تحلیل بنیادی زکشت | شهریور 1400

تحلیل بنیادی زکشت | شهریور 1400

چطور سهام مناسب را شناسایی کنیم؟ شاید این بزرگ‌ترین سؤالی باشد که هر سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد عوامل بنیادی یک سهم را بررسی می‌کنیم و در نهایت با اطلاعات مختلفی که به دست می‌آوریم تصمیم‌گیری نهایی در مورد سهم را انجام خواهیم داد.

اولین موردی که در مورد شرکت بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

سومین مورد شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیل‌ها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است. زیرا تغییر این میزان می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

  • بررسی این مورد می‌تواند ریسک‌های سودآوری شرکت در فروش محصولات را نیز برای ما مشخص کند.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حال نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت

این شرکت در سال 1366 در دفتر شرکت های فلاورجان ثبت گردید.

این شرکت سال 1399 در بازار دوم فرابورس پذیرش گردید و در همان سال از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید.

مواد اوليه مصرفي در بخش دامداري متشكل از ٧٠ درصد علوفه شامل ذرت علوفه اي، يونجه، كاه و تفاله چغندر قند و ٣٠ درصد كنسانتره شامل جو، ذرت دانه اي، انواع كنجاله و مكمل ها مي باشد كه عمدتاً وارداتي است.

روند سودآوری شرکت زکشت

روند سودآوری شرکت زکشت

بررسی نمودار سودآوری شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در سال های خیر است. نکته مهم در مورد سودآوری شرکت این است که زکشت هیچگاه در طول سال های فعالیت خود زیان ده نبوده که نشان دهنده وضعیت مناسب این شرکت است.

زکشت  در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 249585 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 12% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 23% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول زکشت

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول زکشت

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد

 اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟

دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا خیر؟

  • تورم در زمان نگارش این گزارش 44% برآورد شده است.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 47% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این موضوع فقط کمی بیش از تورم سالانه است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول زکشت

از طرفی بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان می‌دهد سود این دوره شرکت جایگاه اول سودسازی در یک سال گذشته به خود اختصاص می دهد.

روند فروش شرکت زکشت

روند فروش شرکت زکشت

در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش می‌توان پیش‌بینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد روند فروش شرکت در ماه‌های مختلف اغلب درحال‌رشد بوده است.

زکشت موفق شده در سه ماه اول سال 1400 فروش 228313 میلیون‌ریالی را ثبت نماید که این میزان نشان‌دهنده رشد 10% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

بررسی محصول استراتژیک شرکت زکشت

بررسی محصول استراتژیک شرکت زکشت

شرکت در حال حاضر  دو محصولات را به بازار عرضه می‌نماید. باتوجه‌به نمودار بالا در حال حاضر شیر بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است.

نرخ فروش محصول استرایک زکشت

نرخ فروش محصول استرایک زکشت

نمودار نرخ فروش شرکت نشان می‌دهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به آخر سال گذشته افزایش چشمگیری نداشته است.

به طوری که میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر رشد 1% را تجربه کرده است.

میزان فروش محصول استراتژیک زکشت

میزان فروش محصول استراتژیک زکشت

بررسی میزان فروش در فصول مختلف فعالیت به ما نشان می‌دهد در حال حاضر شرکت در دوره رکود یا رونق قرار دارد. اگر میانگین میزان فروش افزایش‌یافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.

مقایسه‌ها نشان می‌دهد میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 15% افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 11% داشته است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد زکشت

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد زکشت

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت نشان‌دهنده همبستگی قوی بین قیمت و سهامداران حقیقی  است.

تطبیق قیمت سهام زکشت با شاخص کل بورس

تطبیق قیمت سهام زکشت با شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار زکشت در یکسال گذشته نشان دهنده شباهت بسیار زیاد بین این دو است به همین دلیل می توان گفت زکشت و شاخص کل همبستگی قوی با یکدیگر دارند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *