بررسی پرتفوی صندوق های سهامی قابل معامله | خرداد 1403

بررسی پرتفوی صندوق های سهامی قابل معامله | خرداد 1403

کاهش یک همتی خرید و فروش صندوق‌های سهامی در خرداد 1403

بررسی پرتفوی صندوق‌های سهامی قابل معامله در خرداد ماه 1403 نشان می‌دهد که برآیند خرید و فروش این صندوق‌ها با کاهش قابل توجه نسبت به ماه قبل (965 میلیارد تومان مثبت) به 48 میلیارد تومان منفی رسیده است. این افت بی سابقه را می‌توان به دو عامل فروش 272 میلیارد تومانی سهام توسط صندوق کاردان و کاهش میزان خرید سهام توسط صندوق‌های اهرمی از جمله جهش و شتاب نسبت به ماه قبل به دلیل تکمیل خرید این صندوق‌ها در اردیبهشت ماه و شرایط رکودی بازار نسبت داد.

در میان صندوق‌های مختلف، صندوق‌های اهرمی موج، جهش و شتاب بیشترین میزان برآیند خرید و فروش مثبت و صندوق‌های کاردان، آگاس و توان بیشترین میزان برآیند خرید و فروش منفی را در خرداد ماه داشته‌اند.

از نکات قابل توجه دیگر تغییر در ترکیب پرتفوی صندوق پالایش می‌باشد، به طوری که 63 میلیارد تومان از سهام صندوق بازرگردانی نوین پیشرو را به فروش رسانده و درصد سهام خود از این نماد را کاهش داده است.

وخاور و شمش طلا در صدر بیش‌ترین خریدهای صندوق‌ها

در میان نمادهای بورسی نمادهای وخاور از سرمایه‌گذاری، قرن از صنعت شیمیایی و شمش طلا در صدر برآیند خرید و فروش مثبت و نمادهای فملی از فلزات اساسی، شگویا از صنعت شیمیایی و صندوق بازرگردانی نوین پیشرو بیش‌ترین برآیند خرید و فروش منفی صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

تمایل صندوق‌ها به سرمایه‌گذاری در شمش طلا که در ماه‌های اخیر مشهود بوده است، در این ماه نیز ادامه داشت به نحوی که صندوق‌های جهش، اهرم و متال بیشترین خرید را از نماد مزبور داشته‌اند.

صندوق‌های موج، اطلس و مدیر بیش‌ترین برآیند خرید مثبت از نماد وخاور را داشته‌اند و خرید 56 میلیارد تومانی صندوق موج از نماد قرن، به تنهایی باعث گردیده است تا این نماد در رتبه سوم برترین خریدهای خرداد ماه قرار بگیرد.

طلا با محوریت شمش و  سکه تمام بهار آزادی در صدر صنایع

در حالی که صندوق‌های سهامی قابل معامله در طلا ، صنایع سرمایه‌گذاری و دارویی در جبهه‌ی خرید ظاهر شده‌اند اما در نقطه‌ی مقابل در صنایع فلزات اساسی، چند رشته‌ای صنعتی و کانه‌های فلزی فروشنده بوده‌اند.

بیش‍‌ترین برآیند خرید مثبت صندوق‌های سرمایه‌گذاری از طلا بر روی شمش، سکه تمام بهار آزادی و صندوق طلا بوده است و از صنعت فلزات اساسی نمادهای فملی، کاوه و فولاد بیش‌ترین سهم از برآیند فروش منفی را داشته‌اند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *