انتخابات آمریکا و سناریوهای محتمل برای گروه‌های مختلف بورسی، سکه، طلا و دلار

انتخابات آمریکا و سناریوهای محتمل برای گروه‌های مختلف بورسی، سکه، طلا و دلار

در انتخابات پیش‌رو در آمریکا، اگرچه نظرسنجی‌ها از همان ابتدا پیش‌تازی بایدن را پیش‌بینی می‌کردند اما ترامپ به شکل غیرمنتظر‌ه‌ای در روز اول توانست بعضی از ایالت‌هایی که همیشه برای دموکرات‌ها بود را از آن خود کند و فلوریدا(سومین ایالت با بیشترین آرای الکتورال) از آن‌جمله است. اما این همه‌ی ماجرا نبود و در ادامه وقتی شمارش آرای پستی آغاز گردید جو بایدن در ایالت‌های میشیگان و ویسکانسین جلو افتاد و این روند برای نوادا و پنسیوانیا نیز در حال رخ دادن است. با اینکه ترامپ در پنسیلوانیا جلوتر است اما از آنجائیکه که بایدن سهم بیشتری از آرای پستی را دارد، بنابراین احتمال برد آن بیشتر است. با این حساب، اگرچه نمی‌توان به طور قطع پیش‌بینی کرد، اما تا حدود زیادی شانس جو بایدن برای پیروزی، بالاتر به نظر می‌رسد.

در تحلیل پیش‌رو فارغ از اینکه چه کسی پیروز انتخابات آمریکا خواهد شد، دو سناریوی برد بایدن و ترامپ را به طور مختصر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سناریوی اول | پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا

اگر مبنای تحلیل خود را صحبت‌های جو بایدن در فرآیند تبلیغات انتخاباتی و تصمیمات گذشته دموکرات‌ها قرار دهیم، به طور کلی می‌تواند گفت در صورت پیروزی بایدن، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی رفتار متفاوتی از خود نشان خواهند داد. به عنوان مثال تا حدود زیادی انتظارات تورمی در ایران تعدیل خواهد شد و با افق‌های روشنی که برای بازگشت به برجام وجود دارد روند افزایشی دلار متوقف گردیده و مسیر کاهشی را در پیش خواهد گرفت، چراکه می‌دانیم قیمت تعادلی و واقعی دلار پایین‌تر از این ارقام است و می‌توان انتظار داشت که دلار کاهش قابل توجهی را تجربه کند، متعاقب آن، طبیعتا سکه و طلا نیز به واسطه همبستگی بالایی که با دلار دارند، با تعدیل قیمت مواجه خواهند شد. در بازار مسکن نیز روند کاهش قیمت شروع خواهد شد چراکه نسبت  P/R  مسکن(قیمت به اجاره) به اندازه کافی افزایش یافته است. اما این کاهش قیمت در بخش مسکن، کمتر خواهد بود و همچنین در بازه بلندتری رقم خواهد خورد چرا که مسکن مِن‌جمله دارایی‌هایی‌ است که چسبندگی قیمت بالایی دارد و کاهش آن در کوتاه‌مدت با مقاومت زیادی همراه خواهد بود. بنابراین به طورکلی می‌توان مسیر اصلاح قیمت‌ برای اکثر بازارهای دارایی را متصور شد. اما میزان اصلاح و طول بازه‌ی آن بسته به نوع بازار متفاوت خواهد بود و طبیعتا این اصلاح برای دلار، طلا و سکه زودتر و برای مسکن با کمی تاخیر رقم می‌خورد.


با انتخاب جو بایدن بازار سرمایه چه خواهد شد؟


در صورت پیروزی بایدن و با کاهش قیمت دلار، آن دسته از صنایعی که قیمت محصولات‌شان با دلار محاسبه می‌شوند بیشترین تاثیر را نیز از کاهش قیمت دلار می‌پذیرند و برای مدت کوتاهی مسیر نزولی را درپیش خواهند گرفت. در صدر همه‌ی این‌ها صنعت فلزات اساسی خواهد بود در مرحله بعد پتروشیمی‌ها نیز با درجه‌ی کمتری تاثیر می‌گیرند. در گروه پالایشی از آنجائیکه نرخ‌ها دولتی هستند، بنابراین بیشترین تاثیر را از تصمیمات وزارت نفت می‌گیرند و کمترین واکنش را به نتیجه انتخابات آمریکا نشان خواهند داد، با وجود این، جَوّ منفی بازار در روزهای ابتدایی بر قیمت آن‌ها نیز تاثیر منفی بجایی خواهد گذاشت. از یاد نبریم که این اتفاقات در کوتا‌ه‌مدت رخ خواهد داد. در یک بازه بلندتر می‌توان دقیق‌تر به موضوع پرداخت.

در این‌ میان، می‌توان گفت گروه خودرویی به واسطه افق روشنی که برای ورود شرکت‌های خودروسازی ایجاد می‌شود، وضعیت بهتری را تجربه خواهند کرد و بنابراین روند رو به رشدی را نیز درپیش خواهند گرفت. همچنین گروه حمل و نقل نیز البته با شدت کمتری احتمالا مسیر صعودی را طی خواهند کرد. گروه‌های بیمه، بانکی، دارویی و لیزینگ نیز وضعیت نسبتا خوب و متعادلی خواهند داشت. با همه‌ی این‌ها، از آنجائیکه عمده شرکت‌های شاخص‌ساز در گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی هستند، بنابراین شاخص کل برای مدتی هرچند کوتاه، روند نزولی را در پیش خواهد گرفت. به طور خلاصه اثرپذیری گروه‌های مختلف از پیروزی بایدن در بازار سرمایه به شرح جدول ذیل خواهد بود.(توجه به این نکته ضروری است که عمده این گفته‌‌ها برای بازه کوتاه‌مدت است)

انتخابات آمریکا و سناریوهای محتمل برای گروه‌های مختلف بورسی، سکه، طلا و دلار

سناریوی دوم | پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا

تا حدود زیادی مواضع دونالد ترامپ در رابطه با ایران شفاف است، بنابراین در صورت پیروزی آن و با تداوم تحریم‌ها، نرخ‌های دلار روند افزایشی را در پیش‌خواهد گرفت(اگرچه این افزایش کم خواهد بود) و یا لااقل نمی‌توان انتظار کاهش قیمت قابل توجه آن را تا پایان سال جاری داشته باشیم. بنابراین کاهش قیمت در سکه و طلا نیز محتمل نخواهد بود. در بازار مسکن اگرچه روند افزایش قیمت تا حدود زیادی متوقف خواهد شد اما اصلاح قیمت آن به تعویق خواهد افتاد.


با انتخاب مجدد دونالد ترامپ بازار سرمایه چه خواهد شد؟


از آنجائی که دلار کاهشی نخواهد بود و حتی کمی افزایش قیمت را نیز تجربه خواهد کرد؛ درنتیجه عمده گروه‌های فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها روند مثبتی را طی خواهند کرد. چرا که می‌دانیم محصولات فولادی‌ با نرخ‌های دلار محاسبه می‌شوند. همچنین پالایشی‌ها نیز روند متعادل ولی مثبتی را در کوتاه‌مدت تجربه خواهند کرد. اما گروه‌های خودرویی، بیمه، لیزینگ و حمل و نقل روند اصلاحی را در پیش خواهند گرفت. به طور خلاصه عملکرد گروه‌های مختلف به شرح جدول ذیل خواهد بود.

انتخابات آمریکا و سناریوهای محتمل برای گروه‌های مختلف بورسی، سکه، طلا و دلار
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • میخواثتم بدونم در صورت پیروزی بایدن چه اتفاقی برای شرکت های مخابراتی مثل همراه اول و اخابر و صخابر میفته؟