گزارش جامع بهترین صندوق های طلا در نیمه اول سال 99

گزارش جامع بهترین صندوق های طلا در نیمه اول سال 99

سیگنال در این گزارش به بررسی عملکرد صندوق های طلا  در سال 99 و مقایسه آن با سپرده سکه طلای بانکی می پردازد.

باز هم رشد، باز هم طلا!

معمولا در دوره های مختلف بازارهای مالی خاصی مورد توجه قرار می گیرند اما بازار طلا همیشه جذابیت خود را برای سرمایه گذاران حفظ کرده است و جزو گزینه های جدی علاقه مندان به سرمایه گذاری محسوب می شود. در نیمه نخست سال 99 بازار طلا همگام با فشار تورمی افسار گسیخته و رشد نرخ ارز باز هم بالاتر رفت رقم های جدیدی را فتح کرد. هر گرم طلای 18 عیار در ابتدای سال 99 حدود 600 هزار تومن قیمت داشت و در پایان شهریورماه سال 99 به بالای یک میلیون و 200 هزار تومان رسید. رشد بیش از 100 درصدی طلا در بازار آزاد، صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر دارایی طلا را نیز با تقاضا مواجه کرد. گواهی سپرده سکه بانکی که دارایی اصلی صندوق های طلا به حساب می آیند همراه با رشد قیمت طلا افزایش قیمت داشتند.

چالش های گواهي سپرده سکه بانکی در سال 99

نکته ای که در اینجا لازم است به آن اشاره شود؛ محدودیت دامنه نوسان در خرید و فروش گواهی های سپرده سکه های بانکی است در حالی که صندوق های طلا محدودیت نوسان خاصی ندارند. علاوه بر این مسئله در اواخر اردیبهشت ماه 99 اعلام شد که نمادهاي معاملاتي گواهي سپرده کالايي سکه طلا به دليل وجود قيمت هاي نامتعارف در تابلوي معاملات، تا اطلاع ثانوي در مرحله پيش گشايش باقي خواهد ماند. چنین تصمیمی قطعا برای معامله گران بازار طلا نگران کننده است. هنوز تجربه عجیب بستن بازار آتی سکه در سال 97 از یادها نرفته است. البته تصمیم بستن نمادهای معاملاتي گواهي سپرده کالايي سکه طلا در اردیبهشت 99 فقط 2 روز پابرجا بود اما در نیمه تیرماه 99 نیز به مدت یک روز همین تصمیم اجرایی شد.

ویدئو – آموزش خرید طلا در بورس

در اوایل خردادماه 99 نیز قانون جدید به معاملات گواهی سپرده سکه بانکی اضافه شد که مطابق آن کليه اشخاص حقوقي (به استثناي بازارگردان ها و صندوق هاي طلا) و نيز کدهاي سبد تا اطلاع ثانوي مجاز به خريد اوراق در نمادهاي گواهي سپرده کالايي سکه طلاي بورس کالاي ايران نمي باشند.

مسئله دیگری که در رابطه با گواهی سپرده سکه طلا رخ داد و عمق این بازار را مورد هدف قرار داد این بود که در نیمه تیرماه 99 به دليل محدوديت هاي فني، اندازه هر واحد معاملاتي گواهي سپرده سکه طلا از يک دهم سکه به يک صدم سکه تغيير کرد و قيمت مشاهده شده در سامانه معاملات يک صدم قيمت سکه بهار آزادي شد. در این حالت هر 100 گواهي سپرده کالايي معادل يک سکه تمام بهار آزادي مي باشد. در ضمن تعداد دارايي کساني که تا قبل از اين تاريخ مالک گواهي سپرده کالايي بوده اند با توجه به تغيير اندازه گواهي 10 برابر شد. همچنين لات معاملاتي در معاملات برابر با 100 واحد گواهي سپرده کالايي معادل يک سکه تعیین شد.

دستکاری در بازار سپرده های سکه طلای بانکی به همین جا ختم نشد و در طول 6 ماه اخیر چندین مرتبه محدودیت نوسان معاملات این ابزارهای مالی تغییر کرد. تغییرات بین 1± و 5± نوسان می کرد و هم اکنون و طبق آخرین دستور العمل بورس کالا که در تاریخ 30 شهریور 99 منتشر شده است، 5± درصد از قيمت پاياني جلسه معاملاتي قبل نماد معاملاتي داراي بيشترين ظرفيت می باشد.

در پایان باید دید که فعالان بازار سپرده های سکه طلای بانکی بین خرید و فروش مستقیم و صندوق های مبتنی بر طلا کدام را انتخاب می کنند.

بهترین صندوق های سرمایه گذاری طلا در شش ماه اول سال 99 کدام بودند؟

بهترین صندوق‌های طلا شهریور 99
بهترین صندوق‌های طلا تابستان 99
بهترین صندوق‌های طلا نیمه اول سال 99

آمار بازدهی صندوق های سرمایه گذاری در طلا را در جدول زیر مشاهده می کنید:

رتبهنام صندوقنماد بورسیبازدهی ماه (شهریور 99)بازدهی فصلی (تابستان 99)بازدهی شش ماه نخست سال 99خالص ارزش دارایی
اولپشتوانه طلای لوتوسطلا21.2947.6997.099,520,835M
دوم در اوراق بهادار مبتني بر سکه طلاي مفيدعیار20.9846.8696.023,308,343M
سومدر اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیانگوهر21.0347.0495.386,610,097M
چهارمپشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیانزر19.7142.9584.275,733,644M
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • با سلام و ممنون از مطالب خو بتون .قیمتها تا چه اندازه بالا یا پایین می شه ؟ودر یک سال چقدر امکان رشد دارد؟

  • من به شخصه صندوق های طلا رو به گواهی سپرده سکه ترجیح میدم چون صندوق ها بازارگردان دارند و شما هیچ وقت در صف خرید یا فروش گیر نمیکنید

  • چرا با این که ساعت معامله صندوق های طلا از ساعت ۱۳ تا ۱۵:۳۰ذکر می شود ولی از ساعت ۱۵ به بعد امکان ثبت سفارش وجود ندارد و پیغام خطا می آید

    • سلام در حال حاضر ساعت پایان معاملات در صندوق های طلا تا ساعت 15 می باشد.

  • سلام باتشکراز راهنمای وسایت خوبتان من سوال داشتم علت تفاوت درصد بازدهی تابلو وصندوق چیست مثلا درتاریخ 9ام مهر بازدهی سهم طلا 5.75بود اما در صندوق4.9 بود ممنون میشم راهنمائی فرمائید

    • سلام دوست عزیز
      احتمالا این اختلاف به دلیل تفاوت قیمت nav صندوق با قیمت تابلوی آن می باشد.

  • سلام. آیا صندوق های مبتنی بر طلا، فقط از نوسانات قیمت جهانی(یا داخلی) طلا تاثیر پذیرند، یا از نوسانات بورس، مثل افت شاخص کل هم تاثیر می پذیرند؟

    • سلام
      صندوق های طلا متاثر از قیمت طلا در بازار آزاد ایران هستند.

  • سلام امکان معامله در این صندوق‌ها در بورس در چه زمانی باز میشود؟
    متوسط قیمت که برای سرمایه گذاری توصیه شماست چقدر است؟

    • سلام دوست عزیز
      ما توصیه ای برای سرمایه گذاری خاصی نداریم.
      زمان معامله این صندوق ها در روزهای کاری از ساعت 13 تا 15.30 می باشد.

  • توضیح عالی بود متشکرم بنظر شمادر این مشوش اقتصادی بهتراست دربازار بورس گزینه طلا را انجام داد یا درصندوق سهام هم سهم داشت

    • سلام دوست عزیز
      ما پیشنهاد سرمایه گذاری مشخصی در هیچ بازار خاصی ارائه نمی کنیم ولی قاعدتا بهتره که سبد سرمایه گذاری شما دارای ابزارهای گوناگونی باشه.