تحلیل بنیادی شرکت آهن و فولاد ارفع از پنجره فروش‌های فصلی

تحلیل بنیادی شرکت آهن و فولاد ارفع از پنجره فروش‌های فصلی

مبلغ فروش محصولات شرکت آهن و فولاد ارفعطی سه سال اخیر 154 درصد رشد داشته است. بخش عمده این افزایش درآمد ناشی از رشد نرخ فروش ‌میباشد به طوری که نرخ فروش محصولات این شرکت از 13 میلیون ریال در هر تن به 51 میلیون ریال رسیده است.

بررسی اجمالی آهن و فولاد ارفع

شرکت آهن و فولاد ارفع از شرکت‌های پیشرو ایرانی است که به تولید آهن اسفنجی و شمش فولادی به روش احیای مستقیم می‌پردازد. این شرکت بزرگترین عرضه کننده شمش فولاد و دومین قطب تولید فولاد خام در کشور می‌باشد و یکی از بنگاه‌های پیشرو اقتصادی که در عرصه های ملی و منطقه ای صنعت فولاد حضوری فعال دارد.

اطلاعات کلی نماد ارفع

نمادفولاد
سرمایه ثبت شده (میلیارد تومان)900
ارزش بازار (میلیارد تومان) (1399/05/15)22,368
جمع بدهی‌ها (میلیارد تومان)1,443
جمع حقوق صاحبان سهام (میلیارد تومان)1,693
سال مالی29/12/99
  • بخش عمده هزینه مواد اولیه مورد مصرف در چرخه تولید مربوط به خرید گندله و آهن اسفنجی می‌باشد. نکته جالب توجه این است که شرکت ارفع خود از تولیدکننده‌های آهن اسفنجی در کشور است؛ اما این مقدار تولید کفاف برنامه‌های شرکت برای تولید شمش‌های فولادی را نمی‌دهد و شرکت مجبور به خرید آهن اسفنجی از بازار داخلی است. به همین دلیل از پروژه‌های جاری شرکت افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی است که این موضوع می‌تواند به سودآوری شرکت کمک شایانی بکند.
  • ظرفیت تولید اسمی شرکت در حال حاضر برای شمش‌های فولادی و آهن اسفنجی 800،000 تن در سال می‌باشد.
  • عمده درآمد شرکت از محل فروش شمش فولادی می‌باشد. همانگونه که در نمودار زیر مشاهده ‌می‌شود مقدار فروش شمش فولادی در 3 سال گذشته طی فصول مختلف با نزدیک شدن به پایان سال رو به افزیش بوده و معمولا شرکت در فصل پایانی رکورد جدیدی را ثبت کرده است. گفتنی است مقدار فروش محصولات شرکت در سه ماهه اول سال 99 نسبت به سه ماهه آخر سال 98 کاهش 10 درصدی را تجربه کرده است.
تحلیل بنیادی شرکت آهن و فولاد ارفع از پنجره فروش‌های فصلی
  • رشد نرخ فروش در دوره‌های متوالی گذشته از نکته های قابل توجه شرکت است. روند رشد نرخ فروش برای محصولات شرکت آهن و فولاد ارفع صعودی بوده است. همانطور که مشاهده می‌شود این نرخ از 13 میلیون ریال در هر تن به عدد قابل توجه51 میلیون ریال در هر تن رسیده است. علت افزایش نرخ فروش، عمدتا ناشی از افزایش نرخ ارز نسبت به دوره‌های قبلی بوده که منجر به رشد 154 درصدی درآمد کل شرکت طی 3 سال اخیر شده است.
تحلیل بنیادی شرکت آهن و فولاد ارفع از پنجره فروش‌های فصلی
  • نمودار زیر نشان‌دهنده سهم فروش داخلی و خارجی از فروش کل شرکت طی سه سال اخیر می‌باشد. سهم صادرات شرکت طی سه سال اخیر با نوساناتی همراه بوده است؛ علت این امر اجرای تحریم‌های بین‌المللی در سال 1397 می‌باشد. لازم به ذکر است که فروش شرکت در بازارهای داخلی عمدتا از طریق بورس کالا انجام می‌شود. همچنین در بحث فروش صادراتی نرخ‌گذاری از سمت هیئت مدیره و با توجه به وضعیت عرضه و تقاضای بازار انجام می‌شود.
تحلیل بنیادی شرکت آهن و فولاد ارفع از پنجره فروش‌های فصلی

جمع بندی

شرکت آهن و فولاد ارفعشرکتی با توانایی بالا در عرصه تولید محصولات فولادی کشور است.

  • بخش عمده هزینه مواد اولیه مورد مصرف در چرخه تولید مربوط به خرید گندله می‌باشد.
  • مبلغ فروش محصولات شرکت آهن و فولاد ارفع به علت افزایش نرخ طی سه سال اخیر 154 درصد رشد داشته است.
  • مقدار تولید و فروش شرکت طی 3 سال اخیر تغییر چشمگیری نداشته است.
  • شرکت در سال 97 به علت تحریم‌های بین‌المللی در حوزه فروش صادراتی با مشکلاتی مواجه بوده است.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام
    پارسال قیمت قوطی پرفیل هرکیلو ۷۲۰۰تومان بود
    امسال ۲۴۰۰۰تومان میباشد .
    به بهلول گفتندبهلول عاقل برای ذخیره چه بخریم
    گفت آهن .