تحلیل بنیادی فایرا | شهریور1400
شاید بزرگترین سؤالی که هر سرمایهگذاری در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن هستند شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم است.
در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام میدهیم سپس قصد داریم با توجه به روش کانسلیم که یکی از روشهای بررسی بنیادی سهام است، عوامل بنیادی موثر بر ارزندگی یک سهم را بررسی کنیم.
اولین موردی که در مورد شرکت بررسی میکنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دورههای مختلف با یکدیگر مقایسه میشوند اگر میزان دورههای قبلی بیشتر باشد مشخص میشود که شرکت وضعیت مناسب و روبهرشدی دارد.
دومین مورد که بررسی روی آن انجام میدهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه میکنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست میآید که نشاندهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحالرشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده میکنیم اگر عدد بهدستآمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.
سومین مورد شاید مهمترین مورد نیز باشد بررسی میزان فروش شرکت است زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن میتوانیم گزارش فصلهای بعدی شرکت را پیشبینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماههای مشابه در سال گذشته را بررسی میکنیم اگر روند فروش روبهرشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماههای آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.
چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکتها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه مینمایند اما مهمترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تغییرات آن میتواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.
پس از مشخصشدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن میرسد که نرخ فروش در بازههای زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دورههای گذشته میتواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.
در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی میکنیم. این مورد نشان میدهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.
درباره شرکت آلومینیوم ایران
آلومینیوم ایران به عنوان اولين توليد كننده شمش هاي آلومينيوم در ايران ، در زميني به مساحت ۲۳۲هكتار در كيلومتر ۵ جاده اراك تهران واقع گرديده است. موضوع تأسيس كارخانه ايرالكو در سال ۱۳۴۶ به تصويب هيأت دولت رسيد و اقدامات مربوط به نصب تأسيسات و ساختمان از سال ۱۳۴۷آغاز گرديد و در سال ۱۳۵۱ با دو خط توليد و ظرفيت ۴۵۰۰۰ تن در سال مورد بهره برداري قرار گرفت. پس از پيروزي انقلاب اسلامي و افزودن سه خط ديگر به پروسه توليد ، ظرفيت توليد آلومينيوم اوليه به ۱۲۰۰۰۰تن در سال رسيد كه شامل انواع شمشها به صورت تي بار ، هزار پوندي ، آلياژهاي ريخته گري ، بيلت ، اسلب و… مي باشد. متعاقبا و به منظور رعايت مسائل زيست محيطي كلنگ احداث كارخانه توليد آلومينيوم با تكنولوژي ۲۰۰ كيلو آمپر در سال ۱۳۸۱ به زمين زده شد و در سال ۱۳۸۶ به بهره برداري رسيد .
ظرفيت توليد شركت آلومينيوم ايران در حال حاضر و با احتساب خروج خطوط ۱ و ۲ كارگاه قديم به بیش از ۱۸۰۰۰۰ تن در سال رسیده است .حدودا ۱۱۰۰۰ كارخانه و كارگاه با بيش از ۲۵۰۰۰۰ نفر در صنايع وابسته به آلومينيوم اشتغال دارند.
روند سودآوری فایرا
بررسی نمودار سودآوری شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در یک سال اخیر است.
شرکت فایرا در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 21200091 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 35% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 335% رشد داشته است.
مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول
در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد
اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟
دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟
- تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.
مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 668% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این عدد بیش از 13 برابر رشد تورم است پس میتوان گفت شرکت از این لحاظ در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.
از طرفی بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان میدهد سود این دوره شرکت با جایگاه اول سودسازی در یک سال گذشته قرار می گیرد.
روند فروش شرکت فایرا
در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش میتوان پیشبینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.
بررسیها نشان میدهد روند فروش شرکت در ماههای مختلف در مجموع درحالرشد بوده است اما در 4ماه اخیر از اردیبهشت تا مرداد 1400فروش شرکت روند کاهشی نسبت به ماه قبل خود داشته است که خلاف رویه سالهای قبل بوده است.
فایرا در سه ماه اول سال 1400 فروش 24388979 میلیونریالی را ثبت نماید که این میزان نشاندهنده رشد 151% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.
بررسی محصول استراتژیک فایرا
شرکت در حال حاضر 4 محصول عمده را به بازار عرضه مینماید. باتوجهبه نمودار بالا در حال حاضر شمش خالص صادراتی بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است.
نرخ فروش محصول استراتژیک فایرا
نمودار نرخ فروش شرکت نشان میدهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته افزایش قابلتوجهی داشته است اما در مقایسه با پایان سال1399 این رشد چندان چشمگیر نیست. میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر 4% رشد داشته است.
میزان فروش محصول استراتژیک در فایرا
بررسی میزان فروش در فصول مختلف فعالیت به ما نشان میدهد در حال حاضر شرکت در دوره رکود یا رونق قرار دارد. اگر میانگین میزان فروش افزایشیافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.
مقایسهها نشان میدهد میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 18% افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 560% رشد داشته است کاهش چشمگیر فروش در ماههای تیر و مرداد 1400 و پایین تر بودن فروش این دو ماه نسبت به ماههای مشابه در سال قبل روند نگران کننده ای در سودآوری فصل جاری ایجاد کرده است.
عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فایرا
مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت در یکسال گذشته نشاندهنده همبستگی متوسط بین قیمت سهم و رفتار سهامدران حقوقی است و این موضوع نشان دهنده اهمیت بررسی رفتار سهامدان حقوقی در هنگام انجام معاملات بر روی نماد است.
تطبیق قیمت سهم فایرا و شاخص کل بورس
مقایسه شاخص و نمودار فایرا نشان می دهد این سهم در در بیشتر ماهها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی متوسطی بین این دو وجود دارد و در هنگام تحلیل سهم هم باید نیم نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.
سلام خسته نباشید
لطفا تحلیل جدیدی از این نماد بزارین