بازار جهانی کامودیتی تحت سلطه چینی ها

بازار جهانی کامودیتی تحت سلطه چینی ها

کشور چین به منزله یک کشور توسعه یافته برای تکمیل زیرساخت های خود اشتهای سیری ناپذیری برای مصرف مواد خام و اولیه جهت خوراک ورودی صنایع خود دارد. این کشور بعنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان کالای خام در جهان شناخته میشود و از این رو برای تکمیل و گسترش زیرساخت های خود حجم عظیمی از کامودیتی جهان را مصرف میکند.

هرچند این کشور خود یکی از بزرگترین صادر کننده های کامودیتی نیز هست اما در مقایسه با واردات حجم کمتری دارد. این امر باعث شده دولت این کشور بتواند به عنوان بزرگترین مشتری کالای خام روی قیمت گذاری این مواد تاثیر مستقیم بگذارد و سلطه خود را بر روی کامودیتی ها گسترش دهد.

بطور مثال سنگ آهن، آلومینیم، مس و زغالسنگ در ماههای گذشته بطور مستقیم تحت تصمیمات دولت چین قیمت گذاری شده اند.

در نمودار سنگ آهن زیر قیمت وقتی در اوج 217 دلاری قرار داشت دولت چین تصمیم به کاهش تولید فولاد و کاهش واردات سنگ آهن گرفت و با افت تقاضا سنگ آهن افت 60 درصدی را از این اوج قیمتی تجربه کرد.

نمودار سنگ آهن

در مورد قیمت های جهانی زغالسنگ نیز اوضاع به همین منوال است. پس از کاهش موجودی زغالسنگ در جهان علی الخصوص در چین و هند قیمت های جهانی زغالسنگ حرارتی به محدوده های بالای 262 دلار بر تن تحویل چین رسید اما با تصمیمات دولت این کشور مبنی بر افزایش ظرفیت تولید در معادن این کشور موجب شد قیمت های زغالسنگ افت بیش از 50 درصدی را تجربه کند و به نقطه تعادلی خود نزدیک شود.

نمودار زغالسنگ

قیمت زغالسنگ حرارتی تحویل چین در اوج قیمتی 1691 یوآن معادل 264 دلار بر تن

زغالسنگ حرارتی چین

ریزش 50 درصدی قیمت زغالسنگ پس از تصمیم دولت چین برای افزایش ظرفیت تولید و کاهش قیمت به 152 دلار بر تن

تاثیر تحولات بین المللی بر بازار داخلی

در نهایت میتوان گفت برای رصد قیمت های جهانی کامودیتی ها باید سیاست های کشور چین و میزان تعادل در بازار عرضه و تقاضا را به شدت تحت نظر داشت. امروزه بدلیل نزدیک بودن اقتصادها و روابط سیاسی باید از نزدیک روند معادلات منطقه ای را زیر نظر داشت زیرا هر تغییر بزرگ در بازارها به ناچار در بازار داخلی کشورمان تاثیر گذار خواهد بود و باید سیاست های داخلی را منطبق با تحولات بین المللی تنظیم نمود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *