تاثیر نامه پیشنهادی وزارت صمت بر بازار محصولات معدنی کشور

تاثیر نامه پیشنهادی وزارت صمت بر بازار محصولات معدنی کشور

در تاریخ 5 تیرماه سال 1400 نامه پیشنهادی وزارت صنعت معدن تجارت (صمت) به هیات دولت ارسال شد تا پس از صلاحدید دولت در هیات وزیران به تصویب برسد.

عکس نامه ارسالی را در زیر مشاهده میکنید.

در این نامه بر افزایش تعرفه مواد معدنی و محصولات فولادی تاکید شده است. مبنای این تصمیمات نیز حمایت و و رونق بخشیدن به تولید داخل عنوان شده است. در متن نامه شاهد افزایش و یا بعضا کاهش تعرفه صادراتی محصولات معدنی هستیم.

محصولات و مواد معدنی چون سنگ آهن، کنسانتره سنگ آهن، سنگ مس و کنسانتره آن، سنگ سرب وروی و کنسانتره آنها شامل افزایش تعرفه صادراتی به میزان 5 تا 45 درصد شدند.

مواد معدنی همچون سنگ های ساختمانی نیز شامل کاهش تعرفه از 20 به 5 درصد شده اند.

محصولات فولادی نیز با وضع تعرفه مواجه شدند یعنی تعرفه 10 درصدی برای آنها در نظر گرفته شده است.

مزایا

از مزایای این طرح میتوان به تامین بیشتر محصولات معدنی در داخل کشور و رفع کمبودهای بازار داخل اشاره کرد که با این طرح تولید کننده بیشتر تمایل به عرضه محصولات در داخل علی الخصوص بورس کالا خواهد داشت.

از دیگر مزایای این طرح نیز افزایش درآمدهای دولت را میتوان برشمرد که برای دولت حائز اهمیت است.

معایب

در ادامه با توجه به قیمت بالای کامودیتی ها در سالی که گذشت و همچنین وجود مازاد عرضه در بازار محصولات معدنی و فولادی میتوان گفت وضع قوانین موجود در صورت تصویب به ضرر تولید کنندگان و کاهش ارز آوری منجر خواهد شد.

از بعد جهانی مساله علی الخصوص سنگ آهن با کاهش تقاضا در جهان مواجه هستیم و قیمت های بالای کنونی را باید غنیمت شمرد و آن میزان که مازاد تولید داخلی است را میتوان به خارج از کشور صادر کرد و ارز آوری ویژه ای را رقم زد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *