تحلیل بنیادی دشیمی | آذر 1400
تحلیل بنیادی دشیمی در تاریخ آذر 1400
مبنای بررسی این مقاله بر اساس تحلیل به روش کانسلیم است. پیرامون این روش، بیشتر بخوانید.
درباره شرکت شیمی دارویی داروپخش
شرکت شیمی دارویی داروپخش در سال 1375 به صورت سهامی خاص تاسیس و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.
پس از گذشت 4سال از فعالیت این شرکت با تصمیم سهامداران در سال 1379 شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و سال 1381در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.
فعالیت اصلی شرکت در زمینه تولید و فروش مواد اولیه و موثره دارویی، شیمیایی، آرایشی و خدمات مرتبط با آن است. مرکز اصلی شرکت و کارخانه شرکت در کیلومتر 18 اتوبان تهران کرج خیابان داروپخش خیابان طالاقانی می باشد و کارخانه دیگری نیز در استان کرمانشاه دایر می باشد. تعداد کارکنان شرکت در حال حاضر 243 نفر است.
روند سودآوری دشیمی
بررسی نمودار سودآوری بر اساس گزارشها عملکرد سهماهه شرکت نشاندهنده روبهرشد بودن سودآوری در یک سال اخیر با شیب خوب رو بالا است.
شرکت دشیمی در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ موفق به ثبت 1130562 میلیون ریال سود گردیده است که این میزان نسبت به دوره قبل 19% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 103% رشد داشته است.
مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سهماهه دوم
مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت که مربوط به سه ماهه دوم 1400 می باشد رشد 79% را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد. این نرخ بیشتر از نرخ تورم بوده و از منظر نرخ رشد جایگاه مناسبی است.
بررسی عملکرد ۳ ماهه دوم۱۴۰۰ و مقایسه آن با دوره های سه ماهه یکسال گذشته نشان می دهد در این دوره سود عملکردی ساخته شده از منظر نرخ رشد سالانه رتبه اول سود سازی را به خود اختصاص داده است.
روند فروش شرکت دشیمی
دشیمی در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ فروش 1229448 میلیونریالی را محقق نموده که این میزان نشاندهنده رشد 78% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.
بررسی محصول استراتژیک دشیمی
شرکت در حال حاضر 9 گروه محصول به بازار عرضه مینماید. با توجه به نمودار بالا در حال حاضر آنتی بیوتیک ها بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده اند و بعنوان محصول استراتژیک قابل بررسی هستند.
نرخ فروش محصول استراتژیک دشیمی
نمودار نرخ فروش شرکت نشان میدهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته درمجموع افزایش داشته است. میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در دوره سه ماهه دوم سال1400 نسبت به دوره قبل 16% رشد داشته است.
میزان فروش محصول استراتژیک در دشیمی
مقایسهها نشان میدهد میانگین میزان فروش شرکت در سه ماهه دوم 1400 نسبت به دوره قبل 45% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 41% کاهش داشته است و احتمالا این کاهش فروش در میزان سودآوری شرکت تاثیر منفی خواهد گذاشت.
عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد دشیمی
مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت در یک سال گذشته نشاندهنده همبستگی قوی بین قیمت سهم و رفتار سهام دارهای حقیقی است و این موضوع اهمیت بررسی رفتار این گروه از سهامداران را هنگام بررسی و معاملات این نماد نشان می دهد.
تطبیق قیمت سهم دشیمی و شاخص کل بورس
مقایسه شاخص و نمودار دشیمی نشان میدهد این سهم در بیشتر ماهها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی متوسطی بین این دو وجود دارد و هنگام تحلیل نماد همواره به وضعیت بازار و شاخص کل بورس نیز توجه داشته باشیم.
ارزیابی دشیمی
با توجه به پارامترهای بررسی شده در این مقاله ، دشیمی امتیاز های زیر را در ارزیابی کسب می نماید.
آخرین اطلاعات شرکت دشیمی درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.