تحلیل بازارهای جهانی | 19 مهر 1400

تحلیل بازارهای جهانی | 19 مهر 1400

طلا

قیمت طلا روز دوشنبه ثابت بود زیرا بین افت دلار و نگرانی از این که فدرال رزرو آمریکا امسال با وجود آمار ضعیف مشاغل، کاهش محرک ها را آغاز می کند، ثابت ماند.
هر اونس طلای خالص در 1756.25 دلار ثابت ماند.
معاملات آتی طلای آمریکا بدون تغییر در 1،756.80 دلار بود.
شاخص دلار نیز 0.1 درصد کاهش یافت بازدهی و 10 ساله خزانه داری آمریکا به بالاترین سطح خود از اوایل ژوئن جمعه رسید.
داده های وزارت کار نشان داد که حقوق و دستمزد مشاغل غیرکشاورزی ایالات متحده ماه گذشته 194000 شغل افزایش یافته است که بسیار کمتر از پیش بینی 500،000 شغل بوده است.

دارایی SPDR Gold Trust به عنوان بزرگترین صندوق قابل معامله طلا در جهان، روز جمعه با 0.2 درصد کاهش از 986.54 تن به 985.05 تن رسید.
نرخ طلای فیزیکی در هند هفته گذشته برای اولین بار در بیش از دو ماه با تخفیف روبرو شد زیرا افزایش قیمت های محلی تقاضا را مهار کرد، در حالی که انتظار می رفت خرید در چین پس از تعطیلات افزایش یابد.

در سایر فلزات نقره خالص 0.1 درصد کاهش یافت و به 22.64 دلار در هر اونس رسید ، در حالی که پلاتین 0.4 درصد کاهش یافت و به 1022.42 دلار رسید.
پالادیوم نیز 2.6 درصد افزایش یافت و به 2130.94 دلار رسید.

نفت

قیمت نفت در پی محدودیت عرضه از سوی تولیدکنندگان اصلی و افزایش تقاضا برای سوخت آن هم در حالی که اقتصادها در تلاشند که پس از همه گیری ویروس کرونا بهبود یابند، افزایش یافت.

هر بشکه نفت برنت 81 سنت معادل 1 درصد افزایش یافت و به 83.20 دلار در هر بشکه رسید. نفت آمریکا نیز 1.15 دلار معادل 1.5 درصد افزایش یافت و به 80.50 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین میزان از اواخر سال 2014 است. نفت خام آمریکا تا روز جمعه 4.6 درصد افزایش داشته است.

با واکسینه شدن افراد و افزایش فعالیت اقتصادی، قیمت ها افزایش یافته است، به طوری که برنت به مدت پنج هفته و نفت خام ایالات متحده برای هفت هفته افزایش داشته است.
قیمت زغال سنگ و گاز نیز با بهبود اقتصادها در حال افزایش است و نفت را به عنوان سوختی برای تولید برق جذاب تر کرده و قیمت در بازارهای نفت را بالاتر برده است. عدم آمادگی کشورهای اروپایی در حرکت به سمت انرژیهای نو و حذف زودتر از انتظار انرژیهای فسیلی باعث بحران انرژی در این قاره شده، به گونه ای که مصرف زغالسنگ طی ماه گذشته را به بالاترین سطح از سال 2014 رسانده که یک عقبگرد جدی در موضوع پیمان پاریس خواهد بود.
با افزایش مجدد موجودی در ایالات متحده پس از کاهش های اخیر، ممکن است قیمت نفت دچار افت شود.

پیش بینی میشود قیمت نفت در سه ماهه اخیر بسیار بالاتر برود، اما در سال آینده به تدریج کاهش خواهد یافت.
ذخایر نفت خام ایالات متحده برای دومین هفته افزایش یافت زیرا تولید پس از تعطیلی طولانی مدت به دلیل طوفان ها مجدد از سرگرفته شده است.

زغال سنگ

پس از آنکه وزیر ارشد دهلی اعلام کرد کمبود سوخت به این معناست که پایتخت هند می تواند با بحران برق مواجه شود وزارت صنعت روز یکشنبه بیانیه اعلام کرد که هند دارای ذخایر فراوان زغال سنگ برای پاسخگویی به تقاضای بخش برق است.

کمبود زغال سنگ باعث کمبود عرضه در برخی ایالت های شرقی و شمالی شده است و ساکنان مناطق با قطع برق تا 14 ساعت در روز مواجه هستند.

این وزارتخانه اعلام کرد که باران های موسمی بر منابع زغال سنگ در نیروگاه ها تأثیر گذاشته و قیمت جهانی بالا، تولید برق را که متکی به زغال سنگ وارداتی است را محدود کرده است.
عرضه زغال سنگ به تأسیسات برق هند در روز شنبه به 1.92 میلیون تن افزایش یافته، در حالی که مصرف 1.87 میلیون تن بوده است.
سطح ذخایر زغال سنگ که در اختیار شرکت های نیروگاهی است با افزایش ذخایر زغال سنگ هند افزایش می یابد.
و درحال حاضر در هند بیش از نیمی از 135 نیروگاه زغال سنگ که حدود 70 درصد برق این کشور را تأمین می کنند، دارای ذخیره سوخت برای کمتر از سه روز هستند و این شرایط را بحرانی تر میکند.

آلومینیوم

آلدل ، سازنده آلومینیوم هلندی مستقر در دلفزیل ، تولید آلومینیوم اولیه خود را به دلیل افزایش قیمت برق متوقف خواهد کرد ، که هزینه برق معمولاً 40 درصد از کل هزینه تولید آلومینیوم را تشکیل می دهد.
به گفته این شرکت، هزینه برق در حال حاضر حدود 4500 یورو برای هر تن آلومینیوم است، در حالی که قیمت فروش آلومینیوم حدود 2500 یورو به ازای هر تن است.
آلدل از دولت هلند می خواهد هزینه تولید اضافی خود را که به دلیل افزایش قیمت برق افزایش یافته است را جبران کند. لازم به ذکر است که این شرکت با حداکثر ظرفیت 200 مگاوات برق مصرف می کند.
آلدل با تولید 110،000 تن آلومینیوم اولیه و 50،000 تن ظرفیت تولید آلومینیوم بازیافت شده در سال تنها تولید کننده آلومینیوم اولیه در هلند است.
با این حال تولید آلومینیوم بازیافتی این شرکت ادامه خواهد داشت.

سنگ آهن

هفته گذشته پس از تعطیلات یک هفته ای روز ملی چین که بین 1 تا 7 اکتبر ادامه داشت، هفته ای آرام برای بازارهای سنگ آهن بود.
و قیمت سنگ آهن جمعه گذشته 8 اکتبر با بهبود نقدینگی معاملات و احیای تقاضا افزایش یافت.
قیمت ها 6.36 دلار آمریکا معادل 5.4 درصد افزایش یافت و به 123.38 دلار در هر تن رسید.
معاملات آتی سنگ آهن چین که در بورس های کالای دالیان معامله می شود نیز روز دوشنبه با قیمت بیشتری افتتاح شد.
قراردادهای آتی ژانویه 2022 نیز با 2.87 درصد افزایش به 768 یوان (119 دلار آمریکا) در هر تن رسیده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

مس

بر اساس برآوردهای عرضه و تقاضا، کسری در بازار جهانی مس تصفیه شده امسال در پی کسری 530،000 تن در سال 2020 به نزدیک به 900،000 تن خواهد رسید. در حالی که رشد تولید تصفیه شده را امسال 1.9 درصد برآورد میشود ، رشد تقاضای تصفیه شده 3.2 درصد پیش بینی شده است.
در کوتاه مدت، انتقال به انرژی سبز ممکن است پیامدهای منفی ناخواسته ای مانند افزایش قیمت انرژی داشته باشد، زیرا سرعت کاهش ظرفیت انرژی فسیلی بیشتر از افزایش ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر است. این امر به نوبه خود می تواند بر تقاضای پایین دست مس و در نتیجه قیمت ها تأثیر منفی بگذارد.
عرضه مس در سطح جهانی محدود است و پیش بینی می شود که بازار در آینده به دلیل تقاضای شدید از بخش خودروهای برقی دچار کسری شود.
اختلالاتی در زنجیره تامین وجود دارد و در نتیجه ارزیابی تقاضا دشوار شده است. مردم ممکن است ترجیح دهند به بازار محلی بروند زیرا نمی دانند تقاضا چگونه خواهد بود.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *