تحلیل بنیادی زبینا | شهریور 1400

تحلیل بنیادی زبینا | شهریور 1400

چطور سهام مناسب را شناسایی کنیم؟ شاید این بزرگ‌ترین سؤالی باشد که هر سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد عوامل بنیادی یک سهم را بررسی می‌کنیم و در نهایت با اطلاعات مختلفی که به دست می‌آوریم تصمیم‌گیری نهایی در مورد سهم را انجام خواهیم داد.

اولین موردی که در مورد شرکت بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیل‌ها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال

سومین مورد شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است. زیرا تغییر این میزان می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

  • بررسی این مورد می‌تواند ریسک‌های پیشروی شرکت در فروش محصولات را نیز برای ما مشخص کند.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حال نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور

شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود سال 1373 به صورت سهامی خاص تاسیس گردید. این شرکت با تصمیم سهامداران به سهامی عام تبدیل گردید و در همان سال در فرابورس پذیرش شد.

دفتر اصلی و واحد دامداری و کشاورزی این شرکت در استان خراسان رضوی، شهرستان نیشابور واقع گردیده است.

شرکت دامپروری و کشاورزی بینالود در حال حاضر در صنعت زراعت و خدمات وابسته فعالیت می کند.

بیشتر ماده اولیه مورد استفاده شرکت ذرت علوفه ای است که حدود 50% از مصرف را به خود اختصاص داده است.

روند سودآوری شرکت زبینا

بررسی نمودار زبینا نشان می دهد سودآوری شرکت در سال های روند ثابتی را در پیش گرفته است و تغییر چندانی را تجربه نکرده است.

شرکت در دوره ابتدایی سال 1400 سودی معادل 315578 میلیون ریالی را محقق کرده است. از مقایسه این عدد با دوره های گذشته نتایج زیر حاصل می شود.

  1. میزان سود شرکت در اولین دوره سال 1400 نسبت به آخرین دوره سال 1399 رشدی 3% را تجربه کرده است.
  2. میزان سود شرکت در اولین دوره سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال 1399 رشدی 2% را تجربه کرده است.

مقایسه نرخ رشد 3ماهه اول زبینا

بررسی این پارامتر به دلیل مقایسه میزان رشد شرکت و تورم حاکم برکشور است. از آنجایی که تورم کشور ایران در حال حاضر 44% اعلام گردیده بررسی این پارامتر اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند.

در این قسمت نرخ رشد دوره ابتدای سال 1400 را با دوره مشابه سال 1399 مقایسه می کنیم. سپس دو مورد را بررسی می کنیم:

  1. عدد به دست آمده از تورم بیشتر است یا کمتر
  2. عملکرد سه ماه اول سال 1400 را با 4 دوره قبلی مقایسه می کنیم و جایگاه آن را در بین دوره ها مشخص می کنیم.
  3. اگر عملکرد آخرین دوره جایگاه اول یا دوم را کسب کند شرکت وضعیت مناسبی دارد.

مقایسه دوره ابتدایی 1400 و دوره مشابه سال 1399 نشان دهنده رشد 22% است که این عملکرد کمتر از نرخ تورم است.

بررسی عملکرد آخرین دوره و مقایسه آن با 4 دروه قبل نشان می دهد عملکرد این دوره جایگاهی بهتر از سوم را کسب نمی کند.

روند فروش شرکت زبینا

بررسی روند فروش این امکان را فراهم می کند تا به صورت حدودی روند فروش ماه های آتی را پیش بینی کنیم.

روند فروش زبینا نشان می دهد این شرکت در سال های اخیر در ماه های مشابه همواره روندی رو به رشد را تجربه کرده است و امیدواریم برای ماه های آتی نیز می تواند این روند ادامه یابد.تنها در دی ماه 1398 افت فروش را تجربه کرده است.

زبینا در بهار 1400 موفق به ثبت فروش 531862 میلیون ریالی گردیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 46% را تجربه کرده است.

محصول استراتژیک زبینا

شرکت کشاورزی و دامپروری زبینا در حال حاضر 4 محصول تولید می کند که بیشترین میزان فروش و تولید مربوط به شیراست.

در نتیجه این محصول شرکت را به عنوان محصول استراتژیک انتخاب می کنیم.

  • بخش اعظمی از فروش شرکت مربوط به شیر است و تک محصولی بودن این شرکت می تواند برای آن ریسک سودآوری به همراه داشته باشد.

نرخ فروش محصول استراتژیک زبینا

از آنجایی که بیشترین میزان فروش شرکت مربوط به محصول استراتژیک است. رشد آن نسبت به دوره های قبل می تواند موجب افزایش سود آوری شرکت شود.

میانگین نرخ فروش شیر زبینا در سه ماه پایانی سال 1399 نسبت به سه ماه ابتدای سال 1400 تغییر چندانی نداشته . اما میانگین فروش سه ماه ابتدای سال 1400 نسبت به سه ماه ابتدایی سال 1399 رشد 79% را تجربه کرده است.

میزان فروش محصول استراتژیک زبینا

با بررسی میانگین فروش شرکت در دوره های مختلف می توان مشخص کرد شرکت در حال حاضر در دوره رونق/رکود قرار دارد. اگر میانگین افزایش یابد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میزان کاهش داشته باشد شرکت وارد دوره رکود شده است.

مقایسه میانگین آخرین دوره با دوره ماقبل آخر نشان دهنده رشد 2% است. با توجه به اینکه این میزان بسیار اندک است می توان گفت روند شرکت تغییر خاصی نداشته.

عملکرد حقیقی و حقوقی زبینا

عملکرد حقیقی و حقوقی زبینا

عملکرد سهامدارن و مقایسه آن با رفتار قیمت در شش ماه گذشته نشان می دهد همبستگی متوسط بین قیمت و رفتار سهامداران حقیقی وجود دارد.

تطبیق قیمت زبینا و شاخص کل

تطبیق قیمت زبینا و شاخص کل

مقایسه شاخص کل و نمودار قیمت زبینا نشان دهند همبستگی بالایی بین سهم و شاخص کل است زیرا در اکثر مواقع نمودار قیمت و شاخص کل رفتاری مشابه یکدیگر داشته اند هر چند در برخی موارد رفتار قیمت سهام شدیدتر از رفتار شاخص کل بوده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *