تحلیل بنیادی زگلدشت | شهریور 1400

تحلیل بنیادی زگلدشت | شهریور 1400

درباره شرکت گلدشت نمونه اصفهان

این شرکت در سال 1379 با ظرفیت تولید روزانه 2 تن شیر خام فعالیت خود را آغاز کرد.

در حال حاضر این شرکت در زمینی به مساحت 30 هکتار در قله خواجه در حال فعالیت می باشد. شرکت گلدشت نمونه اصفهان در حال حاضر توان نگهداری 500 راس دام و 2500 گاو مولد شیری را داراست.

مواد اولیه مصرفی شرکت در حال حاضر علف ذرت،یونجه پرس، ذرت دانه،تفاله چغندر خشک، پنبه دانه، پودر چربی، سویا، سویا اکسترود، جو، پودر ماهی و کنجاله کلزا می باشد.

بیشتر ماده اولیه مصرفی شرکت مربوط به علف ذرت می باشد که 76% مصرف را به خود اختصاص داده است.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

روند سودآوری شرکت زگلدشت

بررسی نمودار شرکت حکایت از رو به رشد بود سودآوری شرکت 7 دور اخیر دارد.

شرکت در دوره ابتدایی سال 1400 سودی معادل 412196 میلیون ریالی را محقق کرده است. از مقایسه این عدد با دوره های گذشته نتایج زیر حاصل می شود.

  1. میزان سود شرکت در اولین دوره سال 1400 نسبت به آخرین دوره سال 1399 کاهشی 1% را تجربه کرده است.
  2. میزان سود شرکت در اولین دوره سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال 1399 رشدی 20% را تجربه کرده است.

مقایسه نرخ رشد سه ماهه اول زگلدشت

بررسی این پارامتر به دلیل مقایسه میزان رشد شرکت و تورم حاکم برکشور است. از آنجایی که تورم کشور ایران در حال حاضر 44% برآورد می شود بررسی این پارامتر اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند.

در این قسمت نرخ رشد دوره ابتدای سال 1400 را با دوره مشابه سال 1399 مقایسه می کنیم. سپس دو مورد را بررسی می کنیم:

  1. عدد به دست آمده از تورم بیشتر است یا کمتر
  2. عملکرد سه ماه اول سال 1400 را با 4 دوره قبلی مقایسه می کنیم و جایگاه آن را در بین دوره ها مشخص می کنیم.
  3. اگر عملکرد آخرین دوره جایگاه اول یا دوم را کسب کند شرکت وضعیت مناسبی دارد.

مقایسه دوره ابتدایی 1400 و دوره مشابه سال 1399 نشان دهنده کاهشی 7% است این میزان نه تنها از نرخ تورم بیشتر نیست بلکه با نرخ نگران کننده ای از آن کمتر است.

بررسی عملکرد آخرین دوره و مقایسه آن با 4 دروه قبل نشان می دهد عملکرد آخرین دوره در بین 5 دوره گذشته رتبه آخر را به خود اختصاص می دهد.

بررسی دلایل کاهش سوددهی زگلدشت در دوره بهار1400

  • افزایش 149درصدی بهای تمام شده هزینه های تولید منتهی به 31خرداد1400 نسبت به دوره مشابه سال قبل به دلیل افزایش در مقدار و نرخ هزینه مواد مصرفی عمدتا مربوط به نهاده های دامی از جمله سویا، جو، ذرت ، پودرچربی، علف ذرت و یونجه، همچنین افزایش در هزینه حقوق و دستمزد طبق مصوبات وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی
  • افزایش 116درصدی هزینه های فروش اداری و عمومی در دوره سه ماهه منتهی به 31خرداد 1400 نسبت به دوره مشابه سال قبل به دلیل افزایش هزینه های حقوق و دستمزد
  • افزایش 142درصدی سایر هزینه ها به دلیل افزایش هزینه بیمه غرامت دام از صندوق بیمه کشاورزی

روند فروش شرکت زگلدشت

بررسی روند فروش این امکان را فراهم می کند تا به صورت حدودی روند فروش ماه های آتی را پیش بینی کنیم.

روند فروش زگلدشت نشان می دهد این شرکت در سال های اخیر همواره روندی رو به رشد را نسبت به ماه های مشابه سال های قبل تجربه کرده است در نتیجه خوش بین هستیم برای ماه های آتی نیز این روند را ادامه یابد.

زگلدشت در بهار 1400 موفق به ثبت فروش 679942 میلیون ریالی گردیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 100% را تجربه کرده است.

محصول استراتژیک زگلدشت

شرکت در حال حاضر دو محصول شیر و گوساله نر را تولید و به بازار عرضه می کند. با توجه به اینکه حدود 98% محصول شرکت شیر است می توان گفت شرکت در حال حاضر وابستگی خاصی به تک محصولی دارد و این یک ریسک بزرگ برای شرکت به حساب می آید.

نرخ فروش محصول شیر

از آنجایی که بیشترین میزان فروش شرکت مربوط به محصول استراتژیک است. رشد آن نسبت به دوره های قبل می تواند موجب افزایش سود آوری شرکت شود.

نرخ فروش شیر زگلدشت از آذر سال 1399 در محدوده 46000 تا 52000 ریال  در نوسان بوده و تغییر زیادی را تجربه نکرده است . اما این میزان نسبت به میانگین ابتدای 1399 رشد 45% را تجربه کرده است.

میزان فروش محصول استراتژیک

با بررسی میانگین فروش شرکت در دوره های مختلف می توان مشخص کرد شرکت در حال حاضر در دوره رونق/رکود قرار دارد. اگر میانگین افزایش یابد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میزان کاهش داشته باشد شرکت وارد دوره رکود شده است.

مقایسه میانگین آخرین دوره با دوره ماقبل آخر نشان دهنده رشد 3% است. با توجه به اینکه این میزان بسیار اندک است می توان گفت روند شرکت تغییر خاصی نداشته.

اما این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 14% را تجربه کرده است.

عملکرد حقیقی و حقوقی نماد زگلدشت

عملکرد سهامدارن و مقایسه آن با رفتار قیمت در شش ماه گذشته نشان می دهد همبستگی قوی بین قیمت و رفتار سهامداران وجود دارد.این نماد در افزایش قیمت بیشتر از رفتار حقیقی ها و در ریزش قیمت از رفتار حقوقی های سهم تاثیر پذیرفته است.

تطبیق قیمت زگلدشت و شاخص کل

مقایسه شاخص کل و نمودار قیمت زگلدشت نشان دهند همبستگی دقیقی بین شاخص کل و رفتار نماد زگلدشت قابل تطبیق نیست اما در برخی جهات آهنگ یکسانی را تجربه کرده اند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *