تحلیل بنیادی فولاد کاویان | مهر 1400

تحلیل بنیادی فولاد کاویان | مهر 1400

شاید بزرگ‌ترین سؤالی که سرمایه گذاران در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن هستند شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد داریم با توجه به روش کانسلیم که یکی از روشهای بررسی بنیادی سهام است، عوامل بنیادی موثر بر ارزندگی یک سهم را بررسی کرده و در نهایت امتیاز بندی می کنیم.

اولین موردی که بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

رصد لحظه‌ای و تحلیل روند روزانه بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

سومین مورد، شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد  بررسی میزان فروش شرکت است زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تغییرات آن می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره شرکت فولاد کاویان

این شرکت اسفند ماه 1354 در زمینی به مساحت 31 هکتار در جاده اهواز خرمشهر تاسیس گردید. اما به  تغییرات پس از انقلاب و مشکلات جنگ نهایتا در سال 1370 به بهره برداری رسید .

در حال حاضر ظرفیت اسمی این شرکت 1.1500.000 تن ورق فولادی با ضخامت 25 میلیمتر است.

روند سودآوری فوکا

روند سودآوری فوکا

شرکت فوکا در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 5832638 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 39% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 421% رشد داشته است. البته باید به این نکته توجه داشت که در 3 ماهه اول1399 فوکا زیان ده بوده است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد

  • اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟
  • دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟

تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 204% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این عدد تقریبا بیش از 4 برابر رشد تورم است پس می‌توان گفت شرکت از این لحاظ در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

از طرفی بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان می‌دهد سود این دوره شرکت با جایگاه اول سودسازی در یک سال گذشته قرار می گیرد که رتبه خوبی است.

روند فروش شرکت فولاد کاویان

روند فروش شرکت فولاد کاویان

روند فروش شرکت در ماه‌های مختلف در مجموع درحال‌رشد بوده است اما در 2ماه اخیر (تیر و مرداد) 1400فروش شرکت روند کاهشی نسبت به ماه قبل خود داشته است که خلاف رویه سالهای قبل بوده است.

فوکا در سه ماه اول سال 1400 فروش 10446959 میلیون‌ریالی را ثبت نماید که این میزان نشان‌دهنده رشد 435% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک فوکا

بررسی محصول استراتژیک فوکا

شرکت در حال حاضر 4 نوع محصول عمده را به بازار عرضه می‌نماید. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر ورق فولاد غیر کارمزدی بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است و محصول اصلی شرکت می باشد.

نرخ فروش محصول استراتژیک

نرخ فروش محصول استراتژیک

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است. میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر 25% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 125% رشد داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک در فوکا

میزان فروش محصول استراتژیک در فوکا

میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 7% کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 222% رشد داشته است.

 کاهش چشمگیر فروش در ماههای تیر و مرداد 1400 و پایین تر بودن فروش این دو ماه نسبت به ماههای مشابه در سال قبل روند نگران کننده ای در سودآوری فصل جاری ایجاد خواهد کرد.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فوکا

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فوکا

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت در یکسال گذشته نشان‌دهنده همبستگی متوسط بین قیمت سهم و رفتار سهامدران حقوقی است و این موضوع نشان دهنده اهمیت بررسی رفتار سهامدان حقوقی در هنگام انجام معاملات بر روی نماد است.

تطبیق قیمت سهم فوکا و شاخص کل بورس

تطبیق قیمت سهم فوکا و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار فوکا نشان می دهد این سهم در در بیشتر ماه ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی متوسطی بین این دو وجود دارد به همین دلیل در هنگام تحلیل سهم باید نیم نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.

ارزیابی:

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *