بررسی پرتفوی صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی | 23 دی 99

بررسی پرتفوی صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی | 23 دی 99

بورس در برابر صندوق سهامی

در دو ماه گذشته بازار بورس نوسان کاملی را تجربه کرد. شاخص کل بورس ابتدا رشد 25 درصدی داشت سپس نزول را در پیش گرفت و راه رفته را برگشت. در این میان بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری نیز همانند شاخص کل بورس دچار نوسان شدیدی شدند و صندوق های سهامی بیشترین تاثیر را از این تلاطم دریافت کردند. صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی از بین صندوق های سهامی یک سر و گردن بالاتر قرار داشت و بازدهی دو ماهه این صندوق به 40 درصد رسید.

مقایسه بازدهی صندوق مشترک یکم اکسیر فارابی (نمودار آبی) با شاخص کل (نمودار بنفش)

برای مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

در حالی که بیشترین رشد این صندوق در ماه قبل بود اما مدیریت آن به شکلی بود که در یک ماه اخیر، روند بازدهی این صندوق متوقف شد و در حالت خنثی باقی ماند. بدون شک حفظ سرمایه در زمان های نزولی بازار اصل بسیار مهمی ست. همین مسئله باعث شد تا در پرتفوی صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی دقیق شویم و دلیل بازدهی متفاوت آن را جستجو کنیم.

جالب است که حدود 95 درصد پرتفوی صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی را سهام بورسی تشکیل داده است. این مسئله به معنای استفاده صندوق از حداکثر سقف مجاز سرمایه گذاری در سهام (طبق قانون سازمان بورس) می باشد. 5 درصدی دیگر به سپرده های بانکی و سایر دارایی های صندوق اختصاص یافته است.

سوال اصلی این است که این صندوق چگونه توانسته است مدیریت سهام خود را در دست بگیرد و از طوفان متلاطم بازار بورس جان سالم به در ببرد؟

برای پاسخ به این سوال بهترین کار آن است که پرتفوی صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی را مشاهده کنیم. با نگاهی گذرا بر صورت های مالی صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی میتوان دلیل این امر را فهمید.

علت عملکرد ویژه صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی

در پرتفوی صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی سهم هایی وجود دارد که با وجود افت شاخص کل، نه تنها ریزش نداشته بلکه حتی رشد هم کرده اند.

برای مثال، سهام شرکت گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی در دو ماه گذشته بالغ بر 180 درصد رشد کرده است.

در گزارش تحرکات صندوق های سرمایه گذاری که روزانه در سیگنال مشاهده می شود؛ در ماه های اخیر صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی فعال ترین صندوق سهامی از نظر معاملات سهام بوده است.

یکی از مهمترین تحرکات این صندوق در نماد “وتوصا” انجام می شد و این صندوق با خرید و فروش این سهم اصطلاحا نوسان گیری و بازدهی های منفی خود در سایر سهام را پوشش می داد.

طبق صورت مالی صندوق سود نوسان گیری صندوق از این نماد حدود 12.7 میلیارد تومان بوده است.

در جدول زیر 10 سهم برتر با بیشترین وزن در پرتفوی صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی مورد بررسی قرار گرفته است.

اطلاعات این جدول بر اساس آخرین صورت وضعیت پرتفوی صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی از سایت اختصاصی صندوق استخراج شده است.

نام شرکتنمادوزن در پرتفوی صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی
گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتیوتوصا19%
بانک اقتصاد نوینونوین11%
نفت لاوانشاوان9%
نفت ایرانولشرانل9%
بانک سامانسامان6%
پالایش نفت شیرازشراز5%
گروه صنعتی بارزپکرمان5%
نفت پاسارگادشپاس4%
بانک ملتوبملت4%
پارس آریانآریان3%
مجموع 75%

از مجموع 95 درصدی سرمایه گذاری در سهام، 75 درصد در 10 سهم برتر سرمایه گذاری شده است. بنابراین 20 درصد دیگر از سهام پرتفوی صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی به سایر سهام اختصاص پیدا کرده است. تمرکز مدیران این صندوق بر روی چند سهم خاص و محدود، نشان از مدیریتی با ریسک بالا در این صندوق دارد.

برترین صنایع مورد توجه صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی به ترتیب صنعت نفتی(26.5%) ، صنعت بانکی(20.5%) و صنعت سرمایه گذاری (12.5%) می باشد.

تصمیمات خلاف قانون در مدیریت پرتفوی صندوق سرمایه گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی

مطابق مفاد امیدنامه صندوق که بر اساس قوانین سازمان بورس می باشد حداکثر سرمایه گذاری صندوق در سهام بورسی، 10 درصد می باشد. ( بند 1-2 تصویر زیر)

سهام شرکت های گروه توسعه صنعتی و بانک اقتصاد نوین در بازار بورس قرار دارد و مطابق تصویر فوق حداکثر سقف مجاز سرمایه گذاری در این سهام، 10 درصد می باشد در حالی که صندوق مشترک یکم اکسیر فارابی در این دو شرکت به ترتیب 19 و 11 درصد سرمایه گذاری کرده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *