تحلیل بنیادی زقیام | شهریور1400

تحلیل بنیادی زقیام | شهریور1400

چطور سهام مناسب را شناسایی کنیم؟ شاید این بزرگ‌ترین سؤالی باشد که هر سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد عوامل بنیادی یک سهم را بررسی می‌کنیم و در نهایت با اطلاعات مختلفی که به دست می‌آوریم تصمیم‌گیری نهایی در مورد سهم را انجام خواهیم داد.

اولین موردی که در مورد شرکت بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

سومین مورد شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است. زیرا تغییر این میزان می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حال نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت، تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره شرکت کشت و دام قیام اصفهان

این شرکت در سال 1372 به صورت سهامی خاص تاسیس و در اداره شرکت ها و مالکیت صنعتی استان اصفهان به ثبت رسید و در سال 1373 مورد بهره برداری قرار گرفت.

شرکت در سال 1380 و با تصمیم سهامداران از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید.

نماد زقیام در سال 1396 در بازار دوم فرابورس درج گردید و سال 1397 در بازار عرضه شد.  

روند سودآوری شرکت زقیام

بررسی نمودار سودآوری شرکت رو به رشد بودن روند سودآوری در سه دوره اخیر شرکت را نشان می دهد.

شرکت در سه ماه اولی سال 1400 سودی معادل 672488 میلیون ریالی به دست آورده است. سود این دوره در مقایسه با سه ماه پایان سال 1399 رشدی 7% را ثبت کرده است اما این میزان  نسبت به سه ماه اول سال 1399 رشدی نداشته است.

بررسی نرخ رشد برا اساس عملکرد 3ماهه سالهای گذشته زقیام

مقایسه نرخ رشد در تحلیل بنیادی سهام یکی از مباحث مهم و کاربردی می باشد.خصوصا در بازار تورمی ایران، این مقایسه می تواند شرکتهایی که رشد بیشتری از تورم سالیانه کشور دارند را مشخص کند.بر این مبنا شرکت ها باید بتوانند در گزارش آخر خود درصد سود بیشتری نسبت به سال گذشته ساخته باشند.این عدد متغیر است ولی با توجه به تورم موجود فعلی این عدد را 44 درصد در نظر گرفته ایم.

همچنین شرکتی در این مقایسه جایگاه بهتری را به دست می آورد که سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر باشد.

سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده رشد 30% را تجربه کرده است  که این میزان کمتر از تورم می باشد.

اما بررسی سود ساخته شده آخرین گزارش نشان می دهد که این دوره در یک سال گذشته از لحاظ رتبه در جایگاه اول قرار گرفته است.

روند فروش شرکت زقیام

بررسی روند فروش شرکت نشان می دهد در سه ماه ابتدایی سال 1400 این شرکت موفق به ثبت رکوردهای بهتری از ساله های قبل گردیده است.

در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش می توان پیش بینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.

شرکت در سه ماه اول سال 1400 موفق به ثبت فروش 1107699 میلیون ریالی گردیده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 73% داشته است که نشان دهنده وضعیت مناسب شرکت می باشد.

شناسایی محصول استراتژیک در زقیام

در حال حاضر شرکت 3 محصول تولید و به بازار عرضه می کند. بیشترین میزان فروش در بین همه محصولات مربوط به شیر است. به همین دلیل این محصول را به عنوان محصول استراتژیک انتخاب می نماییم.

نرخ فروش محصول استراتژیک زقیام

از آنجایی که محصول استراتژیک بیشترین میزان فروش و سود آوری را برای شرکت به ارمغان می آورد رشد آن نسبت به دوره قبلی یک نکته مثبت به حساب آمده و می تواند میزان سود سازی شرکت را افزایش دهد.

بررسی ها نشان می دهد که میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر رشد 3% داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک زقیام

بررسی این بخش به ما این امکان را می دهد تا بدانیم شرکت در حال حاضر در دوره رونق یا رکود قرار دارد.

مقایسه میزان فروش آخرین دوره نسبت دروه ماقبل رشد 3% را نشان می دهد. از آنجایی که این رشد چشمگیر نیست می توان گفت شرایط شرکت تغییر چندانی نداشته است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد زقیام

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد زقیام

مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت در شش ماه گذشته نشان دهنده همبستگی متوسط بین قیمت سهم و سهامداران حقیقی است.

تطبیق قیمت سهام زقیام و شاخص کل بورس

تطبیق قیمت سهام زقیام و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص کل و نمودار قیمت نماد زقیام نشان می دهد رفتار این دو بسیار مشابه یکدیگر است پس می توان به این نتیجه رسید که همبستگی قوی بین زقیام و شاخص کل وجود دارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *