یک گام جلوتر از مارکت؛ بازار صعودی برای کامودیتی ها

یک گام جلوتر از مارکت؛ بازار صعودی برای کامودیتی ها

نفت

قیمت‌های آتی نفت روز جمعه تحت تاثیر محدودیت‌های عرضه و نگرانی‌ها از حمله روسیه به اوکراین افزایش یافت و قیمت‌ها را به سمت چهارمین افزایش هفتگی خود سوق داد، علیرغم اینکه منابع گفتند چین قصد دارد ذخایر نفت خام خود را در حدود سال نو قمری آزاد کند.

بهای معاملات آتی نفت برنت 1.59 دلار معادل 1.9 درصد افزایش یافت یعنی 86.06 دلار در هر بشکه رسید و در هفته 5.4 درصد افزایش یافت.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز 1.70 دلار معادل 2.1 درصد افزایش یافت و به 83.82 دلار در هر بشکه رسید که در هفته 6.3 درصد افزایش یافت.

هر دو شاخص برنت و نفت وست تگزاس ایالات متحده برای اولین بار از اواخر اکتبر وارد قلمرو اشباع خرید شدند.

مقامات آمریکایی روز جمعه ابراز نگرانی کردند که روسیه آماده حمله به اوکراین در صورت شکست دیپلماسی است. روسیه که 100،000 سرباز را در مرز اوکراین جمع آوری کرده است، تصاویری از نیروهای خود در حال حرکت منتشر کرد.

به نظر می رسد دلار نیز به سمت بزرگترین سقوط هفتگی خود در چهار ماه گذشته پیش می رود. دلار ضعیف تر، کالاها را برای دارندگان ارزهای دیگر مقرون به صرفه تر می کند.

چندین بانک قیمت نفت را با توجه به محدودیت‌های ظرفیت در میان کشورهای اوپک پلاس 100 دلار در هر بشکه در سال جاری پیش‌بینی کرده‌اند که انتظار می‌رود تقاضا از عرضه پیشی بگیرد.

رئیس شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که انتظار می رود که قیمت نفت همچنان به افزایش خود ادامه دهد، مگر اینکه شرایط اساسی بازار تغییر کند و سرمایه گذاری جهانی افزایش یابد. وی افزود که تولید نفت از این کشور در مجموع 1.045 میلیون بشکه در روز است.

چین نیز قصد دارد ذخایر نفت خود را در حدود تعطیلات سال نو قمری بین 31 ژانویه تا 6 فوریه به عنوان بخشی از برنامه هماهنگ شده توسط ایالات متحده با سایر مصرف کنندگان عمده برای کاهش قیمت های جهانی آزاد کند.

سکوهای نفتی ایالات متحده نیز در این هفته 11 عدد افزایش یافت و به 492 رسید که بالاترین میزان از آوریل 2020 است.

چین اولین کاهش سالانه واردات نفت خام خود را در دو دهه اخیر ثبت کرده، اگرچه تاجران انتظار دارند واردات در سال جاری بهبود یابد.

طلا و فلزات با ارزش

قیمت طلا در روز جمعه تحت تاثیر افزایش بازدهی خزانه داری آمریکا به دلیل چشم انداز افزایش نرخ بهره آمریکا و تقویت دلار کاهش یافت.

هر اونس طلا با 0.3 درصد کاهش به 1816.22 دلار رسید. بازده خزانه داری 10 ساله ایالات متحده نیز ثابت شد، در حالی که دلار 0.4 درصد در برابر رقبای خود افزایش یافت و شمش را برای خریداران خارجی گران تر کرد.

طلا پس از انتشار داده‌هایی که نشان می‌دهد خرده‌فروشی در ماه دسامبر 1.9 درصد کاهش یافت، برای مدت کوتاهی افزایش یافت زیرا آمریکایی‌ها با کمبود کالا به دلیل تنگناهای زنجیره تامین و گسترش موارد کووید-19 دست و پنجه نرم کردند.

در سایر فلزات هر اونس نقره با 0.9 درصد کاهش به 22.86 دلار رسید و در مسیر صعود 2.5 درصدی هفتگی قرار گرفت.

پلاتین با 0.2 درصد کاهش به 967.32 دلار رسید و قرار بود در این هفته حدود 1.2 درصد افزایش یابد، در حالی که پالادیوم 0.3 درصد کاهش یافت و به 1882.12 دلار رسید و برای افت هفتگی نزدیک به 2.7 درصد آماده شد.

 روندی صعودی برای آلومینیوم

کارخانه اصلی ذوب آلومینیوم فرانسه پس از کاهش های اخیر، برنامه ای برای تعدیل بیشتر تولید ندارد زیرا منتظر است اقدامات کمکی دولت در مورد قیمت برق اعمال شود.

آلومینیوم دانکرک از ماه گذشته تولید خود را 15 درصد کاهش داده است و به چندین سایت آلومینیومی دیگر در اروپا پیوسته است تا تولید را در واکنش به قیمت‌های بی‌سابقه برق کاهش دهد که به حاشیه سود صنعت انرژی‌بر آسیب وارد کرده است.

هیچ کاهش اضافی برنامه ریزی نشده بود، اما با توجه به اینکه اقدامات دولت قرار است از آوریل اعمال شود، کارخانه ذوب فوراً شروع به راه اندازی مجدد ظرفیت بیکار نخواهد کرد.

شرکت دولتی EDF  نیز مجبور به فروش انرژی هسته‌ای ارزان‌تر به رقبا برای محدود کردن افزایش قیمت برق شده.

لازم به ذکر است که آلومینیوم Dunkerque، واقع در نزدیکی بندر دانکرک در شمال فرانسه، یکی از بزرگترین سایت های تولید آلومینیوم اروپا با ظرفیت سالانه حدود 285،000 تن است.

ادامه صعود زغال سنگ

رئیس شرکت های برق ژاپن روز جمعه لعلام کرد که اگرچه اندونزی تا حدودی ممنوعیت صادرات زغال سنگ خود را کاهش داده است، اما فشار افزایشی بر قیمت زغال سنگ حرارتی همچنان ادامه خواهد داشت زیرا مشخص نیست که چه زمانی وضعیت به حالت عادی باز می گردد.

اندونزی به عنوان بزرگترین صادرکننده زغال سنگ حرارتی جهان، ممنوعیت صادرات را در اول ژانویه اعلام کرد زیرا موجودی در نیروگاه های محلی در سطوح بسیار پایینی قرار داشت.

اما این سازمان اعلام کرد که به 37 کشتی بارگیری شده با زغال سنگ اجازه خروج می دهد که این قوی ترین نشانه ای است که این کشور در حال کاهش ممنوعیت حمل و نقل است.

از آنجایی که اندونزی صادرکننده بزرگ زغال‌سنگ است، فشار افزایشی بر قیمت‌های زغال‌سنگ وجود خواهد داشت، هرچند این بستگی به سرعت بازگشت اوضاع به حالت عادی دارد.

قیمت‌های آتی ماهانه زغال سنگ ICE نیوکاسل به بالاترین حد خود از اکتبر رسیده است و بیش از 50 دلار در هر تن از ابتدای سال 2022 افزایش یافته است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *