تحلیل بنیادی زملارد | شهریور 1400
چطور سهام مناسب را شناسایی کنیم؟ شاید این بزرگترین سؤالی باشد که هر سرمایهگذاری در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن است.
در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام میدهیم سپس قصد عوامل بنیادی یک سهم را بررسی میکنیم و در نهایت با اطلاعات مختلفی که به دست میآوریم تصمیمگیری نهایی در مورد سهم را انجام خواهیم داد.
اولین موردی که در مورد شرکت بررسی میکنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دورههای مختلف با یکدیگر مقایسه میشوند اگر میزان دورههای قبلی بیشتر باشد مشخص میشود که شرکت وضعیت مناسب و روبهرشدی دارد.
دومین مورد که بررسی روی آن انجام میدهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه میکنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست میآید که نشاندهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحالرشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده میکنیم اگر عدد بهدستآمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.
سومین مورد شاید مهمترین مورد نیز باشد زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن میتوانیم گزارش فصلهای بعدی شرکت را پیشبینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماههای مشابه در سال گذشته را بررسی میکنیم اگر روند فروش روبهرشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماههای آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.
گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیلها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال
چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکتها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه مینمایند اما مهمترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است. زیرا تغییر این میزان میتواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.
- بررسی این مورد میتواند ریسکهای پیشروی شرکت در فروش محصولات را نیز برای ما مشخص کند.
پس از مشخصشدن محصول استراتژیک حال نوبت آن میرسد که نرخ فروش در بازههای زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دورههای گذشته میتواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.
در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی میکنیم. این مورد نشان میدهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.
درباره شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر
شرکت ملارد شیر در سال 1333 با سرمایه گذاری بخش خصوصی به صورت سهامی خاص فعالیت خود را آغاز کرد. مدیریت این مجموعه در سال 1374 شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی تحویل گردید.
نام این شرکت در سال 1381 به نام شرکت کشت و دامداری ملارد شیر تغییر کرد.
این شرکت در سال 1398 در فرابورس ایران پذیرفته شد و با تصمیم سهامداران در سال 1399 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید.
شرکت در سال 1399 در بازار فرابورس با نرخ 21000 ریال به ازای هر سهم عرضه گردید.
بیشترین ماده اولیه مصرفی شرکت ذرت علوفه ای است که حدود 50% از مصرف را به خود اختصاص داده است.
روند سودآوری شرکت زملارد
بررسی نمودار زملارد نشان می دهد سودآوری شرکت در سال های گذشته روند ثابتی را در پیش گرفته است و تغییر چندانی را تجربه نکرده است.
شرکت در دوره ابتدایی سال 1400 سودی معادل 315578 میلیون ریالی را محقق کرده است. از مقایسه این عدد با دوره های گذشته نتایج زیر حاصل می شود.
- میزان سود شرکت در اولین دوره سال 1400 نسبت به آخرین دوره سال 1399 رشدی 3% را تجربه کرده است.
- میزان سود شرکت در اولین دوره سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال 1399 رشدی 19% را تجربه کرده است.
مقایسه نرخ رشد زملارد بر اساس عملکرد سه ماهه اول
بررسی این پارامتر به دلیل مقایسه میزان رشد شرکت و تورم حاکم برکشور است. از آنجایی که تورم کشور ایران در حال حاضر 44% اعلام گردیده بررسی این پارامتر اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند.
در این قسمت نرخ رشد دوره ابتدای سال 1400 را با دوره مشابه سال 1399 مقایسه می کنیم. سپس دو مورد را بررسی می کنیم:
- عدد به دست آمده از تورم بیشتر است یا کمتر
- عملکرد سه ماه اول سال 1400 را با 4 دوره قبلی مقایسه می کنیم و جایگاه آن را در بین دوره ها مشخص می کنیم.
- اگر عملکرد آخرین دوره جایگاه اول یا دوم را کسب کند شرکت وضعیت مناسبی دارد.
مقایسه دوره ابتدایی 1400 و دوره مشابه سال 1399 نشان دهنده رشد 17% است که این میزان کمتر از نرخ تورم است.
بررسی عملکرد آخرین دوره و مقایسه آن با 4 دروه قبل نشان می دهد عملکرد این دوره جایگاهی بهتر از سوم را کسب نمی کند.
روند فروش شرکت زملارد
بررسی روند فروش این امکان را فراهم می کند تا به صورت حدودی روند فروش ماه های آتی را پیش بینی کنیم.
روند فروش زملارد نشان می دهد این شرکت در دو سال اخیر در ماه های مشابه همواره روندی رو به رشد را تجربه کرده است.
زملارد در بهار 1400 موفق به ثبت فروش 476452 میلیون ریالی گردیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 176% را تجربه کرده است.
بررسی محصول استراتژیک زملارد
شرکت کشاورزی و دامپروری زملارد در حال حاضر3 محصول تولید می کند که بیشترین میزان فروش و تولید مربوط به شیر خام است.
در نتیجه این محصول شرکت را به عنوان محصول استراتژیک انتخاب می کنیم.
نرخ فروش محصول استراتژیک
از آنجایی که بیشترین میزان فروش شرکت مربوط به محصول استراتژیک است. رشد آن نسبت به دوره های قبل می تواند موجب افزایش سود آوری شرکت شود.
میانگین نرخ فروش شیر زملارد در سه ماه پایانی سال 1399 نسبت به سه ماه ابتدای سال 1400 کاهشی 3% را تجربه کرده است . اما میانگین فروش سه ماه ابتدای سال 1400 نسبت به سه ماه ابتدایی سال 1399 رشد 169% را تجربه کرده است.
میزان فروش محصول استراتژیک زملارد
بررسی میانگین فروش شرکت در دوره های مختلف می توان مشخص می کند شرکت در حال حاضر در دوره رونق/رکود قرار دارد. اگر میانگین افزایش یابد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میزان کاهش داشته باشد شرکت وارد دوره رکود شده است.
مقایسه میانگین آخرین دوره با دوره ماقبل آخر نشان دهنده رشد 4% است. با توجه به اینکه این میزان بسیار اندک است می توان گفت روند شرکت تغییر خاصی نداشته.
عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد زملارد
عملکرد سهامدارن و مقایسه آن با رفتار قیمت در شش ماه گذشته نشان می دهد همبستگی قوی بین قیمت و رفتار سهامداران خصوصا سهامدران حقیقی وجود دارد.
تطبیق قیمت زملارد و شاخص کل
مقایسه شاخص کل و نمودار قیمت زملارد نشان دهند همبستگی قوی بین سهم و شاخص کل است و در یکسال اخیر تقریبا رفتاری شبیه یکدیگر داشته اند هر چند قیمت سهام رفتار شارپ تری نسبت به شاخص داشته است.