نگاهی اجمالی به ارزش دارایی های سرمايه گذاری خوارزمی (وخارزم)

نگاهی اجمالی به ارزش دارایی های سرمايه گذاری خوارزمی (وخارزم)

درآمد شرکت سرمایه گذاری خوارزمی در سال مالی منتهی به 31 خرداد 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل 178 درصد رشد داشته است. گفتنی است که ارزش دارایی‌های بورسی شرکت به بیش از 10 هزار میلیارد تومان رسیده و رشد 368 درصدی را طی یک سال ثبت کرده است.

بررسی اجمالی شرکت سرمایه گذاری خوارزمی

شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی درسال ۱۳۷۶ با سرمایه ۱۰۰ میلیارد ريال به صورت سهامی خاص به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۴ با هدف توسعه فعالیت‌ها، گسترش مشارکت در انواع طرح‌های سرمایه‌گذاری و ورود به عرصه صنعت سرمایه‌گذاری کشور، به سهامی عام تغییر یافت. سهام شرکت در سال ۱۳۸۹ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت و در اسفند ماه همان سال در بازار اول فرابورس ایران پذیرفته شد و هم‌اکنون با نماد معاملاتی «وخارزم» در بازار اول بورس اوراق بهادار تهران در حال معامله است.

اطلاعات کلی نماد وخارزم

نمادوخارزم
سرمایه ثبت شده (میلیارد تومان)1,250
ارزش بازار (میلیارد تومان) (1399/06/31)13,877
جمع بدهی‌ها (میلیارد تومان)696
جمع حقوق صاحبان سهام (میلیارد تومان)1,899
خالص ارزش دارایی‌ها (میلیارد تومان) (1399/05/31)12,274
سال مالی31/03

توضیح: خالص ارزش دارایی‌ها در جدول فوق تنها با توجه به دارایی‌های بورسی شرکت محاسبه شده است.

  • بهای تمام شده دارایی‌های بورسی شرکت در تاریخ منتهی به 99/05/31 معادل 1,155 میلیارد تومان است. ارزش این دارایی‌ها در آن تاریخ معادل 11,058 میلیارد تومان بوده است. عمده صنایعی که شرکت در آن‌ها فعال بوده بانک‌ها و موسسات اعتباري، مواد و محصولات شيميايي، محصولات دارويي، رایانه‌ای می‌باشد. گفتنی است شرکت از سال 98 به صورت عمده وارد صنعت دارو شده است.
  • عمده شرکت‌های سرمایه‌پذیر بورسی منتهی به تاریخ 99/05/31 شرکت‌های سینادارو، بانک صادرات، بانک پاسارگاد، کارت اعتباری ایران کیش و هلدینگ غدیر بوده است.
شرکتمالکیتارزش منتهی به 99/05/31 (میلیارد تومان)
بانک صادرات2.9%1865
سینادارو47%1434
رکیش15.7%1006
بانک پاسارگاد1.2%906
هلدينگ غدير0.8%1003

در نمودار زیر تغییرات ارزش دارایی‌های بورسی و بهای تمام شده این دارایی‌ها طی 4 سال اخیر مشاهده می‌شود. با توجه به جهش هنگفت بازار سرمایه مشاهده می‌شود که ارزش دارایی‌های بورسی شرکت به بیش از 10 هزار میلیارد تومان رسیده و رشد 368 درصدی را طی یک سال ثبت کرده است.

نگاهی اجمالی به ارزش دارایی های سرمايه گذاری خوارزمی (وخارزم)

در نمودار زیر صنایعی که در پورتفوی بورسی شرکت وزن بیشتری دارند مشاهده می‌شود. لازم به ذکر است که این نمودار برای تاریخ منتهی به 31 مرداد سال 99 تهیه شده است. شرکت طی دو ماه اخیر اقدام به خریدهای گسترده در شرکت‌های بانک پاسارگاد (وپاسار) و معدني‌وصنعتي‌چادرملو (كچاد) کرده و وزن دارایی خود در این شرکت‌ها را افزایش داده است.

نگاهی اجمالی به ارزش دارایی های سرمايه گذاری خوارزمی (وخارزم)
  • بهای تمام شده دارایی‌های غیربورسی شرکت در تاریخ منتهی به 99/05/31 معادل 978 میلیارد تومان بوده است که ارزش روز آن‌ها به صورت رسمی اعلام نشده است. عمده این هزینه در 2 صنعت واسط ‌گري‌هاي مالي و عرضه برق، گاز، بخاروآب گرم بوده است.
  • عمده شرکت‌های سرمایه‌پذیر غیربورسی شرکت توسعه برق و انرژی سپهر، گروه خدمات بازار سرمایه الگوریتم و توسعه مدیریت سرمایه خوارزمی بوده است.
  • گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این وجود دارد که شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی به دنبال عرضه شرکت توسعه ‌برق‌و‌انرژی سپهر در بورس اوراق بهادار تهران است.
  • درآمد ناشی از تقسیم سود زیرمجموعه‌های شرکت در پایان سال مالی منتهی به 99/03/31 معادل 238 میلیارد تومان بوده است که رشدی 52 درصدی را نسبت به سال مالی قبلی نشان می‌دهد. پتروشيمي فن آوران، تامين سرمايه سپهر، گروه خدمات بازار سرمايه الگوريتم، هلدينگ غدير و سینادارو بیشترین سهم را در حصول این درآمد داشته‌اند.

جمع بندی

  • درآمد شرکت سرمایه گذاری خوارزمی در سال مالی منتهی به 31 خرداد 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل 178 درصد رشد داشته است.
  • عمده صنایع بورسی که شرکت در آن‌ها فعال بوده بانک‌ها و موسسات اعتباري، مواد و محصولات شيميايي، محصولات دارويي، رایانه‌ای می‌باشد.
  • عمده شرکت‌های سرمایه‌پذیر بورسی منتهی به تاریخ 31/05/99 شرکت‌های سینادارو، بانک صادرات، بانک پاسارگاد، کارت اعتباری ایران کیش و هلدینگ غدیر بوده است.
  • NAV  بورسی شرکت حدود 12 هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با ارزش روز بازار شرکت این مقدار بسیار ارزنده است.
  • گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این وجود دارد که شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی به دنبال عرضه شرکت توسعه ‌برق‌و‌انرژی سپهر در بورس اوراق بهادار تهران است.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام.با تشکر از برنامه خوب و عالی شما.میخواستم بپرسم به تظرتون وخارزم سهمی هست بتونه دوباره بیفته روی دور خوشبختی یا نه.

  • با سلام چرا ارزش سهام غیر بورسی شرکت رو اینقدر پایین زدین در حالی که ارزش میروگاه قائم به تنهایی حدود 1.5 میلیارد دلار میباشد که با قیمت دلار 25 هم بالای 35 هزار میلیارد میشود