترش سهم خود از بازار نسبت به سال قبل 20% افزایش در تولید و فروش محصولات داشته است.

 بررسی و تحلیل بنیادی نماد پتایر (ایران تایر) | 31 شهریور ماه 1399

2. همان طور که بیان شد مواد مستقیم مورد استفاده برای تولید تایر وابستگی زیادی به نرخ ارز دارد. به منظور مقابله اثرات افزایش نرخ مواد اولیه، شرکت ایران تایر موفق به اخذ مجوز 25% افزایش قیمت فروش محصولات از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان شده است.

3. اخیرا هیات مدیره پیشنهادی مبنی بر افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به منظور بهبود ساختار مالی به مجمع عمومی فوق العاده ارائه نموده است. لازم به ذکر است انجام افزایش سرمایه فوق منوط به اظهار نظر بازرس قانونی ، موافقت سازمان بورس و مجمع عمومی فوق العاده است و طبق کنفرانس های اطلاع رسانی اولویت اول شرکت افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران به منظور تامین مالی پروژه سمنان است که گزارش توجیهی آن در دست تهیه است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *