تحلیل بنیادی فولاد | شهریور 1400

تحلیل بنیادی فولاد | شهریور 1400

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد عوامل بنیادی یک سهم را بررسی می‌کنیم و در نهایت با اطلاعات مختلفی که به دست می‌آوریم تصمیم‌گیری نهایی در مورد سهم را انجام خواهیم داد.

اولین موردی که در مورد شرکت بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

سومین مورد شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیل‌ها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است. زیرا تغییر این میزان می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حال نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره شرکت فولاد مبارکه اصفهان

این شرکت در حال حاضر بزرگترین واحد صنعتی کشور است که در سال 1370 راه اندازی شده.

محصولات اين شرکت شامل کلاف و ورقهای سرد و گرم ، کلافهای اسيدشويي شده ، کلاف نوار باريک و تختال می باشد که مطابق با استانداردهای بين المللی و ملی به بازار عرضه می شود.

روند سودآوری شرکت فولاد مبارکه اصفهان

روند سودآوری شرکت فولاد مبارکه اصفهان

بررسی نمودار سودآوری شرکت رو به رشد بودن روند سودآوری در سال های اخیر نشان می دهد.

شرکت در سه ماه اولی سال 1400 سودی معادل 482265094 میلیون ریالی به دست آورده است. سود این دوره در مقایسه با سه ماه پایان سال 1399 رشدی 26% و نسبت به سه ماه اول سال 1399 رشدی 222% را به ثبت رسانده است.

مقایسه نرخ رشد 3ماهه اول سالهای گذشته شرکت فولاد مبارکه اصفهان

مقایسه نرخ رشد 3ماهه اول سالهای گذشته شرکت فولاد مبارکه اصفهان

مقایسه نرخ رشد در تحلیل بنیادی سهام یکی از مباحث مهم و کاربردی می باشد.خصوصا در بازار تورمی ایران، این مقایسه می تواند شرکتهایی که رشد بیشتری از تورم سالیانه کشور دارند را مشخص کند.بر این مبنا شرکت ها باید بتوانند در گزارش آخر خود درصد سود بیشتری نسبت به سال گذشته ساخته باشند.این عدد متغیر است ولی با توجه به تورم موجود فعلی این عدد را 48 درصد در نظر گرفته ایم.

همچنین شرکتی در این مقایسه جایگاه بهتری را به دست می آورد که سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر باشد.

سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده رشد 254% را تجربه کرده است  که این میزان بیش از 5 برابر تورم می باشد.

مقایسه نرخ رشد 3ماهه اول سالهای گذشته شرکت فولاد مبارکه اصفهان

همچنین بررسی سود ساخته شده آخرین گزارش نشان می دهد که این دوره در یک سال گذشته از لحاظ رتبه در جایگاه دوم قرار گرفته است.

روند فروش شرکت  فولاد مبارکه اصفهان

روند فروش شرکت  فولاد مبارکه اصفهان

بررسی روند فروش شرکت نشان می دهد در 5 ماه ابتدایی سال 1400 این شرکت موفق به ثبت رکوردهای بهتری از ساله های قبل گردیده است.

در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش می توان پیش بینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.

شرکت در سه ماه اول سال 1400 موفق به ثبت فروش 336653925 میلیون ریالی گردیده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 165% داشته است که نشان دهنده وضعیت مناسب شرکت می باشد.

محصول استراتژیک شرکت فولاد مبارکه اصفهان

محصول استراتژیک شرکت فولاد مبارکه اصفهان

در حال حاضر شرکت 4 محصول تولید و به بازار عرضه می کند. بیشترین میزان فروش در بین همه محصولات مربوط به محصولات گرم است. به همین دلیل این محصول را به عنوان محصول استراتژیک انتخاب می نماییم.

نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت فولاد

نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت فولاد

از آنجایی که محصول استراتژیک بیشترین میزان فروش و سود آوری را برای شرکت به ارمغان می آورد رشد آن نسبت به دوره قبلی یک نکته مثبت به حساب آمده و می تواند میزان سود سازی شرکت را افزایش دهد.

بررسی ها نشان می دهد که میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر رشد 27% داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک در شرکت فولاد

میزان فروش محصول استراتژیک در شرکت فولاد

بررسی این بخش به ما این امکان را می دهد تا بدانیم شرکت در حال حاضر در دوره رونق یا رکود قرار دارد.

مقایسه میزان فروش آخرین دوره نسبت دروه ماقبل کاهش 7% را نشان می دهد.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فولاد

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فولاد

مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت نشان دهنده همبستگی قوی بین قیمت و سهامداران حقیقی در این نماد است.

تطبیق قیمت نماد فولاد و شاخص کل بورس

تطبیق قیمت نماد فولاد و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص کل و نمودار قیمت نماد فولاد نشان می دهد رفتار این دو بسیار مشابه یکدیگر است با توجه به اینکه نماد فولاد یک سهم شاخص ساز است پیش بینی این رفتار دور از دهن هم نبود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *