تحلیل بنیادی فنوال | شهریور1400

تحلیل بنیادی فنوال | شهریور1400

شاید بزرگ‌ترین سؤالی که سرمایه گذاران در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن هستند شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد داریم با توجه به روش کانسلیم که یکی از روشهای بررسی بنیادی سهام است، عوامل بنیادی موثر بر ارزندگی یک سهم را بررسی کنیم.

اولین موردی که بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیل‌ها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال

سومین مورد، شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد  بررسی میزان فروش شرکت است زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تغییرات آن می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره شرکت گروه کارخانه های تولیدی نورد آلومینیوم

شـركت گروه كارخانه هاي توليدي نورد آلومينيوم (سهامي عام) به شماره شناسه ملي 10100577370 در سال 1351 تحت شماره 15721 به صورت شركت (سهامي خاص ) در اداره ثبت شـركت ها و مالكيت صنعتي تهـران به ثبت رسيده و در سال 1364شـروع به بهـره برداري نموده است. شـركت در سال  1370 به موجب تصميم مجمع عمومي فوق العـاده صاحبان سهـام به شـركت سهامي عام تبديل و سال 1371 در بورس اوراق بهـادار تهـران پذيرفته شده است. مركز اصلي شـركت در تهران خيابان فاطمي غربي ، خيابان سين دخت جنوبي ، خيابان هما پلاك 28 و كارخانه آن در شهرستان اراك ميدان آزادگان روبروي كوي صنعتي واقع است.

روند سودآوری فنوال

بررسی نمودار سودآوری  بر اساس گزارشات عملکرد سه ماهه شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در یک سال اخیر است.

شرکت فنوال در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 1963812 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 17% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 388% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد

اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟

دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟

  • تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده ، رشد 310% را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد و این عدد  تقریبا بیشتر از 7 برابر نرخ تورم است و می‌توان گفت شرکت از لحاظ نرخ رشد در وضعیت مناسبی قرار دارد.

اما بررسی عملکرد آخرین دوره 3ماه ابتدایی1400  و مقایسه آن با گزارشات فصلی در یک سال گذشته نشان می‌دهد سود این دوره شرکت جایگاه چهارم سودسازی در یک سال گذشته را به خود اختصاص می دهد که رتبه چندان مطلوبی نیست.

روند فروش شرکت فنوال

بجز تیر ماه، روند فروش شرکت در 5 ماه اول 1400 بیشتر از ماههای مشابه1399 بوده است

فنوال در سه ماه اول سال 1400 فروش 1501526 میلیون‌ریالی را ثبت نموده است که این میزان نشان‌دهنده رشد 79% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک فنوال

شرکت در حال حاضر 5 محصول عمده را به بازار عرضه می‌نماید. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر محصولات کارمزدی بیشترین میزان فروش و درآمدزایی را در بین سایر محصولات به خود اختصاص داده است.

بررسی صورت های مالی نشان می دهد بیشترین میزان ریالی فروش شرکت مربوط به تسمه آلومینیومی است و این محصول را بعنوان محصول استراتژیک انتخاب می نماییم.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

نرخ فروش محصول استراتژیک فنوال

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک در 5ماهه ابتدای 1400 نسبت به سال گذشته افزایش  داشته است اما در مقایسه با پایان سال1399 این رشد چندان چشمگیر نیست. میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در سه ماه ابتدای1400  نسبت به دوره ماقبل آخر و سه ماه پایانی سال گذشته، 6% رشد داشته است.

فروش محصول استراتژیک در فنوال

مقایسه‌ها نشان می‌دهد میانگین میزان فروش شرکت در سه ماه اول1400 نسبت به دوره قبل 27% کاهش داشته است اما این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 47% رشد داشته است.

 کاهش چشمگیر فروش در ماههای تیر و مرداد 1400 و پایین تر بودن فروش این دو ماه نسبت به ماههای مشابه در سال قبل روند نگران کننده ای در سودآوری فصل جاری ایجاد کرده است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فنوال

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت در یکسال گذشته نشان‌دهنده همبستگی متوسط بین قیمت سهم و رفتار سهامدران حقیقی است و این موضوع نشان دهنده اهمیت بررسی رفتار سهامدان حقیقی در هنگام معاملات بر روی نماد است.

تطبیق قیمت سهم فنوال و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار فنوال نشان می دهد این سهم در در اکثر ماه ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی قوی بین این دو وجود دارد و در هنگام تحلیل سهم هم باید نیم نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.

آخرین اطلاعات شرکت فنوال درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران