تحلیل بنیادی غشهد | مهر 1400

تحلیل بنیادی غشهد | مهر 1400

درباره شرکت شهد ایران

شرکت شهد ایران سال 1361 تاسیس و در ادراه ثبت مالکیت صنعتی مشهد به ثبت رسید. این شرکت در سال 1371 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و یک سال بعد در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

مرکز اصلی شرکت در مشهد و دفتر نمایندگی آن در تهران می باشد. محصولات تولیدی شرکت عبارت اند از: کنسانتره سیب، آلبالو، انگورو چغندر قند که در صنایع غذایی و بسته بندی آبمیوه و تولید بستنی کاربرد دارد. 100% موادر اولیه مصرفی (میوه) از تولیدات داخل خریداری می شود.

روند سودآوری غشهد

سودآوری غشهد بر اساس گزارش‌ها عملکرد سه‌ماهه شرکت شاهد فراز و فرودهای بسیاری بوده است. شرکت غشهد در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ موفق به ثبت 254371 میلیون ریال سود گردیده است. این میزان نسبت به دوره قبل 15% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 103% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه‌ماهه اول

طبق آخرین گزارش منتشر شده شرکت رشد 93% را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. این عدد تقریبا بیشتر از 2 برابر نرخ تورم بوده و از این بابت نرخ خوبی محسوب می شود. اما میزان سود با عملکرد خوب سال98 فاصله زیادی دارد.

بررسی عملکرد ۳ماهه دوم۱۴۰۰ و مقایسه آن با دوره های سه ماهه یکسال گذشته نشان می دهد در این دوره سود عملکردی از منظر نرخ رشد سالانه رتبه دوم سود سازی را داشته است و رتبه نسبتا خوبی محسوب می شود

روند فروش شرکت غشهد

غشهد در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ توانسته فروش 30682 میلیون‌ریالی را ثبت نماید. با توجه به عملکرد ضعیف شرکت در سال گذشته امکان مقایسه مقدور ماه به ماه مقدور نمی باشد.

بررسی محصول استراتژیک غشهد

شرکت در حال حاضر دو محصول عمده را به بازار عرضه می‌نماید. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر از نظر فروش تعدادی، سایر محصولات بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است بررسی های بیشتر نشان می دهد میزان فروش کنسانتره سیب از نظر ریالی بیشتر است به همین دلیل کنسانتره سیب را را به عنوان محصول استراتژیک انتخاب نموده و مورد بررسی قرار می دهیم.

نرخ فروش محصول استراتژیک غشهد

طبق نمودار فوق نرخ فروش محصول استراتژیک نوسان زیادی داشته و در برخی از ماه های سال شرکت فروشی نداشته است. بررسی اطلاعات موجود نشان می دهد نرخ فروش 1400 محصول نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک در غشهد

بدلیل نامنظم بودن فروش ، امکان مقایسه فروش ماهانه سال1400 با 1399 مقدور نمی باشد. نوسان فروش محصول در ماه های مختلف سال یکی از موضوعات نگران کننده است که می توان میزان سود سازی شرکت را تحت تاثیر قرار دهد.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد غشهد

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت در یک سال گذشته نشان‌دهنده همبستگی بالا بین قیمت سهم و رفتار سهام داران حقیقی است و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بررسی رفتار سهام‌دار حقیقی در هنگام انجام معاملات و قابل پیش بینی بودن نسبی قیمت سهم بر اساس رفتار این سهامدران است.

تطبیق قیمت سهم غشهد و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص کل بورس و نمودار غشهد نشان می‌دهد این سهم در بیشتر ماه‌ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی قوی بین این دو وجود دارد و در هنگام تحلیل سهم هم باید نیم‌نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.

ارزیابی

با توجه به پارامترهای بررسی شده در این مقاله، غشهد امتیازهای زیر را در ارزیابی کسب می نماید.

آخرین اطلاعات شرکت غشهد درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *