تحلیل بنیادی زدشت | شهریور 1400

تحلیل بنیادی زدشت | شهریور 1400

چطور سهام مناسب را شناسایی کنیم؟ شاید این بزرگ‌ترین سؤالی باشد که هر سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد داریم عوامل بنیادی یک سهم را بررسی می‌کنیم و در نهایت با اطلاعات مختلفی که به دست می‌آوریم تصمیم‌گیری نهایی در مورد سهم را انجام خواهیم داد.

اولین موردی که در مورد شرکت بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

سومین مورد شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است. زیرا تغییر این میزان می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

  • بررسی این مورد می‌تواند ریسک‌های پیشروی شرکت در فروش محصولات را نیز برای ما مشخص کند.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حال نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره کشت و صنعت و دامپروری و مرغداری دشت خرمدره

این شرکت در شهرستان خرمدره در زمینی به مساحت 1181 هکتار راه اندازی و بهره برداری گردیده است.

زدشت فعالیت خود را از سال 1354 آغاز و در حال حاضر در چهار زمینه دامپروری، زراعت، باغبانی و مرغذاری فعالیت می نماید.

بیشترین ماده اولیه مصرفی شرکت در حال حاضر ذرت علوفه ای می باشد که 60% مصرف را به خود اختصاص داده است.

شرکت کشت و صنعت خرمدره در حال حاضر در بازار اول فرابورس و در صنعت زراعت و خدمات وابسته مشغول به فعالیت است.

روند سودآوری شرکت زدشت

روند سودآوری شرکت زدشت

بررسی نمودار سودآوری شرکت نشان دهنده رشد میزان سود آوری نسبت یه سال های گذشته بوده است.

شرکت در دوره ابتدایی سال 1400 سودی معادل 532181 میلیون ریالی را محقق کرده است. از مقایسه این عدد با دوره های گذشته نتایج زیر حاصل می شود.

  1. میزان سود شرکت در اولین دوره سال 1400 نسبت به آخرین دوره سال 1399 رشدی 29% را تجربه کرده است.
  2. میزان سود شرکت در اولین دوره سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال 1399 رشدی 47% را تجربه کرده است.

مقایسه نرخ رشد سه ماهه اول زدشت

مقایسه نرخ رشد سه ماهه اول زدشت

بررسی این پارامتر به دلیل مقایسه میزان رشد شرکت و تورم حاکم برکشور است. از آنجایی که تورم کشور ایران در حال حاضر 44% اعلام گردیده بررسی این پارامتر اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند.

در این قسمت نرخ رشد دوره ابتدای سال 1400 را با دوره مشابه سال 1399 مقایسه می کنیم. سپس دو مورد را بررسی می کنیم:

  1. عدد به دست آمده از تورم بیشتر است یا کمتر
  2. عملکرد سه ماه اول سال 1400 را با 4 دوره قبلی مقایسه می کنیم و جایگاه آن را در بین دوره ها مشخص می کنیم.
  3. اگر عملکرد آخرین دوره جایگاه اول یا دوم را کسب کند شرکت وضعیت مناسبی دارد.

مقایسه دوره ابتدایی 1400 و دوره مشابه سال 1399 نشان دهنده رشد 219 % است که این میزان بیش از 4 برابر نرخ تورم است.

مقایسه نرخ رشد سه ماهه اول زدشت

بررسی عملکرد آخرین دوره و مقایسه آن با 4 دروه قبل نشان می دهد عملکرد  این دوره در بین 5 دوره مدنظر جایگاه اول را به خود اختصاص می دهد.

روند فروش شرکت زدشت

روند فروش شرکت زدشت

بررسی روند فروش این امکان را فراهم می کند تا به صورت حدودی روند فروش ماه های آتی را پیش بینی کنیم.

روند فروش زدشت نشان می دهد این شرکت در سال های اخیر همواره روندی رو به رشد را تجربه کرده است وامیدواریم برای ماه های آتی نیز می تواند این روند ادامه یابد

زدشت در بهار 1400 موفق به ثبت فروش 664351 میلیون ریالی گردیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 77% را تجربه کرده است.

محصول استراتژیک زدشت

محصول استراتژیک زدشت

شرکت در حال حاضر محصولات مختلفی را به بازار عرضه می نماید اما شیر خام با 95% بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است.

  • با توجه به مقایسه بالا می توان گفت شرکت در حال حاضر تک محصولی است و این می تواند برای شرکت ریسک هایی را ایجاد کند که یکی از مهمترین این ریسک ها قیمت گذاری دستوری شیر خام از طرف دولت است که می تواند موجب زیان شرکت شود.

نرخ فروش محصول استراتژیک زدشت

نرخ فروش محصول استراتژیک زدشت

از آنجایی که بیشترین میزان فروش شرکت مربوط به محصول استراتژیک است. رشد نرخ  آن نسبت به دوره های قبل می تواند موجب افزایش سود آوری شرکت شود.

میانگین نرخ فروش شیر خام زدشت در سه ماه ابتدایی سال نسبت به سه ماه پایانی سال 1399 تغییر زیادی را تجربه نکرده است اما این میزان نسبت به سه ماه ابتدای سال 1399 رشدی 79% را تجربه کرده است.

  • دلیل عدم رشد قیمت شیرخام در ماه های اخیر قیمت گذاری دستوری از سوی دولت است.

میزان فروش محصول استراتژیک زدشت

میزان فروش محصول استراتژیک زدشت

با بررسی میانگین فروش شرکت در دوره های مختلف می توان مشخص کرد شرکت در حال حاضر در دوره رونق/رکود قرار دارد. اگر میانگین افزایش یابد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میزان کاهش داشته باشد شرکت وارد دوره رکود شده است.

مقایسه میانگین آخرین دوره با دوره ماقبل آخر نشان دهنده کاهش 3% است. اما این میان نسبت به مدت مشابه سال قبل 7% افزایش را تجربه کرده است.

عملکرد حقیقی و حقوقی زدشت

عملکرد حقیقی و حقوقی زدشت

مقایسه رفتار قیمت و عملکردسهامدارن نشان می دهد در شش ماه گذشته بین این دو همبستگی ضعیفی وجود داشته است اما رفتار سهام تا حدود زیادی از رفتار سهامداران حقیقی تاثیر می پذیرد.

تطبیق قیمت و شاخص کل زدشت

مقایسه رفتار سهام و شاخص کل نشان می دهد این دو در ماه های اخیر رفتاری مشابه یکدگر داشته اند به همین دلیل می توان گفت همبستگی قوی بین شاخص کل و نمودار سهام زدشت وجود دارد.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *