تحلیل بنیادی زفکا | شهریور 1400
در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام میدهیم سپس قصد عوامل بنیادی یک سهم را بررسی میکنیم و در نهایت با اطلاعات مختلفی که به دست میآوریم تصمیمگیری نهایی در مورد سهم را انجام خواهیم داد.
اولین موردی که در مورد شرکت بررسی میکنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دورههای مختلف با یکدیگر مقایسه میشوند اگر میزان دورههای قبلی بیشتر باشد مشخص میشود که شرکت وضعیت مناسب و روبهرشدی دارد.
دومین مورد که بررسی روی آن انجام میدهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه میکنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست میآید که نشاندهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحالرشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده میکنیم اگر عدد بهدستآمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.
سومین مورد شاید مهمترین مورد نیز باشد زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن میتوانیم گزارش فصلهای بعدی شرکت را پیشبینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماههای مشابه در سال گذشته را بررسی میکنیم اگر روند فروش روبهرشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماههای آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.
گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیلها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال
چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکتها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه مینمایند اما مهمترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است. زیرا تغییر این میزان میتواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.
پس از مشخصشدن محصول استراتژیک حال نوبت آن میرسد که نرخ فروش در بازههای زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دورههای گذشته میتواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.
در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی میکنیم. این مورد نشان میدهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.
درباره شرکت کشت و دامداری فکا
شرکت کشت و دامداری فکا سال 1353 در استان اصفهان تاسیس شد و در سال 1357 در زمینه کشاورزی و دامپروری شروع به فعالیت کرد.
این شرکت در سال 1397 در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت.
این شرکت از مواد اولیه متنوعی استفاده می کند که علوفه ذرت با حدود 50 % بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده است.
روند سودآوری شرکت زفکا
بررسی نمودار سودآوری شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در سال های خیر است. نکته مهم در مورد سودآوری شرکت این است که شرکت زفکا هیچگاه در طول سال های فعالیت خود زیان ده نبوده که نشان دهنده مدیریت قوی در این شرکت است.
شرکت زفکا در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 864967 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 10% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 24% رشد داشته است.
بررسی نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه سالهای گذشته
در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد
اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟
دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا خیر؟
- تورم سالانه در زمان نگارش این گزارش 44% اعلام شده است
مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 46% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این در حد نرخ تورم سالانه می باشد.
بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان میدهد سود این دوره شرکت در جایگاه اول سودسازی در یک سال گذشته قرار می گیرد.
روند فروش شرکت زفکا
در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش میتوان پیشبینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.
بررسیها نشان میدهد روند فروش شرکت در ماههای مختلف درحالرشد بوده است.
زفکا موفق شده در سه ماه اول سال 1400 فروش 1057118 میلیونریالی را ثبت نماید که این میزان نشاندهنده رشد 84% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.
شناسایی محصول استراتژیک زفکا
شرکت در حال حاضر سه محصول محصولات به بازار عرضه مینماید. باتوجه به نمودار بالا در حال حاضر شیر خام بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است.
نرخ فروش محصول استراتژیک در زفکا
نمودار نرخ فروش شرکت نشان میدهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته افزایش قابلتوجهی داشته است اما در مقایسه با چند ماه پایانی سال قبل تغییر زیادی نداشته است. میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر رشد 3% را تجربه کرده است.
میزان فروش محصول استراتژیک در زفکا
بررسی میزان فروش در فصول مختلف فعالیت به ما نشان میدهد در حال حاضر شرکت در دوره رکود یا رونق قرار دارد. اگر میانگین میزان فروش افزایشیافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.
مقایسهها نشان میدهد میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 3% و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 9% داشته است.
عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد زفکا
مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت در شش ماه گذشته نشاندهنده همبستگی قوی بین این دو است و رفتار قیمت تا حد زیادی متاثر از رفتار سهامداران حقیقی بوده است.
تطبیق قیمت سهام و رفتار شاخص کل بورس
مقایسه شاخص و نمودار زفکا نشان می دهد که بغیر از تیر تا مرداد 1399 در بسیاری مواقع رفتار این دو شباهت زیادی به یکدیگر دارند و با کمی تاخیر جهت و سمت و سوی یکسان داشته اند.