تحلیل بنیادی غشاذر | مهر1400

تحلیل بنیادی غشاذر | مهر1400

درباره شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان

این شرکت سال 1351 به صورت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ارومیه به ثبت رسید. با تصمیم سهامداران شرکت در سال 1383 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و در همان سال در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان در حال حاضر در صنعت لبنیات فعالیت می کند. این شرکت بیش از 100 محصول در قالب 9 گروه تولید و به بازار عرضه می نماید. از محصولات این شرکت می توان به انواع شیر،خامه،پنیر، دوغ، ماست، آبمیوه، دسر و آب پنیر اشاره کرد.

مواد اولیه مصرفی شرکت عبارت است از: شیر خام و سایر مواد اولیه (کنسانتره میوه، شکر، مواد بسته بندی و …) می باشد. محل فعالیت شرکت آذربایجان غربی می باشد.

روند سودآوری غشاذر

بررسی نمودار سودآوری بر اساس گزارش‌ها عملکرد سه‌ماهه شرکت نشان‌دهنده روبه‌رشد بودن سودآوری در یک سال اخیر است. شرکت غشاذر در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ موفق به ثبت 295769 میلیون ریال سود گردیده است. این میزان نسبت به دوره قبل 74% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 110% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه‌ماهه اول

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 252% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که بسیار بیشتر از نرخ تورم بوده است و در بررسی نرخ رشد این شرکت شرایط خوبی داشته است.

بررسی عملکرد ۳ماهه اول۱۴۰۰ و مقایسه آن با دوره های سه ماهه یکسال گذشته نشان می دهد در این دوره بالاترین سود عملکردی ساخته شده و از منظر نرخ رشد سالانه رتبه اول سود سازی را داشته است.

روند فروش شرکت غشاذر

فروش شرکت در ماه‌های مختلف در مجموع درحال‌رشد بوده است غشاذر در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ فروش 1697264 میلیون‌ریالی را ثبت نماید که این میزان نشان‌دهنده رشد 60% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک غشاذر

شرکت در حال حاضر 7 محصول عمده را به بازار عرضه می‌نماید. باتوجه‌ به نمودار بالا در حال حاضر انواع دوغ بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است. با این حال، بررسی میزان ریالی فروش محصولات نشان می دهد پنیر پرفروشترین محصول شرکت است. به همین دلیل، پنیر به عنوان محصول استراتژیک انتخاب می شود.

نرخ فروش محصول استراتژیک غشاذر

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است. با این حال در مقایسه با پایان سال ۱۳۹۹ این رشد چندان چشمگیر نیست. میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در سه ماه تابستان1400 نسبت به دوره ماقبل آخر 10% رشد داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک در غشاذر

میانگین فروش شرکت در تابستان1400 نسبت به بهار 15% افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 7% کاهش داشته است. کاهش فروش در شش ماه ابتدای 1400 و پایین‌تر بودن فروش این ماه ها نسبت به ماه‌های مشابه در سال قبل روند نگران‌کننده‌ای در سودآوری فصل جاری ایجاد کرده است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد غشاذر

بررسی رفتار سهام‌داران و روند قیمت در یک سال گذشته نشان‌دهنده همبستگی متوسط بین قیمت سهم و رفتار سهام داران حقیقی است. بنابراین در هنگام بررسی سهم باید رفتار سهامداران حقیقی را هم زیر نظر داشت.

تطبیق قیمت سهم غشاذر و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار غشاذر نشان می‌دهد این سهم در بیشتر ماه‌ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی متوسطی بین این دو وجود دارد و در هنگام تحلیل سهم هم باید نیم‌نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.

ارزیابی

با توجه به پارامترهای بررسی شده در این مقاله ،غشاذر امتیاز های زیر را در ارزیابی کسب می نماید.

آخرین اطلاعات شرکت غشاذر درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *