در دور بعدی صعود بازدهی کدام گروه بیشتر است : شاخص ساز ها یا سهام کوچک بازار ؟

در دور بعدی صعود بازدهی کدام گروه بیشتر است : شاخص ساز ها یا سهام کوچک بازار ؟

برای پاسخ به این سوال ما به بررسی نمودار نسبیتی شاخص کل به شاخص هموزن می پردازیم، نمودار زیر از تقسیم مقدار عددی شاخص کل به مقدار عددی شاخص هموزن بدست آمده است. بعنوان مثال در بازار امروز شاخص کل تا لحظه نگارش این گزارش در عدد 1،825،603 واحد ایستاده است و شاخص هم وزن عدد 491،485 واحد را نشان می دهد. از تقسیم این دو عدد بر هم، در هر روز معاملاتی یک عدد بدست می آید و نمودار زیر به این شکل ترسیم شده است.

همانطور که در نمودار مشخص است، از مرداد ماه سال 1397 دور صعود سهام کوچک بازار شروع شد که تا اوایل سال جاری نیز ادامه داشت؛ یعنی میزان بازدهی شاخص هموزن نسبت به شاخص کل بیشتر بود. از اوایل سال رشد قیمت در سهام شاخص ساز، باعث خروج نمودار از روند نزولی گردید و دور تازه ای از صعود در سهام شاخص ساز شروع شد.

با بررسی نمودار از لحاظ موجی، به نظر می رسد این نمودار درون یک موج صعودی در حال حرکت است و اکنون درون موج 4 از روند 5 موجی خود است و می تواند با افزایش تقاضا برای سهام شاخص ساز، این نسبت تا حوالی 4.38 و 4.82 رشد کند، به این معنی که سهام شاخص ساز بازدهی به مراتب بیشتری از سهام کوچک بازار خواهند داشت.

لازم به ذکر است گزاره فوق به معنی عدم رشد سهام کوچک یا رشد قطعی سهام شاخص ساز نیست، در گروه های کوچک برخی نمادها پتانسیل رشد زیادی دارند و در گروه شاخص ساز نیز برخی نمادها رشد خود را به اتمام رسانده اند و وارد فاز اصلاحی طولانی مدت شده اند.

از طرف دیگر اگر روند کاهش این نسبت ادامه دار باشد، اولین محدوده حمایتی آن را می توان بازه 3.56-3.70 در نظر گرفت.

تحلیل‌های ارائه شده نظر کارشناسان تیم سیگنال بوده و نباید مبنای خرید و فروش قرار گیرد. مسئولیت هرگونه استفاده از داده‌های موجود، بر عهده کاربران محترم می‌باشد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • حمایت مردم و دولت از سهام بنیادی بمعنی اشتغال بیشتر و جهش تولید چون کل صنایع بدون صنایع بنیادی نمیتوانند تولید بهینه داشته باشند